140pk uit 1360cc !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Hoe zit het eigenlijk met een 16v kop? in hoeverre past dat op een 1.4 onderblok?
Altijd meer PK's dan jou!

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Volgens mij zou dat moeten passen, omdat een 1.6 dezelfde boring heeft als een 1.4. Waarschijnlijk moet je dan ook andere zuigers hebben met inkepingen, maar in theorie moet het kunnen passen.

In de rallysport mag ik alleen geen 16V kop gebruiken (tenzij ik een Saxo op ga bouwen natuurlijk)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhmm.. een 16v kop werkt toch met een compleet andere multiriem?? dus dat lijkt me totaal niet op elkaar tepassen..
Image

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

q01z wrote:euhmm.. een 16v kop werkt toch met een compleet andere multiriem?? dus dat lijkt me totaal niet op elkaar tepassen..


Riem / krukaspoellie dus ook vervangen, moet te doen zijn

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Hoe krijg je een grotere cilinderinhoud? Door bijvoorbeeld de boring aan te passen ;) Dus ook bij een 1.6 ipv een 1.4 ;)

cilinderinhoud 1360 cm3
boring x slag 75,0 x 77,0 mm


cilinderinhoud 1587 cm3
boring x slag 78,5 x 82,0 mm

Maar de boring van een 1.4 8v kop of een 1.6 8v kop is wel hetzelfde.
Of de boring van een 16v kop ook even groot is weet ik niet.

Alleen denk ik dat je te weinig ruimte in de cilinders hebt voor een 16 kleppert kop op een 1.4 ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

TwoTone wrote:
Alleen denk ik dat je te weinig ruimte in de cilinders hebt voor een 16 kleppert kop op een 1.4 ;)


Lijkt me ook, de kop is een flink stuk hoger!
Image

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

er is ook een 1.4 16v, misschien kun je deze tunen?

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Ok, als de boring van een 1.6 anders is dan past de kop inderdaad niet; de hoogte heeft hier niets mee te maken

edwin ss50 wrote:er is ook een 1.4 16v, misschien kun je deze tunen?


Ja das waar; hier is volgens mij nooit een echt sportieve versie van gemaakt of wel? Helaas mag je met de rallysport niet naar 16 kleppen gaan zomaar, kortweg zijn de regels:

-Zelfde onderblok
-Zelfde cilinderinhoud
-Zelfde kop
-Geen turbo

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zet dan die 140-150pk maar uit je hoofd...

126,7pk is het hoogste wat ik ken
Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

q01z wrote:zet dan die 140-150pk maar uit je hoofd...

126,7pk is het hoogste wat ik ken


Dat dacht ik ook, alleen is dat wel een straatauto en geen circuitauto, dus het zou nog iets extremer kunnen mischien...
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

:-O 126.7 pk uit een 1.4 GTI?

Moet hoger uit kunnen komen met een paar throttle bodies, een leuke nokkenas, andere zuigers, koppie laten flowen enzo..
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

de oude auto van edwin broekema stond op 126,7
en die hadden ze behoorlijk aangepakt!

voor 150pk uit 1360cc, zit je op ruim 100pk de liter he.. dat is bizar veel

voor dat vermogen moet je alles aanpakken;
-nokkenas + verstelbare poulie
-krukas + drijfstangen + holle zuigers (balanceren en afwegen)
-kleppen vergroten, alles flowen
-volledig programmeerbaar injectiesysteem met throttleboddies, of een setje goede carbs
-afgemeten spaghattispruitstuk,die wat verder doorloopt als een standaard, zodat de tegendruk iets later begint (later afbuigen)
-compressie richting het belachelijke
-speciale bougies/ speciale bougiekabels/ extra krachtige bobine
-goede olie in motor en bak

-en dan nog je bak aanpakken, rechte vertanding achter een racekoppeling, voor zo min mogelijk verlies in de bak

bovendien moet je om zo min mogelijk verlies te lijden nog wel meer doen;
-zorgen voor perfecte aandrijfassen
-zorgen voor perfecte lagers
-remklauwen die helemaal los komen (veel klauwen blijven iets slepen, vermogens verlies..)

maareuhm, wat is je budget?
Image

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

het lukt honda ook, 1.6 vtec 160 pk.
100 pk de liter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

inderdaad, en als je ziet wat die gekke japanse tuners doen met weinig cilinderinhoud... dat gaat ver over 100pk de liter (en over de 10.000rpm).
Nou heb ik geen flauw idee hoe die idiooten het voor elkaar krijgen, maarja.. daar zijn het japanners voor :)
Altijd meer PK's dan jou!

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

vast die sambal die ze overal bij doen.

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Bas_S wrote:inderdaad, en als je ziet wat die gekke japanse tuners doen met weinig cilinderinhoud... dat gaat ver over 100pk de liter (en over de 10.000rpm).
Nou heb ik geen flauw idee hoe die idiooten het voor elkaar krijgen, maarja.. daar zijn het japanners voor :)

Daar zit dan ook vast wel een stevig prijskaartje aan ;)
Image
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.

Rick
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: MonOct09, 2006 4:12:13 PM
Location: Spijkenisse

Post by Rick »

Dat komt voornamelijk omdat japanners vrij variabel zijn :lol:

- Variabele kleptiming (bijvoorbeeld VTEC of VVTI)
- Variabele brandstofinspuiting
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Hoe zit dat dan met de ET3 J4 (88pk), das iig een TU3 met een 16v kop en variabele kleptiming. Vrij nieuw ding in de TU familie, geintroduceert in 2005.
Iemand ooit zo'n blokje aangeraakt?

http://www.feline207.net/site/modules/s ... e&artid=17
Die 1.6 16v turbo's zijn echt kwijl...
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

wel zonde dat ze van TU zijn afgestapt, terwijl de bmw versie maar 115 pk max geeft zonder turbo doet de oude dat met 120 maar de bmw versie zal wat meer geciviliceerd zijn.

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Drake wrote:wel zonde dat ze van TU zijn afgestapt, terwijl de bmw versie maar 115 pk max geeft zonder turbo doet de oude dat met 120 maar de bmw versie zal wat meer geciviliceerd zijn.


In de C2 geeft de TU zelfs 125pk. Maar gezien de ligging van de motorsteun en het feit dat de blokjes vrij compact zijn (plat uitlaatspruitstuk, turbo dicht tegen het blok aan), moet het ook in een AX te passen zijn!

Je moet het 175pk blok toch makkelijk op 210-230 pk kunnen tunen denk ik met katvervanger en chipper! Dan heb je ook Turbo 16V power, maar veel betrouwbaarder!

Post Reply