Wat past waarop?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Wat past waarop?

Post by Ichtus_AX »

Ik heb een vraagje..

Ik ben van plan om mijn karretje ietsjes vlotter te laten rijden, maar weet niet zo heel erg goed wat voor onderdelen ik het beste kan gebruiken.. :?

Ik lees hier en daar over nokkenassen, krukassen, injectiesystemen enzo.. (voornamelijk van GTi)
Welke van deze onderdelen kan ik ook op mijn plaisir rammelen? Indien helemaal niet van toepassing, wat wel?

Vol verwachting klopt mijn hartje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

makkelijkste en meest efficentie is een 1.4 blok in te bouwen.
wat ook kan is een bosch 2.2 injectiesysteem monteren (van een 1.4) maar dat geeft weinig winst.

ligt natuurlijk ook een beetje aan je budget en wat je zelf wel/niet kan, schrik niet af van dingen gezien je soms meer kan dan je zelf denkt :wink:

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Hmm.. Het probleem van een ander blok kopen vind ik dat je niet zo goed kan zien wat de staat ervan is..
Degene die ik nu heb heeft 150000 op de teller staan, dus kan op zich nog wel ff mee.

Drake: gezien je soms meer kan dan je zelf denkt


Tnx voor de ego boost :lol:
Beetje jammer dat ik alsnog zelf niet de ruimte/gereedschappen/kennis heb om een blok te verwisselen :?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Als je mazzel hebt (qua wat voor systeem er nu in zit) kun je een 1.4 injectiesysteem overzetten. Is niet heel veel werk, is niet heel moeilijk, is niet heel duur maar is w?l heel leuk :)
Verder: sportuitlaat, of tussenpijp zonder katalysator. Open luchtfilter. Allemaal redelijk goedkoop (als je even zoekt) en vrij makkelijk, maar de hoeveelheid vermogenswinst is regelmatig onderwerp van discussie :roll:

Voor het luchtfilter en het injectiesysteem zijn howto's beschikbaar, sleutelen aan het uitlaatsysteem staat beschreven in de Haynes (zie de technische FAQ).
Kijk uit, een Cactussssss

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Als je mazzel hebt (qua wat voor systeem er nu in zit) kun je een 1.4 injectiesysteem overzetten.


Bedoel je dan dat ik mazzel moet hebben..Of dat ik al mazzel h?b met mijn 1.1i ? :?

Daarnaast is mijn bakske al voorzien van sportdemper en open luchtfilter. Katloze buis schijnt niet zo heel erg veel uit te maken heb ik vernomen..Buiten dat de kans op backfire groter is, en daarmee de kans om problemen te krijgen met oom agent :wink:

Ik heb iemand gevonden die een 5-bak voor me heeft (ben die 4 nu wel zat..) is ?200,- voor die bak+koppeling+montage redelijk ?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Daarmee bedoel ik dat je in ieder geval een Bosch injectiesysteem moet hebben (Magneti Marelli, het alternatief, is niet echt geschikt voor deze "upgrade") en ik durf dat niet met zekerheid te zeggen zonder je motor enzo gezien te hebben. Maar dat komt door mij, er zijn anderen op het forum die dat wel uit hun hoofd weten :)
Kijk uit, een Cactussssss

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Ik mag aannemen dat ik dat wel ergens kan vinden op dat apparaat..? (ergens onder de smurrie :) )

Ben nog beetje newbie :oops:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Als op je ECU Bosch staat is dat een sterke indicatie dat je een Bosch injectiesysteem hebt ;)

Maar dan heb je nog Bosch 2.2, Bosch 3.0 etc. Die zijn weer te herkennen aan waar de bougieskabels vastzitten: 2.2 is wijzen ze volgens mij naar achteren (bij de verdeler), en bij de 3.0 "wijzen ze naar boven". Maar wacht eerst even op bevestiging van iemand die meer verstand ervan heeft dan ik hoor!
Kijk uit, een Cactussssss

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Dab zal ik daar (zodra 't weer dat toelaat) zo ff een lampje op schijnen..

Ik heb iemand gevonden die een 5-bak voor me heeft (ben die 4 nu wel zat..) is ?150 ? ?200 voor die bak+koppeling+montage redelijk?
Enne, aangezien hij van een 1.4i komt, zou die wel passen? (nu denk je misschien koop die hele motor, maar injectie schijnt niet meer zo goed te werken, en weet ook niet hoe die motor verder in elkaar zit..)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Bedrag is wel redelijk hoor!

Vergeet alleen niet: de standaard 5bak zoals geleverd in 'n 1.1i doet ongeveer 4000 toeren bij 120; en dat wijkt niet zo heel veel af van jouw 4 bak :!:

btw: Een plaisir heeft (naar mijn weten) altijd Bosch 2.2 injectie; met verdeler!

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Met andere woorden, het enige verschil is dat ik meer moet schakelen..? Want ik neem aan dat je bedoelt dat ie 4000 toeren maakt bij 120 km/u in de 5e versnelling...? :roll:

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Das Juust!


Vier-versnellingsbak (MA4):

Code: Select all

1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.810 : 1 (21/38 teeth)
3rd .............. 1.130 : 1 (31/35 teeth)
4th .............. 0.810 : 1 (43/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.588 : 1 (17/61 teeth)


Vijf-versnellingsbak (MA5; BENZINEmodellen):

Code: Select all

1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.950 : 1 (20/39 teeth)
3rd .............. 1.360 : 1 (28/38 teeth)
4th .............. 1.054 : 1 (37/39 teeth)
5th .............. 0.850 : 1 (41/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.444 : 1 (18/62 teeth)


Dus bij 4000 Toeren:
MA4: 119,9084628
MA5(benzine): 120,7798402

als ik da goed berekend heb....

De MA5 bak van o.a. een 1.4i TGS is wel zuuuniger: 3200 toeren bij 120km/u

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

Dan denk ik dat ik gewoon ga wachten tot ik een complete leuk 1.4i-tje tegenkom m?t 5 bak ;-) Dan heeft 't nog een beetje nut allemaal :)

In ieder geval allemaal bedankt tot zover voor de reacties! :occasion5:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ik heb een compleet blok staan :wink: enige nadeel is dat hij uit een type 2 komt (boschs 3.0)

Ichtus_AX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 25
Joined: SunDec03, 2006 4:46:52 PM
Location: Middelburg

Post by Ichtus_AX »

En daarvoor zou ik andere motorsteunen moeten hebben ofzo..? Of past ie gewoon helemaal niet?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

nee, probleem is dat de kabelboom niet direct past op de kabelboom van het dashboard, type1 heeft een stuk of 5 losse stekkertjes, terwijl een type2 een universele ronde stekker heeft.

Post Reply