4-gaats onderstel 106 rallye 1.3

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

4-gaats onderstel 106 rallye 1.3

Post by Rooney »

Een goedenavond deze avond,

Ik was al tijdje aan het rond neuzen maar nu heb ik denk ik wat gevonden, het betreft ==> verlaagde veerpoten met 1.9 gti klauwen/schijven en een verlaagde achteras met trommels is allemaal afkomstig van een 1.3 rallye.


Hoe zit het bijvoorbeeld met de stabilisator stang voor hoe dik is die is die beter als van een GT? En hoe zit dat met de torsie staven?

Nu is mijn vraag is dit een verstandige keuze of niet? En wat is er zo goed of slecht aan?

mvgr,

Ronald
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

1.9 Gti remklauwen en schijven? :P Niet verkeerd ;)

OVer die achteras weet ik weinig.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

prima keus.
106 stangen zijn vlgs mij iets dikker dan die van de AX, maar beter neem je Saxo/106 Ph2-onderdeeltjes voor de stabilisatie ;)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ok dank voor de intressante reacties. Toch maar is een kijkje nemen binnenkort :D
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

het is een aardig karweitje om t allemaal over te zetten maar met goed gereedschap is t te doen!

Omdat de voorpoten van een peugeot anders bevestigd zitten (onder andere de stuurstangen) kun je deze niet compleet gebruiken. Je kunt de naaf in de ax poot persen en de schijf en klauw overzetten... maar dat wist je natuurlijk al :D
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

...of je doet het op Chris'/mijn manier waardoor je veel minder professioneel gereedschap nodig hebt ;)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

AX_Powah wrote:het is een aardig karweitje om t allemaal over te zetten maar met goed gereedschap is t te doen!

Omdat de voorpoten van een peugeot anders bevestigd zitten (onder andere de stuurstangen) kun je deze niet compleet gebruiken. Je kunt de naaf in de AX poot persen en de schijf en klauw overzetten... maar dat wist je natuurlijk al :D


:shock: Dat wist ik niet goed dat je het even meld!!! Wat is er dan precies anders aan? Ik had gezien in het topic van zx-cruiser dat die gebruik maakte van xsi veerpoten dus lijkt mij het gewoon te werken die rallye veerpoten. En als dat niet werkt en dus inderdaad de naven over moeten worden gezet zoals in de how to op de site heb ik helemaal niks aan die 205 1.9 gti klauwen en schijven? :|

Edit;
Na kevin te hebben gesproken op msn heb ik er weer vertrouwen in :D
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Xsi voorpoten heb ik nooit in mijn handen gehad dus geen idee hoe daar de stuurstangen zijn gemonteerd... zou je hem moeten vragen.

Wat volgens mij niet past:
* De 1.9 naven passen niet in de ax poten (diameter van het wiellager is niet gelijk).
* De draagarmen zijn anders en passen niet op je ax poten
* Volgens mij zijn de klauwen van een 1.9gti met 3 bouten bevestigd en van de ax met 2
* De schrijven zijn volgens mij te diep voor een ax poot en komen tegen de poten als je ze vastschroeft en daaien dan niet meer soepel :wink:

Ik heb toendertijd 1.6 gti/ rally poten gebruikt van een 106 en dit paste allemaal goed in ax diesel poten. Als je ax poten als basis gebruikt en dus alleen de naven, schrijven en klauwen overzet.

Omdat een 1.9gti (XU) een ander type motor heeft als een ax (TU) kun je de motor/versnellingsbak/aandrijving etc niet gebruiken omdat dit allemaal andere maten zijn, complete poten gebruiken valt zoiezo af, of je moet de complete motor + aandrijving van een 205je gebruiken :wink:

http://www.axclub.net/how/4gaats.pdf deze how to heb ik destijds gemaakt, hoop dat je er iets aan hebt!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Vaag, want ik heb ook gewoon AX poten gehad onder de 106, zat geen verschil in ?! :shock:

Heeft iemand nog fotos van een AX poot en die van een 106 ! dan kunnen we even vergelijken.
Image

My Cars <98>.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

volgens mij snapt ax power het niet helemaal, het zijn poten van een 106 rallye en die passen zo, en er zitten klauwen op van een 205 1.9 gti.
en het zijn niet 205 poten.
ik weet niet of ze zo in de fusees passen.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ze passen niet zo...

...nou ja :D ik zorg wel dat 't goedkomt, ok? :P

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

edwin ss50 wrote:volgens mij snapt AX power het niet helemaal, het zijn poten van een 106 rallye en die passen zo, en er zitten klauwen op van een 205 1.9 gti.
en het zijn niet 205 poten.
ik weet niet of ze zo in de fusees passen.


Precies!!! Zo zit het dacht dat het goed was uitgelegd :oops:

De poten etc zijn van een 106 1.3 rallye en de remmerij dus klauwen en schijven van een 205 1.9 gti.


@ kevin das mooi wanneer is tie klaar :wink:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

het veerpoot lager van een 106 is met 3bouten.. bij een ax 2.. dus deze moet je opzetten.

ik zou gewoon een gti stabilisatorstang nemen en dan de stangentjes nemen van een 106 rallye.. en het past en over de fussee, die van een gti zijn gelijk aan die van een 106 rallye en ze passen ook gewoon op die van een 1.4tgs..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

enige probleem dat je hebt is dat je het steuntje voor de remleiding moet verplaatsen als je droplinks wil gebruiken, anders loopt 't aan en buiten dat dat gevaarlijk is krijg je dan ook geen apk

Post Reply