Vraagje:
Ik heb een 1.4 diesel, die start bij koude motor direct. Zonder gas bij, gewoon voorgloeien en dan contactsleutel omdraaien. Echter met warme motor slaat die onmiddelijk weer af. Starten lukt dan alleen met gas bijgeven. Is dat normaal of is er iets aan vervanging toe? Heb alleen ervaring met ouderwetse benzine-auto's met carbuarateur vandaar mijn vraag... weet iemand waardoor dit zou kunnen komen?
Bedankt alvast!
Dieselvraagje (warme start)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
mijn gok zou zijn afstelling vd dieselpomp, dr zit een koudestart op, die dr voor zorgt dat ie bij koude motor wat meer brandstof krijgt, met warme motor helpt ie niet meer, kan zijn dat ie dan gewoon te weinig krijgt.
mijn dieseltje start ook wel wat lastiger met koude motor, hij gaat wat moeizamer rond dan met koude motor, verder niets, in 1x aanpakken zonder gas bij
mijn dieseltje start ook wel wat lastiger met koude motor, hij gaat wat moeizamer rond dan met koude motor, verder niets, in 1x aanpakken zonder gas bij
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Ik denk dat dat koudestart mechanisme misschien te strak staat. Bij koudestart wordt de brandstof iets vroeger ingespoten, bij warme start niet. Kijk eens of dat niet het geval is.
Het is een vrij simpel mechanisme. In het thermostaathuis zit een bi-metaal, met daaraan een kabel. Als het kouder is trekt het bi-metaal de kabel strakker, en daarmee wordt dan bovenop de pomp een handeltje opengetrokken. Deze kabel is te verstellen, probeer daarmee eens te prullen.
Groeten Rob
Het is een vrij simpel mechanisme. In het thermostaathuis zit een bi-metaal, met daaraan een kabel. Als het kouder is trekt het bi-metaal de kabel strakker, en daarmee wordt dan bovenop de pomp een handeltje opengetrokken. Deze kabel is te verstellen, probeer daarmee eens te prullen.
Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
IceByte wrote:als ie te strak staat zou ie juist wel goed moeten starten met warme motor, denk eerder iets in de algemene afstelling van de pomp
Nou, bij koude motor is de kabel juist strak, niet andersom Sjek maar eens s'ochtends vroeg hoe strak die staat.
Maar idd afstelling van de pomp, of versleten inspuiters (of hoe noem je dat ook alweer, injectoren?) zou evengoed kunnen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:IceByte wrote:als ie te strak staat zou ie juist wel goed moeten starten met warme motor, denk eerder iets in de algemene afstelling van de pomp
Nou, bij koude motor is de kabel juist strak, niet andersom Sjek maar eens s'ochtends vroeg hoe strak die staat.
Maar idd afstelling van de pomp, of versleten inspuiters (of hoe noem je dat ook alweer, injectoren?) zou evengoed kunnen.
Hij stond hier idd strak, maar dan zou die kabel het probleem niet mogen zijn. Als ie strak staat geeft ie meer diesel, als ie te strak staat zou ie teveel inspuiten bij warme motor, en dus ook goed starten. Te los zou dan alleen effect bij koude motor moeten hebben.
Maargoed, ik hoor dat het al is opgelost, ben wel benieuwd naar de oorzaak eigenlijk