Versnellingsbak Probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriJul28, 2006 7:36:25 PM
Location: Rosmalen
Contact:

Versnellingsbak Probleem

Post by Ivo »

Hallo,

Sinds een aantal dagen heb ik problemen met schakelen.

Als de motor koud is schakelt hij best goed. echter als deze warm is krijg ik hem niet in z'n versnellingen (opschakelen en terug schakelen). ik moet hem er echt in duwen en dan hoor ik hem een beetje knarsen..

Ik had net in de file het probleem dat ik de koppeling helemaal had ingedrukt en dat hij toch nog aanpakte.. (hij stond in z'n 2)

Terwijl als ik hem in z'n 1 laat opkomen (bij verkeerslicht bijbvoorbeeld) pak hij pas in de laatste paar centimeter aan..

Wat moet ik hier mee aan? bak vervangen??

Mvg.. Ivo

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Zouden het ook niet je koppelingsplaten kunnen zijn :?:

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

ja ik denk dat de bak nie geheel ontkoppeld.. dan kan je ook heel moeilijk schakelen.. hoe erg hangt ervan af hoe veel ie nog ontkoppeld.. zou maar eens naar die koppeling laten kijken.. gr
Image
1.1carb 4-bak:)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

eerst ff je koppelingskabel wat losser zetten dan kan ie vaak nog wel ff door

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

bz10 wrote:eerst ff je koppelingskabel wat losser zetten dan kan ie vaak nog wel ff door


Euh, is het niet juist strakker zetten?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

idd, dat dacht ik ook.. :?
Image
1.1carb 4-bak:)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

nee

Ivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriJul28, 2006 7:36:25 PM
Location: Rosmalen
Contact:

Post by Ivo »

Het lijkt er op dat er geen of tewijnig olie in zit zodat het allemaal niet soepel meer loopt.. hij gaat van de week ff naar de monteur die de C15 van m'n vader ook in onderhoud heeft. ik heb zelf niet de tijd en ruimte om aan de motor van m'n ax te werken..

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

MNM(tm) wrote:
bz10 wrote:eerst ff je koppelingskabel wat losser zetten dan kan ie vaak nog wel ff door


Euh, is het niet juist strakker zetten?


Het maakt niet uit. Met de kabel stel je puur de stand van het pedaal. Het doet niets met de aangrijping van je koppeling. Met dien verstande dat als je je pedaal verkeert stelt je niet meer geheel kan ontkoppelen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 484
Joined: SatMar19, 2005 2:13:55 AM
Location: Amstelveen
Contact:

Post by Mekkio »

Sander wrote:
MNM(tm) wrote:
bz10 wrote:eerst ff je koppelingskabel wat losser zetten dan kan ie vaak nog wel ff door


Euh, is het niet juist strakker zetten?


Het maakt niet uit. Met de kabel stel je puur de stand van het pedaal. Het doet niets met de aangrijping van je koppeling. Met dien verstande dat als je je pedaal verkeert stelt je niet meer geheel kan ontkoppelen.


Ik zit momenteel met et probleem dat et aangrijppunt van mijn koppeling echt helemaal onderin zit, terwijl ik em een stuk hoger wil hebben.
Enig idee hoe dat gedaan moet worden dan?

Ik dacht in eerste instantie dat et met de kabel te maken heeft, maar jij zegt van nie, dus dan zal dat wel zo zijn...
Maar ook ik heb et probleem dat ie erg moeilijk schakelt. Met warme motor schijnbaar, want laatst (nadat ie 3 dagen stilstond) schakelde hij wel normaal. Alleen de koppeling diep intrappen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je kan wel het aangrijppunt van je koppeling wijzigen door je kabel te stellen. Als je je aangrijppunt wat hoger wilt hebben dan moet je de kabel strakker zetten.

Het is echter een fabeltje dat je een slippende koppeling een langer leven kan toebedelen door het stellen van de koppelingskabel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply