olielekkage
Moderators: denny, vtspower, webmasters
olielekkage
Mijn ax (1.1i uit 94) verbruikte altijd al wat olie, maar eigenlijk zo weinig dat ik nooit bij hoefde te vullen... ongveer 0,5 a 1 liter op 10.000km ... dus tegen de tijd dat het peil laag begon te worden moest de olie toch ververst worden.
Sinds dit voorjaar is het verbruik echter enorm toegenomen. Schat nu ongeveer 1 liter op 3000 a 4000km. Het motorblok is ook erg nat aan de rechtsvoor. (gezien vanaf de voorkant). Heb vanmiddag een paar fotos gemaakt. De linkerkant van het blok is gewoon droog.
Ook zijn een paar maanden geleden de aandrijfassen vervangen, waarna er bij de aansluiting van de assen op de versnellingsbak (??) ook olie hangt. De fotos daarvan zijn een paar maanden oud. Het is nogsteeds nat, maar ik weet niet of het erger of minder erg wordt.
Kunnen jullie zien wat er allemaal precies lekt en is het nodig er iets aan te doen??
Sinds dit voorjaar is het verbruik echter enorm toegenomen. Schat nu ongeveer 1 liter op 3000 a 4000km. Het motorblok is ook erg nat aan de rechtsvoor. (gezien vanaf de voorkant). Heb vanmiddag een paar fotos gemaakt. De linkerkant van het blok is gewoon droog.
Ook zijn een paar maanden geleden de aandrijfassen vervangen, waarna er bij de aansluiting van de assen op de versnellingsbak (??) ook olie hangt. De fotos daarvan zijn een paar maanden oud. Het is nogsteeds nat, maar ik weet niet of het erger of minder erg wordt.
Kunnen jullie zien wat er allemaal precies lekt en is het nodig er iets aan te doen??
motorolie is misschien van de krukaskeerring, wat betreft de aandrijfaskeerring had joost gelijk, stom dat ze die niet gelijk vervangen hebben.
Last edited by Browny on WedOct18, 2006 12:49:39 PM, edited 1 time in total.
Een keerring voor de bestuurderskant (die je op de foto ziet) heb ik nog wel liggen. Keerring misschien er een beetje scheef in gezet?
Maar dat verklaart nog niet het olieverbruik...
Je kan ook ruiken wat het is.... de geur van bakolie is nogal typisch.
Maar dat verklaart nog niet het olieverbruik...
Je kan ook ruiken wat het is.... de geur van bakolie is nogal typisch.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
WouterL wrote:Aandrijfaskeerringen zijn als het goed is vervangen bij het vervangen van de assen. De nieuwe assen zijn ook weer niet goed ... dus moeten er toch weer onder uit ... nieuwe keerringen is dus niet echt een probleem.
Maar motorolie is misschien ook van aandrijfaskeerring?? Dit snap ik niet??
eh, inderdaad typefoutje, ik bedoelde krukaskeerring.
Denk dat hij er inderdaad niet goed ingezet is dan. Mijn ervaringen met Van Bemmelen (garage die ze eronder gezet heeft) zijn positief ... het is volgens mij geen bedrijf dat dingen op de rekening zet die ze niet gedaan hebben.
Zal binnenkort eens kijken hoe de andere kant eruit ziet.
EDIT:
De andere kant is wel gewoon droog.
Zal binnenkort eens kijken hoe de andere kant eruit ziet.
EDIT:
De andere kant is wel gewoon droog.
Rio97 wrote:Een keerring voor de bestuurderskant (die je op de foto ziet) heb ik nog wel liggen. Keerring misschien er een beetje scheef in gezet?
Maar dat verklaart nog niet het olieverbruik...
Je kan ook ruiken wat het is.... de geur van bakolie is nogal typisch.
Last edited by WouterL on ThuOct19, 2006 4:56:15 PM, edited 1 time in total.
WouterL wrote:Is een lekke krukaskeerring iets waar iets aan gedaan moet worden, of is het gewoon een kwestie van olie bij blijven vullen?
En iemand enig idee wat het zou kosten?
olie bijvullen en af en toe een hoopje zand op de oprit strooien zodat niet alle olie in de straat trekt. Vervangen is best prijzig als je het laat doen. Die keerring kost niet veel maar er is heel moeilijk bij te komen.
Als je de krukaskeering lang door laat lekken/zweten kan dit op een gegevenmoment ook je koppeling aantasten, er komt olie op dus gaat deze dan slippen, waardoor je nog verder van huis bent. Maak je motor eerst een goed schoon, breng alle niveau's op peil en hou het de lekkage dan goed in de gaten.
De nattigheid aan de rechterkant van je motorblok kan een lekke koppakking zijn zo heb ik wel eens gehoord. en dat hoop ik niet voor je. Dus probeer eerst je blok schoon te maken, voordat je hem weggbrengt of dat alvast onderdelen gaat kopen dat zou zonde zijn.
Djoeri
De nattigheid aan de rechterkant van je motorblok kan een lekke koppakking zijn zo heb ik wel eens gehoord. en dat hoop ik niet voor je. Dus probeer eerst je blok schoon te maken, voordat je hem weggbrengt of dat alvast onderdelen gaat kopen dat zou zonde zijn.
Djoeri
Djoeri wrote:Als je de krukaskeering lang door laat lekken/zweten kan dit op een gegevenmoment ook je koppeling aantasten, er komt olie op dus gaat deze dan slippen, waardoor je nog verder van huis bent. Maak je motor eerst een goed schoon, breng alle niveau's op peil en hou het de lekkage dan goed in de gaten.
De nattigheid aan de rechterkant van je motorblok kan een lekke koppakking zijn zo heb ik wel eens gehoord. en dat hoop ik niet voor je. Dus probeer eerst je blok schoon te maken, voordat je hem weggbrengt of dat alvast onderdelen gaat kopen dat zou zonde zijn.
Djoeri
kopppakking is inderdaad meestal de rechterkant, maar het gaat hier over de rechterkant als je er voor staat, de linkerkant dus.
Bij het vervangen van de aandrijfassen zijn afgelopen weekend ook de keerringen vervangen, dus dat zou nu opgelost moeten zijn.
Vermoedelijk komt de motorolielekkage door een lekkende krukaskeerring.
Heeft iemand ervaring met Wynns - engine oil stop leak ?
Volgens de productbeschrijving zou het keerringen weer moeten kunnen herstellen/oplappen. Kan ik zoiets gewoon veilig gebruiken, of loop ik dan de kans dat er oliekanalen verstopt gaan zitten of iets dergelijks?
http://www.wynns.nl/catalogus_1.pdf
Vermoedelijk komt de motorolielekkage door een lekkende krukaskeerring.
Heeft iemand ervaring met Wynns - engine oil stop leak ?
Volgens de productbeschrijving zou het keerringen weer moeten kunnen herstellen/oplappen. Kan ik zoiets gewoon veilig gebruiken, of loop ik dan de kans dat er oliekanalen verstopt gaan zitten of iets dergelijks?
http://www.wynns.nl/catalogus_1.pdf