Geen Vonk

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Geen Vonk

Post by Tmen »

Ik heb echt een raar/groot probleem.

Enige tijd geleden heb ik al op dit forum geplaatst dat mijn kabelboom was door gebrand.

Nu ben ik 1,5 maand geleden begonnen met het oplossen van dit probleem. Helaas gaat dit niet zo makkelijk als ik dacht. De kabels vervangen was opzich geen probleem nieuwe stekker bij de sloop gehaald. Alles doorgemeten. Maar toen begon het.

De motor wil niet starten. De startmoter draait wel maar er komt geen vonk. Als ik de de kabel die van mijn bobine naar de verdeelkap gaat, loshaal en tegen een nul aan houdt, dan komt er geen vonk.

In eerste instantie dacht ik dat dit de bobine was maar, na deze te hebben vervangen heb ik nog steeds geen vonk.
Wat kan dit veroorzaken?

-De kabels hebben een tijdje niet goed aangesloten gezeten waardoor uiteraard de motor ook niet starten.
-Alle kabels zijn nu doorgemeten en gecontroleerd met de bijbel (Haynes) en zitten nu goed aangesloten.
-Er zit een nieuwe bobine op.
-Alle zekeringen gecontroleerd en zijn in orde.
-Als ik de sleutel omdraai naar de M stand, de laatste voordat je de motor gaat starten, dan geven mijn temp.meter, km teller, toerenteller en accumeter ook geen reactie.
-De lampjes lijken ook niet allemaal te werken. Zo brandt het lampje van de motor check ook niet als je de auto probeert te starten.
-Uiteraard doen knipperlicht en verlichting ed het wel want deze zitten anders geschakeld.
-De kabel vanaf het contactslot naar de stekker bij de bobine is gemeten deze heeft een beetje weerstand. Deze trekt 'm wel naar nul toe.

Wat zie ik over het hoofd? Wat kan er nog getest worden? Ik vindt het vreemd dat de motor niet start, maar nog vreemder is dat de meters op mijn dashboard ook geen reactie geven.

Heeft iemand enig idee? Ik ben ten einde raad!
Voordat ik naar de dealer en onnodig geld ga uitgeven straks.

Mijn auto is een AX GT '91 Type 2.
Motor: Een KDY U9 met een Bosch A2.2 Monopoint.
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een kapotte ontstekingsmodule :wink:

module/bobine gaan vaker tegelijk kapot.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Hmm dat klinkt simpel.

Nu las ik ook zoiets in het Haynes maar ik kon daar niet uithalen waar de ontstekings module precies op de motor zit. Is dit onder de bobine?

Is het beter om deze 2e hands ergens vandaan te halen of kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en een nieuwe kopen.
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

onder/voor de bobine (dus die kan je laten zitten)

het is een zwart chipje die links van je verdelerkap zit niet te verwisselen met de ontstoorde (deze zit via 1 draadje)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Ik ga vanavond meteen eens even kijken.
Hartstikke bedankt.

Ik heb weer hoop ;).
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Helaas,

Hij werkt nog steeds niet. Ik heb de ontstekingsmodule vervangen maar het probleem blijft bestaan. Geen Vonk wel startmotor.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn??? ECU???

Ik begin een beetje wanhopig te worden. Misschien toch maar een 1.6 erin planten :P.
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Geen Vonk

Post by MNM(tm) »

Tmen wrote:
...

-Als ik de sleutel omdraai naar de M stand, de laatste voordat je de motor gaat starten, dan geven mijn temp.meter, km teller, toerenteller en accumeter ook geen reactie.

- KMteller is mechanisch, dus die reageert sowieso niet, zolang er geen verplaatsing van de auto is.
- Toerenteller doet ook alleen maar iets als de motor loopt, dus ook deze geeft standaard geen enkele reaktie bij het contact naar M zetten.
- Accumeter? Je bedoelt dat rode laadstroom-indicatielampje? Die hoort altijd meteen aan te gaan bij contact aanzetten en gaat pas uit als de motor loopt en de dynamo voor voldoende laadstroom zorgt.
- Temp.meter? Je bedoelt die voor koelvloeistof temperatuur? Doet standaard ook geen reet, tenzij de koelwatertemp. boven de miminum indicatiewaarde zit. Weet ff niet zeker of die ook al reageert als 't water al "lekker warm" is en het contact alleen op M staat en de motor niet loopt. Dacht het wel.

Als ik het zo eens lees en er het schema van de AX eens op doorneem, dan lijkt het er naar mijn idee op dat de draad die in het schema aangegeven is als "E" gewoon nix doet. En in dat geval is je contactslot toch de boosdoener. Al je meters worden namelijk uit die draad gevoed (afgezekerd met ZE 7: 10A). Ook je bobine krijgt via die draad z'n spanning (even als de ontstekingsmodule).

Volgens het schema zit het leeslampje ook op draad "E", dus als die het ook niet doet, weet je genoeg. Doet die het wel... Tjah, dan gaan we weer verder zoeken. :)

Maarrrrrrrrrrrrrrrrr...: Meten = weten! :)


ff voor de duidelijkheid: een stukkie (klikbaar!) schema:

Image

Hierin heb ik met lichtgroen de draad aangegeven die in 't originele schema met "E" is aangegeven, de donkergroene draad is daar een afgeleide van, wegens tussenkomst van zekering ZE7 (10A).
Met blauw is aangegeven welke draad vanaf de accu naar het contactslot gaat die ervoor zou moeten zorgen dat lichtgroen, via het contactslot, van prik voorzien kan worden. Die lijkt volgens je beschrijving echter goed te zijn, wat je startmotor doet het wel.
Last edited by MNM(tm) on SatJun30, 2007 7:03:14 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Hmm, ik kan je vertellen dat inderdaad het leeslampje defect is. Dus dat is opzich een goed teken dat we in de goede richting zitten.

Wat ik mij alleen nog afvraag, als we de kabel doormeten en het blijkt dat deze niet in orde is. Is dat dan wel zo makkelijk te vervangen? Deze gaat toch richting de kabelboom meen ik.

In ieder geval hartstikke bedankt voor bovenstaand daar had ik nog niet aangedacht.
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Doet 'ie 't al weer?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tmen wrote:Helaas,

Hij werkt nog steeds niet. Ik heb de ontstekingsmodule vervangen maar het probleem blijft bestaan. Geen Vonk wel startmotor.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn??? ECU???

Ik begin een beetje wanhopig te worden. Misschien toch maar een 1.6 erin planten :P.


Uit ervaring weet ik dat een 1.6 ook niets doet zonder vonk.

heb je je vonkjes wel op tijd bijgevuld???
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Hehe waar kan ik die halen? Kan je vonkjes in een doosje kopen :P.

Ik ga dit weekend weer aan de slag. Helaas afgelopen weekend niet van gekomen. Ik ben erg benieuwd.
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hopen dat 't lukt!
Kun je er ten minste ook bij zijn op de volgende meeting! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Tmen wrote:Hehe waar kan ik die halen? Kan je vonkjes in een doosje kopen :P.


bij de Brezan wel!
ze moeten er meestal wel even naar zoeken, want die worden vaak gewoon bij de garage bijgevult..

maar ze hebben het wel, vooral de blauwe kopen! die gele zijn slechter, gewoon geen goede vonk.. de rode zijn beter maar een stuk duurder en gaan minder lang mee

ik heb hier nog wel ergens een productcode voor je als ik ff zoek, maar als je er naar vraagt weten ze ook wel wat je bedold
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klopt jah.
Die gele willen nogal eens problemen geven bij hogere toeren ( > 3500rpm).
Die rooie zijn vooral leuk als je wilt gaan racen, maar voor openbare weg gebruik niet interessant en daarvoor gewoon te duur.
Daarom gewoon die blauwe doen. Normale prijs en gewoon lekker betrouwbaar. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik weet niet of de indeling bij elke brezan hetzelfde is maar in alkmaar liggen de gele vonkjes naast het schap met koelwaterfilters, de blauwe liggen tegenover de klepveerkeerringen, en de rooie moesten ze bestellen maar normaal gesproken liggen die tussen de spanrolrevisiesetjes en de synchromeshrubbers.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Hmm ze hadden geen blauwe meer bij de Brezan.

Dus heb ik die rooie maar genomen. Dus ik trots die bougies bijvullen tot op het randje lekker vol. Ik de motor starten en nog steeds geen vonk dus ik weer terug naar de Brezan de boel bij elkaar geschreuwd dat die vonkjes niet deugen. Krijg ik weer vier nieuwe doosjes mee.(Zoals je weet gaan de doosjes per bougie). Ik naar m'n auto, bougies weer vullen en weer niks. Nou toen had ik het niet meer. Was er helemaal klaar mee bougies weer leeg geschraapt terug naar Brezan weer de boel bij elkaar geschreuwd en toen werdt mij verteld dat ik misschien beter even naar de kabel kon kijken ;).
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hahaha... als het goeD is, is de volgende meeting (gedeeltelijk) in Delft.
Als je pech hebt, staan er zondag minstens 24 AXclubbers op de stoep om je auto aan de gang te krijgen! :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Misschien een idee :sign7: allemaal de kofferbak volgooien met onze reserve (uiteraard betreffende de ontsteking) onderdelen.

Dan moet het toch wel heel gek gaan willen die onwillige AX niet aan de praat krijgen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zo blijkt maar weer: soms zeg ik dingen die ook nog zinvol zijn! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Tmen
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunJan30, 2005 11:30:43 AM
Location: Delft
Contact:

Post by Tmen »

Zoowww dat wordt nog wat haha.

Misschien moet ik de straat alvast afzetten ;).
Zo das best rap maar moet nog rapper ;).

Post Reply