140pk uit 1360cc !!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
140pk uit 1360cc !!
Ik ga een nieuw motortje opbouwen met 1360 CC voor de rallysport, waarschijnlijk gebaseerd op de KFZ (95pk uit de GTI). Omdat ik echt maximaal vermogen eruit wil krijgen (140-150pk) zou ikgraag wat gaan experimenteren met verschillende krukassen enzo, daarom de vraag:
Algemeen:
Wat zijn mensen hun ervaringen met maximaal vermogen uit 1360 cc blokje halen? Welke nokkenassen/ etc.etc.?
Krukassen:
Heeft iemand een overzicht van de verschillende krukassen? Vooral: wat is het gewicht / zijn deze gesmeed / gegoten / wat is de slag etc.?
Liefst van deze types:
- AX 1300 SPORT
- AX 1360 KDX/KDY
- AX 1360 KFZ
- AX 1360 TUDiesel
- PUG 1600?
--------------------------------------------------------------------
HUIDIGE TUSSENSTAND:
- Onderblok: neem gietijzer van KFZ
- Krukas: neem die van de sport (is smeedijzer), heeft kortere slag
- Zuigers: grotere boring dan standaard, anders kom je op 1,3 ipv 1,4 met inkepingen voor hoge kleplift
- Kop: 1,6 rally (mits die de grootste kleppen heeft)
- Inlaat: gebruik throttle bodies (bijv. DTA) + bosch sproeiers
- Nokkenas: 310 graden (bijv. Kent-cams) met verstelbaar nokkenastantwiel
- Uitlaat: Biesheuvel uitlaat spruitstuk
- Motormanagement: aangepast (Haltech, DTA, Motec etc.)
- Aluminium vliegwiel
Algemeen:
Wat zijn mensen hun ervaringen met maximaal vermogen uit 1360 cc blokje halen? Welke nokkenassen/ etc.etc.?
Krukassen:
Heeft iemand een overzicht van de verschillende krukassen? Vooral: wat is het gewicht / zijn deze gesmeed / gegoten / wat is de slag etc.?
Liefst van deze types:
- AX 1300 SPORT
- AX 1360 KDX/KDY
- AX 1360 KFZ
- AX 1360 TUDiesel
- PUG 1600?
--------------------------------------------------------------------
HUIDIGE TUSSENSTAND:
- Onderblok: neem gietijzer van KFZ
- Krukas: neem die van de sport (is smeedijzer), heeft kortere slag
- Zuigers: grotere boring dan standaard, anders kom je op 1,3 ipv 1,4 met inkepingen voor hoge kleplift
- Kop: 1,6 rally (mits die de grootste kleppen heeft)
- Inlaat: gebruik throttle bodies (bijv. DTA) + bosch sproeiers
- Nokkenas: 310 graden (bijv. Kent-cams) met verstelbaar nokkenastantwiel
- Uitlaat: Biesheuvel uitlaat spruitstuk
- Motormanagement: aangepast (Haltech, DTA, Motec etc.)
- Aluminium vliegwiel
Last edited by AXVTS on WedOct18, 2006 1:27:02 PM, edited 3 times in total.
ze zijn wel allemaal van hetzelfde materiaal..
voglens mij hebben ze de slag aangepast (bij bijv de sport) door andere drijfstangen te gebruiken.. maar hier wordt ik vast wel op gecorigeerd door Denny
als je dan toch bezig gaat.. neem een gietijzeren onderblok (geen losse cilinderbussen dus) neem een hele berg drijfstangen, koop nieuwe zuigers, koop nieuwe kleppen/klepveren
neem de meest lijpe nokkenas, gooi die in een cilinderkop van een sport/205rallye, zet er 42mm webers op, koop een spaghetti van fatsoenlijke kwaliteit
haal een afgedraait vliegwiel, of koop een aluminium voor veel goud (biesheuvel)
pak een versnellingsbak, schut m leeg en zet er een rechte vertanding in
tsja, dan is 150pk wel haalbaar..
makkelijker is;
pak een 1.6 onderblok, een 1.3sport/rallye cilinderkop, een 284gr nokkenas, balanceer het zooitje, zet er nog een wat lichter vliegwiel op (leuk met stationair ) en zit zo rond de 140pk
scheel HEEL ERG VEEL geld
voglens mij hebben ze de slag aangepast (bij bijv de sport) door andere drijfstangen te gebruiken.. maar hier wordt ik vast wel op gecorigeerd door Denny
als je dan toch bezig gaat.. neem een gietijzeren onderblok (geen losse cilinderbussen dus) neem een hele berg drijfstangen, koop nieuwe zuigers, koop nieuwe kleppen/klepveren
neem de meest lijpe nokkenas, gooi die in een cilinderkop van een sport/205rallye, zet er 42mm webers op, koop een spaghetti van fatsoenlijke kwaliteit
haal een afgedraait vliegwiel, of koop een aluminium voor veel goud (biesheuvel)
pak een versnellingsbak, schut m leeg en zet er een rechte vertanding in
tsja, dan is 150pk wel haalbaar..
makkelijker is;
pak een 1.6 onderblok, een 1.3sport/rallye cilinderkop, een 284gr nokkenas, balanceer het zooitje, zet er nog een wat lichter vliegwiel op (leuk met stationair ) en zit zo rond de 140pk
scheel HEEL ERG VEEL geld
Hoi q01z,
Dank voor je info! Ik zit aan injectie vast ivm reglementen; kan ook geen 1600 cc onderblok doen (helaas), moet bij 1360 cc blijven. Maar wel een paar andere interessante ideen van je:
- waarom sport kop? zitten hier grotere kleppen op?
- spaghetti spruitstuk - waar te koop?
- klepveren / stoters - kunnen deze standaard?
- nokkenas - je zegt 284gr duratie?
Dank voor je info! Ik zit aan injectie vast ivm reglementen; kan ook geen 1600 cc onderblok doen (helaas), moet bij 1360 cc blijven. Maar wel een paar andere interessante ideen van je:
- waarom sport kop? zitten hier grotere kleppen op?
- spaghetti spruitstuk - waar te koop?
- klepveren / stoters - kunnen deze standaard?
- nokkenas - je zegt 284gr duratie?
-
- AX liefhebber
- Posts: 153
- Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
- Location: emmeloord
- waarom sport kop? zitten hier grotere kleppen op?
andere nokkenas en ander inlaatspruitstuk voor dubbele carburateurs, dus het zal alleen om de nokkenas gaan dan als je vastzit aan injectie.
- spaghetti spruitstuk - waar te koop? www.biesheuvel.nl
- nokkenas - je zegt 284gr duratie? Stuur eens een pb naar twotone, die heeft alle info over verschillende nokkenassen die er te krijgen zijn voor in een 1.4TU blokje.
andere nokkenas en ander inlaatspruitstuk voor dubbele carburateurs, dus het zal alleen om de nokkenas gaan dan als je vastzit aan injectie.
- spaghetti spruitstuk - waar te koop? www.biesheuvel.nl
- nokkenas - je zegt 284gr duratie? Stuur eens een pb naar twotone, die heeft alle info over verschillende nokkenassen die er te krijgen zijn voor in een 1.4TU blokje.
:-O Leuk project!
Bij een 284 graden nokkenas zit je ook gelijk vast aan nieuwe nokvolgers.
Trouwens moet je goed uitkijken mocht je je kop gaan laten vlakken, want in het BDP staat inlaatklep al 1.77 mm open.
Ga je naar een 310 graden nokkenas kijken is dat zelfs 3.05 mm, dus moet je zowiezo je zuigerkoppen gaan aanpassen.
En bij een 315 graden nokkenas is dat zelfs 4.44 mm.
Alleen denk ik dat het standaard injectiesysteem bij de 2 laatstgenoemde nokkenassen tekort komt. Dan zul je naar andere injetoren of carbs over moeten stappen.
Bij een 284 graden nokkenas zit je ook gelijk vast aan nieuwe nokvolgers.
Trouwens moet je goed uitkijken mocht je je kop gaan laten vlakken, want in het BDP staat inlaatklep al 1.77 mm open.
Ga je naar een 310 graden nokkenas kijken is dat zelfs 3.05 mm, dus moet je zowiezo je zuigerkoppen gaan aanpassen.
En bij een 315 graden nokkenas is dat zelfs 4.44 mm.
Alleen denk ik dat het standaard injectiesysteem bij de 2 laatstgenoemde nokkenassen tekort komt. Dan zul je naar andere injetoren of carbs over moeten stappen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
interessant!
Injectie: Ik zit in ieder geval aan een ander injectiesysteem te denken, DTA / Motec of Halltech, moet eens kijken waar ik tegen aan loop.
Nokkenas: Heb jij ergens een lijst met assen die te krijgen zijn?
Cilinderkop: en van de 1600 rally, heeft die grotere kleppen, heb je ook hiervan een lijst?
Injectie: Ik zit in ieder geval aan een ander injectiesysteem te denken, DTA / Motec of Halltech, moet eens kijken waar ik tegen aan loop.
Nokkenas: Heb jij ergens een lijst met assen die te krijgen zijn?
Cilinderkop: en van de 1600 rally, heeft die grotere kleppen, heb je ook hiervan een lijst?
q01z wrote:ze zijn wel allemaal van hetzelfde materiaal..
voglens mij hebben ze de slag aangepast (bij bijv de sport) door andere drijfstangen te gebruiken.. maar hier wordt ik vast wel op gecorigeerd door Denny
dat klopt. krukas van een sport is specifiek. Wordt gebruikt met drijfstangen van een 1.1 en zuigers van een 1.4. Een sport kruk geeft in een 1.4 dus een minder inhoud (tenzij je de drijfstangen aanpast maar dan heb je een 1.3)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 153
- Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
- Location: emmeloord
Ok, dus als ik jullie samenvat: [aangepast door q01z]
- Onderblok: neem gietijzer van KFZ
- Krukas: neem die van de sport (is smeedijzer), heeft kortere slag
- Zuigers: grotere boring dan standaard, anders kom je op 1,3 ipv 1,4 met inkepingen voor hoge kleplift
- Kop: 1,6 rally (mits die de grootste kleppen heeft)
- Inlaat: gebruik throttle bodies (bijv. DTA) + bosch sproeiers
- Nokkenas: 310 graden (bijv. Kent-cams) met verstelbaar nokkenastantwiel
- Uitlaat: Biesheuvel uitlaat spruitstuk
- Motormanagement: aangepast (Haltech, DTA, Motec etc.)
- Aluminium vliegwiel
Verder natuurlijk de standaard flowen, blue printen, uitbalanceren tips & trics, moet hij toch wel op 140pk kunnen komen!?
- Onderblok: neem gietijzer van KFZ
- Krukas: neem die van de sport (is smeedijzer), heeft kortere slag
- Zuigers: grotere boring dan standaard, anders kom je op 1,3 ipv 1,4 met inkepingen voor hoge kleplift
- Kop: 1,6 rally (mits die de grootste kleppen heeft)
- Inlaat: gebruik throttle bodies (bijv. DTA) + bosch sproeiers
- Nokkenas: 310 graden (bijv. Kent-cams) met verstelbaar nokkenastantwiel
- Uitlaat: Biesheuvel uitlaat spruitstuk
- Motormanagement: aangepast (Haltech, DTA, Motec etc.)
- Aluminium vliegwiel
Verder natuurlijk de standaard flowen, blue printen, uitbalanceren tips & trics, moet hij toch wel op 140pk kunnen komen!?
Last edited by AXVTS on WedOct18, 2006 1:21:52 PM, edited 1 time in total.
Drake wrote:zover ik weet zijn de krukassen van de 1.4 'tjes allemaal gelijk en kunnen ze 130 pk wel aan gezien er een aantal met een turbo erop rondrijden.
Dit is trouwens wel een heel ander soort belasting; dit komt meer neer op een hoger koppel. Het opvoerwerk waar ik voor de rallysport naar op zoek ben is 'toeren', waarbij het koppel niet significant zal toenemen.