Wat past waarop?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wat past waarop?
Ik heb een vraagje..
Ik ben van plan om mijn karretje ietsjes vlotter te laten rijden, maar weet niet zo heel erg goed wat voor onderdelen ik het beste kan gebruiken..
Ik lees hier en daar over nokkenassen, krukassen, injectiesystemen enzo.. (voornamelijk van GTi)
Welke van deze onderdelen kan ik ook op mijn plaisir rammelen? Indien helemaal niet van toepassing, wat wel?
Vol verwachting klopt mijn hartje!
Ik ben van plan om mijn karretje ietsjes vlotter te laten rijden, maar weet niet zo heel erg goed wat voor onderdelen ik het beste kan gebruiken..
Ik lees hier en daar over nokkenassen, krukassen, injectiesystemen enzo.. (voornamelijk van GTi)
Welke van deze onderdelen kan ik ook op mijn plaisir rammelen? Indien helemaal niet van toepassing, wat wel?
Vol verwachting klopt mijn hartje!
makkelijkste en meest efficentie is een 1.4 blok in te bouwen.
wat ook kan is een bosch 2.2 injectiesysteem monteren (van een 1.4) maar dat geeft weinig winst.
ligt natuurlijk ook een beetje aan je budget en wat je zelf wel/niet kan, schrik niet af van dingen gezien je soms meer kan dan je zelf denkt
wat ook kan is een bosch 2.2 injectiesysteem monteren (van een 1.4) maar dat geeft weinig winst.
ligt natuurlijk ook een beetje aan je budget en wat je zelf wel/niet kan, schrik niet af van dingen gezien je soms meer kan dan je zelf denkt
Hmm.. Het probleem van een ander blok kopen vind ik dat je niet zo goed kan zien wat de staat ervan is..
Degene die ik nu heb heeft 150000 op de teller staan, dus kan op zich nog wel ff mee.
Tnx voor de ego boost
Beetje jammer dat ik alsnog zelf niet de ruimte/gereedschappen/kennis heb om een blok te verwisselen
Degene die ik nu heb heeft 150000 op de teller staan, dus kan op zich nog wel ff mee.
Drake: gezien je soms meer kan dan je zelf denkt
Tnx voor de ego boost
Beetje jammer dat ik alsnog zelf niet de ruimte/gereedschappen/kennis heb om een blok te verwisselen
Als je mazzel hebt (qua wat voor systeem er nu in zit) kun je een 1.4 injectiesysteem overzetten. Is niet heel veel werk, is niet heel moeilijk, is niet heel duur maar is w?l heel leuk
Verder: sportuitlaat, of tussenpijp zonder katalysator. Open luchtfilter. Allemaal redelijk goedkoop (als je even zoekt) en vrij makkelijk, maar de hoeveelheid vermogenswinst is regelmatig onderwerp van discussie
Voor het luchtfilter en het injectiesysteem zijn howto's beschikbaar, sleutelen aan het uitlaatsysteem staat beschreven in de Haynes (zie de technische FAQ).
Verder: sportuitlaat, of tussenpijp zonder katalysator. Open luchtfilter. Allemaal redelijk goedkoop (als je even zoekt) en vrij makkelijk, maar de hoeveelheid vermogenswinst is regelmatig onderwerp van discussie
Voor het luchtfilter en het injectiesysteem zijn howto's beschikbaar, sleutelen aan het uitlaatsysteem staat beschreven in de Haynes (zie de technische FAQ).
Kijk uit, een Cactussssss
Als je mazzel hebt (qua wat voor systeem er nu in zit) kun je een 1.4 injectiesysteem overzetten.
Bedoel je dan dat ik mazzel moet hebben..Of dat ik al mazzel h?b met mijn 1.1i ?
Daarnaast is mijn bakske al voorzien van sportdemper en open luchtfilter. Katloze buis schijnt niet zo heel erg veel uit te maken heb ik vernomen..Buiten dat de kans op backfire groter is, en daarmee de kans om problemen te krijgen met oom agent
Ik heb iemand gevonden die een 5-bak voor me heeft (ben die 4 nu wel zat..) is ?200,- voor die bak+koppeling+montage redelijk ?
Daarmee bedoel ik dat je in ieder geval een Bosch injectiesysteem moet hebben (Magneti Marelli, het alternatief, is niet echt geschikt voor deze "upgrade") en ik durf dat niet met zekerheid te zeggen zonder je motor enzo gezien te hebben. Maar dat komt door mij, er zijn anderen op het forum die dat wel uit hun hoofd weten
Kijk uit, een Cactussssss
Als op je ECU Bosch staat is dat een sterke indicatie dat je een Bosch injectiesysteem hebt
Maar dan heb je nog Bosch 2.2, Bosch 3.0 etc. Die zijn weer te herkennen aan waar de bougieskabels vastzitten: 2.2 is wijzen ze volgens mij naar achteren (bij de verdeler), en bij de 3.0 "wijzen ze naar boven". Maar wacht eerst even op bevestiging van iemand die meer verstand ervan heeft dan ik hoor!
Maar dan heb je nog Bosch 2.2, Bosch 3.0 etc. Die zijn weer te herkennen aan waar de bougieskabels vastzitten: 2.2 is wijzen ze volgens mij naar achteren (bij de verdeler), en bij de 3.0 "wijzen ze naar boven". Maar wacht eerst even op bevestiging van iemand die meer verstand ervan heeft dan ik hoor!
Kijk uit, een Cactussssss
Dab zal ik daar (zodra 't weer dat toelaat) zo ff een lampje op schijnen..
Ik heb iemand gevonden die een 5-bak voor me heeft (ben die 4 nu wel zat..) is ?150 ? ?200 voor die bak+koppeling+montage redelijk?
Enne, aangezien hij van een 1.4i komt, zou die wel passen? (nu denk je misschien koop die hele motor, maar injectie schijnt niet meer zo goed te werken, en weet ook niet hoe die motor verder in elkaar zit..)
Ik heb iemand gevonden die een 5-bak voor me heeft (ben die 4 nu wel zat..) is ?150 ? ?200 voor die bak+koppeling+montage redelijk?
Enne, aangezien hij van een 1.4i komt, zou die wel passen? (nu denk je misschien koop die hele motor, maar injectie schijnt niet meer zo goed te werken, en weet ook niet hoe die motor verder in elkaar zit..)
Das Juust!
Vier-versnellingsbak (MA4):
Vijf-versnellingsbak (MA5; BENZINEmodellen):
Dus bij 4000 Toeren:
MA4: 119,9084628
MA5(benzine): 120,7798402
als ik da goed berekend heb....
De MA5 bak van o.a. een 1.4i TGS is wel zuuuniger: 3200 toeren bij 120km/u
Vier-versnellingsbak (MA4):
Code: Select all
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.810 : 1 (21/38 teeth)
3rd .............. 1.130 : 1 (31/35 teeth)
4th .............. 0.810 : 1 (43/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.588 : 1 (17/61 teeth)
Vijf-versnellingsbak (MA5; BENZINEmodellen):
Code: Select all
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.950 : 1 (20/39 teeth)
3rd .............. 1.360 : 1 (28/38 teeth)
4th .............. 1.054 : 1 (37/39 teeth)
5th .............. 0.850 : 1 (41/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.444 : 1 (18/62 teeth)
Dus bij 4000 Toeren:
MA4: 119,9084628
MA5(benzine): 120,7798402
als ik da goed berekend heb....
De MA5 bak van o.a. een 1.4i TGS is wel zuuuniger: 3200 toeren bij 120km/u