inhouden en stotteren NOG maar eens...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

inhouden en stotteren NOG maar eens...

Post by tmoons01 »

Hallo mensen,

ik heb het volgende probleem:
ik ben naar het Sauerland (winterberg) geweest en op de heen weg begon de wagen ernstig te stotteren en in te houden (rijden op minder dan 4 cilinders zullen we dit maar even noemen.)

* Het is alleen bij het vragen van vermogen. *
* lijkt meer voor te komen met warme motor *

Ik ben bij een ADAC garage geweest en die heeft even gekeken, en de rotor en verdelerkap los gehad, gezocht met een kabel aan de accu opzoek naar lekkende hoogspanning, maar kon eigenlijk niets voor mij betekenen. Hij vermoede een kapotte bobine, een citroen in duitsland is natuurlijk vragen om problemen(ze schijnen daar enkel VW merc en opel te kennen :wink:

Ik ben eindelijk wel goed thuis gekomen (hortend en stotend..)
Hier gelijk de sloop op gezocht vervangende bobine gekocht (van een peugeot 205 ) gemonteerd en gaan rijden.... in eerste instantie was ik erg blij! :D maar na een minuut of 10 a 15 (ritje sloop huis) merkte ik dat ik bij het vragen van vermogen (60 in zijn 4 en dan gas er op) toch wat stotterde. (overigens ook bij weg rijden of bij andere krachtpatser acties :wink:

Ik heb de volgende dingen vervangen (enige tijd geleden)
Bougies
Verdelerkap
bougiekabels
accu
dynamo

Tevens reset ik ongeveer wekelijks mijn ECU.... (daar heb ik ook een vraag over, hoe belangrijk is het omdat te doen volgens de intructie: koude auto, 20 minuten losse accu pool, starten, 20 a 30 (met deze temperaturen) laten draaien...

* Wat als de tijd korter is van het los halen van de accu pool (of ECU stekker of mag dat niet zo?) verliest hij dan maar een deel van de informatie? of helemaal niets?

* Wat gebeurt er als je de warmdraai periode " over slaat " (door bijvoorbeeld de reset te doen met warme motor, of door gelijk te gaan rijden?

Zodadelijk weer de ECU resetten (haal de accu los en laat die zeker een uurtje liggen tijdens het avondeten )

Maar zijn er nog andere dingen die ik kan doen? of die een oorzaak zijn?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

je hoeft echt niet zo vaak je ecu te resetten hoor. Zo nauw steekt het allemaal niet.

Wat het zou kunnen zijn. is je vacuumvervroeger. Controleer dat slangetje eens wat van die ufo vlak bij je verdelerkap richting je injectiehuis loopt
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

Daar was ik weer...
ik heb zojuist (al boek lezend) mijn ECU opnieuw laten inlezen (eerst 1,5 uur los van de accu gehad, motor was nog een beetje warm (had al 3 uur stilgestaan)

resetten ging als een zonnetje.... loopt heel laag in de toeren ipv loeien wat hij eerder deed... ECHTER

Tijdens het inlezen, hoorde ik al dat er niet op 4 pitten gelopen werd... na verloop van tijd ging dit over en leek alles netjes op 4 pitten te lopen.

tijdens het proefritje na het opnieuw inlezen ging alles eerst goed, tot na zo'n 1 km (erg snel dus... :? ) weer het in houden en stotteren...

het slangetje heb ik toevallig nog na gekeken, ziet netjes aan beide zijde vast en lijkt niet lek (als hij door trekt, trekt hij ook goed door)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik las pasgeleden iets over een versleten draagarmrubber? Misschien dat het dat kan zijn...

Als hij constant de neiging heeft op 3 pitten te lopen zou je zeggen dat als er niks met de ontsteking is je een gat in je zuiger hebt...
Freude am Fahren.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wekelijks je ECU resetten is volgens mij echt gigantisch overdreven en zinloos. 'k Denk dat je 't ding er eerder gek mee maakt dan dat je er voordeel bij hebt.
'k Denk zelf verder aan een brakke gasklep potmeter. Daaraan leest de ECU de stand van de gasklep en weet 'ie hoeveel brandstof 'ie moet injecteren. Klopt de door de potmeter aangegeven stand van de klep niet met de echte stand, dan maakt de ECU een verkeerde inschatting van de hoeveelheid in te spuiten brandstof en gaat de boel rot lopen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

Het Resetten gebeurde niet altijd om het resetten, soms wilde ik gewoon even de accu gebruiken bij een van mijn andere projecten (helaas past de AX niet in de tuin kamer en de motor wel ;)

Maar vanmorgen om kwart over 7 alle 4 de bougies er uit gehad. zien er allemaal goed uit, netjes een beetje licht van kleur,

Zaten allemaal netjes vast, even als de stekkers.

Die kunnen we van het lijstje strepen.
Het stotteren doet zich nog altijd voor.
Iemand een "probeer gasklephuis" en "probeer ECU" liggen opdat ik kan gaan uitsluiten?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

laten we eerst maar eens beginnen met een ECU uitlezen!


ik zal straks een handleiding in de how to zetten
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Als het je gaskleppotmeter is, moet het waarschuwingslampje voor je motormanagament op je dashboard gaan branden. Dat lampje gaat aan bij allerlei foutmeldingen in je systeem. Uitlezen van de ECU geeft je dan info over welke storing het precies is.
Moet natuurlijk wel dat lampje werken. Dat zie je bij het starten wel (lampcontrole bij auto op contact).

Voor je nog ingewikkelde en/of kostbare dingen doet: stekkers en massa-aansluitingen schoonmaken. Let vooral op die van de ECU, stekkers op de gaskleppotmeter en de massaverbinding tussen je accu en de motor/bak.
Daarna rustig je ECU inlezen. Rare dingen inclusief afslaan zijn daarbij toegestaan. Gewoon afwachten en indien nodig opnieuw starten.

Als 't je bobine is, dan trekt die teveel stroom. Dat is te meten. En dan is ook je ontstekingsmodule eraan, waarschijnlijk (die kan niet zo goed tegen teveel amperes). Maar ook dan moet het managementlampje aan, volgens mij.

Ander puntje: ook je brandstofpomp kan je problemen verklaren. Is ten slotte ook maar een elektromotortje dat stroom moet krijgen, een deugdelijke massa moet hebben en nog kan verslijten ook (koolborsteltjes op, lagers uitgelopen en zo). En vergeet bij controle/poetsen dan de contacten van de relais onder je ECU niet.

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

Ik heb zojuist de rotor vervangen, helaas ook geen resultaat.

Aangaande de tips hierboven:
ik ga vanavond alle aardpunten na kijken (is dat alle groene draden na lopen? of is het meer dan dat?)
Tevens heb ik nog 2 gasklephuizen liggen, die kan ik eens proberen (als het de potentio meter is zou ik in iedergeval iets moeten merken.

Overigens liep de motor nu ook af en toe stationair op minder dan 4 cilinders.

ik laat vanavond meer weten (Als ik meer weet)

Er zijn niet toevallig mensen in de buurt van haarlem die meer kaas hebben gegeten van dit soort problemen?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je kan ff meten of je nog goede druk hebt op al je cilinders.

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

Ik kan nu natuurlijk heel kinderachtig gaan doen.. en gaan roepen...
JULLIE RADEN HET NOOIT...... (is dat niet een grappemaker op tv geweest die ook zo iets deed??)

Maar het is opgelost...


Ik heb net 4 nieuwe bougies gemonteerd... en tijden het monteren ontdekte ik een vreemde witte plek op de stekker van kabel nummer 4 (de langste) nadere inspectie gaf mij te denken over het onstaan van zo'n plekje en al snel bleek dat het plekje ook een gaatje bevatte..

Inmiddels wel alle bougies vervangen, EN het gaatje afgedicht met een mooi passend stukje snackbar riet (zo'n slurp ding...)

eigenlijk zou ik een nieuwe stekker en snoer moeten kopen, maar ja die zijn natuurlijk alleen per set van 5 te krijgen en kosten gelijk 10 e per snoer... iemand nog een reserve setje( of 1.. ??) liggen?

Iedereen super bedankt voor het mee denken!! ik ben erg blij dat het zo opgelost is....

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Setje originele AX bougiekabels kosten iets van 35 euro! Daar zou ik het niet voor laten...
Freude am Fahren.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bij de Fugo in Gouda verkopen ze ze per stuk.
Geloof dat ik er een eurootje of zes, zeven voor heb betaald.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

mooi dat het gevonden is, bij de automateriaalhandel liggen ze gewoon per stuk hoor!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

tmoons01
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedAug30, 2006 5:56:26 PM

Post by tmoons01 »

Voorlopig laat ik het even zo zitten, voor een wagentje van 400 euro ga ik niet echt veel investeren.

En de oplossing werkt erg goed (al zeg ik het zelf :))

Nogmaals bedankt voor het mee denken!

Post Reply