Hallo AX-kenners,
Ik heb sinds december 2005 mijn AX 1.0 (volgens mij een versie 2). In het begin heb ik verschillende keren gedoe gehad met deze auto: steeds ging de motor bij stationair met zo'n laag toerental draaien, dat de motor afsloeg. Dit gebeurde o.a. ook op de snelweg als je even het gas losliet.
Wij zijn hiermee toen verschillende keren teruggegaan naar de garage, waar ze hem steeds "opnieuw afstelden", waarna het meestal eventjes beter was, maar na korte tijd was het steeds weer zo. Op den duur bleef het probleem toch wat langer weg, maar na enkele maanden kwam het weer terug. Aangezien onze AX nog met handchoke werkt, hebben we sindsdien met de choke een stukje uitgetrokken gereden, waardoor hij wel meer verbruikte, maar in ieder geval niet steeds afsloeg.
Afgelopen donderdag is het AX'je naar de garage geweest voor APK en een grote beurt. Hierbij werd aangegeven dat de distributieriem niet goed meer gespannen stond en waarschijnlijk ook vervangen moest worden. Dit hebben we dan ook laten doen. Sindsdien loopt het motortje keurig rond en slaat hij niet meer af, met warme motor ook niet meer zonder choke.
Mijn vraag is nu: was die distributieriem de oorzaak en ben ik er nu voorgoed vanaf, of hebben ze weer "afgesteld", waardoor ik binnenkort weer hetzelfde probleem heb? En in het laatste geval: wat kan ik er dan zelf aan doen? Steeds naar de garage om af te laten stellen heb ik niet zo'n zin in, maar als het makkelijk zelf te doen is, is dat wat minder een probleem.
Allemaal alvast bedankt voor jullie hulp,
Harry Kreft
Stationair probleem opgelost na beurt. Hoe?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Harry,
Je hebt een handchoke dus een carburateur die voor de ontsteking zorgt en lucht met de benzine vermengt.
Deze kan idd met de hand af/bij-gesteld worden. Als ik dit zo lees denk ik dat de garage er in eerste instantie wel aan gedraaid heeft maar pas bij de grote beurt alles pas echt netjes heeft afgesteld en de ontsteking op tijd heeft tijd gezet.
Wat staat er verder nog op de factuur? Als de ontsteking op tijd is gezet, de carb 's goed is schoongemaakt en ook de bougies en de verdelerkap zijn vervangen zal jouw AX vast heel lekker lopen.
(weet ik uit ervaring )
Carburateurs moeten geregeld bijgesteld worden, hoe dat precies moet weet ik niet, ik ben dat ook nog aan het 'ontdekken'.
Je hebt een handchoke dus een carburateur die voor de ontsteking zorgt en lucht met de benzine vermengt.
Deze kan idd met de hand af/bij-gesteld worden. Als ik dit zo lees denk ik dat de garage er in eerste instantie wel aan gedraaid heeft maar pas bij de grote beurt alles pas echt netjes heeft afgesteld en de ontsteking op tijd heeft tijd gezet.
Wat staat er verder nog op de factuur? Als de ontsteking op tijd is gezet, de carb 's goed is schoongemaakt en ook de bougies en de verdelerkap zijn vervangen zal jouw AX vast heel lekker lopen.
(weet ik uit ervaring )
Carburateurs moeten geregeld bijgesteld worden, hoe dat precies moet weet ik niet, ik ben dat ook nog aan het 'ontdekken'.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Rio97 wrote:Harry,
(weet ik uit ervaring )
Juh d'r zit ergens zo'n schroefje en bij de APK was die man lekker aan het draaien en ik dacht laat maar gaan...
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Welkom nieuw AX lid
@Rio97: De factuur heb ik nog niet, maar toen ik de garage aan de telefoon had om te bespreken wat er allemaal moest gebeuren, hebben ze er niets over gezegd. En als ik hem zelf opgehaald had, zou ik er wel even naar gevraagd hebben, maar mijn vrouw heeft hem opgehaald. Maar goed, die rekening zal ik binnenkort wel krijgen.
En als inderdaad gedaan is wat jij zegt, is het dan binnenkort weer prut of kan ik nu eindelijk weer een jaartje relaxed toeren met mijn AX?
En als inderdaad gedaan is wat jij zegt, is het dan binnenkort weer prut of kan ik nu eindelijk weer een jaartje relaxed toeren met mijn AX?