Drake wrote:wel zonde dat ze van TU zijn afgestapt, terwijl de bmw versie maar 115 pk max geeft zonder turbo doet de oude dat met 120 maar de bmw versie zal wat meer geciviliceerd zijn.
In de C2 geeft de TU zelfs 125pk. Maar gezien de ligging van de motorsteun en het feit dat de blokjes vrij compact zijn (plat uitlaatspruitstuk, turbo dicht tegen het blok aan), moet het ook in een AX te passen zijn!
Je moet het 175pk blok toch makkelijk op 210-230 pk kunnen tunen denk ik met katvervanger en chipper! Dan heb je ook Turbo 16V power, maar veel betrouwbaarder!
veel betrouwbaarder? het blok houd het wel, maar houd je AX het wel
Bas_S wrote:Volgens mij zijn het ook nog grotendeels TU (onder)blokken. Ze zijn volgens mij van naam veranderd door de samenwerking met BMW.
Ik begreep uit het blad Automotive Engineering dat het wel degelijk compleet nieuwe motoren zijn; getuige ook het feit dat ze compleet andere boring & slag hebben dan de TU serie.
140 pk uit een 1360 cc is veel maar moet zeker haalbaar zijn,
Abarth haalde rond 1965 uit een 850 cc motorblok 105 pk met voor deze tijd verouderde techniek, 2 kleppen per cilinder en een enkele nokkenas en dubbele carburatie. de 982 cc motor van Abarth haalde 130 reliable pk's, dit blok is later als bassis voor de fiat panda gebruikt.
Folkert wrote:140 pk uit een 1360 cc is veel maar moet zeker haalbaar zijn, Abarth haalde rond 1965 uit een 850 cc motorblok 105 pk met voor deze tijd verouderde techniek, 2 kleppen per cilinder en een enkele nokkenas en dubbele carburatie. de 982 cc motor van Abarth haalde 130 reliable pk's, dit blok is later als bassis voor de fiat panda gebruikt.
Een tuner haalde begin jaren 90 155 pk uit een 1.3 sport-blokje... maar daar rijdt je volgensmij geen 10.000 km mee
arnie wrote: Een tuner haalde begin jaren 90 155 pk uit een 1.3 sport-blokje... maar daar rijdt je volgensmij geen 10.000 km mee
Ok interessant! Dan zal dat blokje wel rond de 10.000 toeren uitgeploft hebben! 10.000km is volgens mij een goede leeftijd voor een rally auto motor ! !
arnie wrote: Een tuner haalde begin jaren 90 155 pk uit een 1.3 sport-blokje... maar daar rijdt je volgensmij geen 10.000 km mee
Ok interessant! Dan zal dat blokje wel rond de 10.000 toeren uitgeploft hebben! 10.000km is volgens mij een goede leeftijd voor een rally auto motor ! !
Dat bedrijf kwam uit Engeland en heette GMC-engineering (d8 ik), maar ik ken de site niet meer vinden...
In frankrijk rijden er wel meer rond met 150+ PK uit een 1.3. Veelal ax maxi's. Heb ze op vakantie wel eens gezien (kwestie van je vakantie plannen in een gebied met een reginale rally ) en wat een geluid
KRS bouwde de ophanging ervoor. MCA bouwde de bodykit,
Motoren gingen gemiddeld 5000KM mee. elke wedstrijd dus een rebuild.
die blokjes waren alleen aan de buitenkant te herkennen als tu en draaide id 10000+ toeren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.