140pk uit 1360cc !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

140pk uit 1360cc !!

Post by AXVTS »

Ik ga een nieuw motortje opbouwen met 1360 CC voor de rallysport, waarschijnlijk gebaseerd op de KFZ (95pk uit de GTI). Omdat ik echt maximaal vermogen eruit wil krijgen (140-150pk) zou ikgraag wat gaan experimenteren met verschillende krukassen enzo, daarom de vraag:

Algemeen:
Wat zijn mensen hun ervaringen met maximaal vermogen uit 1360 cc blokje halen? Welke nokkenassen/ etc.etc.?


Krukassen:
Heeft iemand een overzicht van de verschillende krukassen? Vooral: wat is het gewicht / zijn deze gesmeed / gegoten / wat is de slag etc.?

Liefst van deze types:
- AX 1300 SPORT
- AX 1360 KDX/KDY
- AX 1360 KFZ
- AX 1360 TUDiesel
- PUG 1600?

--------------------------------------------------------------------
HUIDIGE TUSSENSTAND:

- Onderblok: neem gietijzer van KFZ
- Krukas: neem die van de sport (is smeedijzer), heeft kortere slag
- Zuigers: grotere boring dan standaard, anders kom je op 1,3 ipv 1,4 met inkepingen voor hoge kleplift
- Kop: 1,6 rally (mits die de grootste kleppen heeft)
- Inlaat: gebruik throttle bodies (bijv. DTA) + bosch sproeiers
- Nokkenas: 310 graden (bijv. Kent-cams) met verstelbaar nokkenastantwiel
- Uitlaat: Biesheuvel uitlaat spruitstuk
- Motormanagement: aangepast (Haltech, DTA, Motec etc.)
- Aluminium vliegwiel
Last edited by AXVTS on WedOct18, 2006 1:27:02 PM, edited 3 times in total.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

zover ik weet zijn de krukassen van de 1.4 'tjes allemaal gelijk en kunnen ze 130 pk wel aan gezien er een aantal met een turbo erop rondrijden.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ze zijn wel allemaal van hetzelfde materiaal..

voglens mij hebben ze de slag aangepast (bij bijv de sport) door andere drijfstangen te gebruiken.. maar hier wordt ik vast wel op gecorigeerd door Denny

als je dan toch bezig gaat.. neem een gietijzeren onderblok (geen losse cilinderbussen dus) neem een hele berg drijfstangen, koop nieuwe zuigers, koop nieuwe kleppen/klepveren
neem de meest lijpe nokkenas, gooi die in een cilinderkop van een sport/205rallye, zet er 42mm webers op, koop een spaghetti van fatsoenlijke kwaliteit
haal een afgedraait vliegwiel, of koop een aluminium voor veel goud (biesheuvel)
pak een versnellingsbak, schut m leeg en zet er een rechte vertanding in

tsja, dan is 150pk wel haalbaar..

makkelijker is;
pak een 1.6 onderblok, een 1.3sport/rallye cilinderkop, een 284gr nokkenas, balanceer het zooitje, zet er nog een wat lichter vliegwiel op (leuk met stationair :D) en zit zo rond de 140pk
scheel HEEL ERG VEEL geld
Image

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Hoi q01z,

Dank voor je info! Ik zit aan injectie vast ivm reglementen; kan ook geen 1600 cc onderblok doen (helaas), moet bij 1360 cc blijven. Maar wel een paar andere interessante ideen van je:

- waarom sport kop? zitten hier grotere kleppen op?
- spaghetti spruitstuk - waar te koop?
- klepveren / stoters - kunnen deze standaard?
- nokkenas - je zegt 284gr duratie?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

mocht je nog een 1.4 gti mpi blok zoeken.. heb er nog 1 staan.. met 220.000 km..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

ik weet toevallig dat in de 106 rallye 1.3 een andere kop op zit dan de rest wildere nokkenas iets grotere kleppen anders inlaat spruitstuk grotere gasklep dit alles zal je ook wel goed merken denk ik

groetjes hans
't is geen ax maar toch met het zelfde hart

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

- waarom sport kop? zitten hier grotere kleppen op?
andere nokkenas en ander inlaatspruitstuk voor dubbele carburateurs, dus het zal alleen om de nokkenas gaan dan als je vastzit aan injectie.

- spaghetti spruitstuk - waar te koop? www.biesheuvel.nl

- nokkenas - je zegt 284gr duratie? Stuur eens een pb naar twotone, die heeft alle info over verschillende nokkenassen die er te krijgen zijn voor in een 1.4TU blokje.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

de kleppen op de kop van de sport zijn idd lekker groot, groter zelfs als bij de standaard 1.6 kop volgens mij..
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

:-O Leuk project! :D

Bij een 284 graden nokkenas zit je ook gelijk vast aan nieuwe nokvolgers.
Trouwens moet je goed uitkijken mocht je je kop gaan laten vlakken, want in het BDP staat inlaatklep al 1.77 mm open.

Ga je naar een 310 graden nokkenas kijken is dat zelfs 3.05 mm, dus moet je zowiezo je zuigerkoppen gaan aanpassen.
En bij een 315 graden nokkenas is dat zelfs 4.44 mm.

Alleen denk ik dat het standaard injectiesysteem bij de 2 laatstgenoemde nokkenassen tekort komt. Dan zul je naar andere injetoren of carbs over moeten stappen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Klepgrootte van een Sportkop inlaat 8.00x39.30x111.80

Klepgrootte van een GTI kop inlaat 7.00x39.40x111.70

Dus qua klepgrootte hoef je het niet te doen ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

interessant!

Injectie: Ik zit in ieder geval aan een ander injectiesysteem te denken, DTA / Motec of Halltech, moet eens kijken waar ik tegen aan loop.

Nokkenas: Heb jij ergens een lijst met assen die te krijgen zijn?

Cilinderkop: en van de 1600 rally, heeft die grotere kleppen, heb je ook hiervan een lijst?

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Waarom niet gewoon een paar grotere bosch injectoren?
Altijd meer PK's dan jou!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:ze zijn wel allemaal van hetzelfde materiaal..

voglens mij hebben ze de slag aangepast (bij bijv de sport) door andere drijfstangen te gebruiken.. maar hier wordt ik vast wel op gecorigeerd door Denny



dat klopt. krukas van een sport is specifiek. Wordt gebruikt met drijfstangen van een 1.1 en zuigers van een 1.4. Een sport kruk geeft in een 1.4 dus een minder inhoud (tenzij je de drijfstangen aanpast maar dan heb je een 1.3)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

zo ver ik weet heeft de 1.6 rallye de zelfde kop als een 1.4 xsi,gti weet het niet zeker

groetjes hans
't is geen ax maar toch met het zelfde hart

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Ok, dus als ik jullie samenvat: [aangepast door q01z]

- Onderblok: neem gietijzer van KFZ
- Krukas: neem die van de sport (is smeedijzer), heeft kortere slag
- Zuigers: grotere boring dan standaard, anders kom je op 1,3 ipv 1,4 met inkepingen voor hoge kleplift
- Kop: 1,6 rally (mits die de grootste kleppen heeft)
- Inlaat: gebruik throttle bodies (bijv. DTA) + bosch sproeiers
- Nokkenas: 310 graden (bijv. Kent-cams) met verstelbaar nokkenastantwiel
- Uitlaat: Biesheuvel uitlaat spruitstuk
- Motormanagement: aangepast (Haltech, DTA, Motec etc.)
- Aluminium vliegwiel

Verder natuurlijk de standaard flowen, blue printen, uitbalanceren tips & trics, moet hij toch wel op 140pk kunnen komen!?
Last edited by AXVTS on WedOct18, 2006 1:21:52 PM, edited 1 time in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhm nee, want bij het eerste testrondje klappen je kleppen op je zuigers!

je moet dus nog holle/bewerkte zuigers hebben.

en wat dachtt je van een verstelbaar nokkenastandwiel?
Image

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Drake wrote:zover ik weet zijn de krukassen van de 1.4 'tjes allemaal gelijk en kunnen ze 130 pk wel aan gezien er een aantal met een turbo erop rondrijden.


Dit is trouwens wel een heel ander soort belasting; dit komt meer neer op een hoger koppel. Het opvoerwerk waar ik voor de rallysport naar op zoek ben is 'toeren', waarbij het koppel niet significant zal toenemen.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Hmm, volgens mij reden die AXcup GTI'tjes 8200tpm met alleen een aangepaste kop. Maarreeh, naar hoeveel tpm ben je opzoek? 10.000?
Altijd meer PK's dan jou!

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ik zou voor het motormanagement ook eens kijken bij Megasquirt ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Nokkenasversteller is wel leuk, kun je net wat verder en pers je er weer meer uit (Alfa's rijden er allemaal mee, maar wel regelmatig, gelijktijdig met distributie, laten reviseren anders hoor je een diesel als je start hahaha)

Post Reply