Project H.E.A.D

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Waar lekt je koppakking op dit moment? Als dit linkvooraan is (in de buurt van je dynamo) dan kan ik je gerusstellen :). Het TU blok heeft daar namelijk een zwakke plek waardoor de koppakking op dat hoekje kan gaan lekken. Het vervangen van de koppakking zal dit dus weer voor de komende 100000 km verhelpen :wink:.

Vlakken is in principe niet echt nodig mocht hij niet gigantisch lekken. De TU blokken zijn redelijk flexibel en mogen dus wel een klein verschil hebben. Je kunt, mocht je het niet vertrouwen, een 100% rechte stalen liniaal (of wat dan ook) op je kop zetten en hierna met voelermaatjes checken wat de speling is.

Ik wens je in ieder geval suc6!

(voeg me anders toe op msn)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kop vlakken kost een paar tientjes en als ze ff tijd hebben als je aankomt, van tevoren bellen dus, ben je een kwartiertje later weer buiten. Misschien is ie niet krom, maar dan weet je dat ook gelijk.
Beste manier om zelf te kijken of ie krom is is denk ik met een goede waterpas kijken of ie overal goed aansluit en er geen kiertjes ontstaan onder de waterpas. Maar dit blijft een beetje natte vingerwerk.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Mensen,

Ik kreeg vanavond te horen dat je niet zomaar elke koppaking kunt bestellen. Je moet meten hoeveel je voeringen boven je blok uitsteken en naar aanleiding daarvan een pakking bestellen... Klopt dit?
Freude am Fahren.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Ik heb geen ervaring met koppakkingen maar heb wel gelezen dat je een beetje vet aan de draad van de kop bouten moet doen, hierdoor kun je nauwkeuriger de bouten aantrekken met het juiste moment en graden.
Je vroeg om handige tips :)
@axclub leden Correct me if I'm wrong.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

en vooral niet vergeten om de boutgaten goed schoon en droog te maken voordat het in elkaar gaat, als je dat niet doet kan je binnen de kortste keren weer. (Spreek uit ervaring :oops: )

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

pfff heb nog maar een beetje bloed in mn alcohol maar toch proberen. Altijd je je kop laten vlakken. Dit kan bij de meeste motor revisie bedrijven (<--- dit was een opgave geloof mij) gratis. En het is idd nauwelijks werk. Dikte van de koppakking is afhankelijk van de mate waarin de kop gevlakt is . Mits je graag de originele specificaties aan wilt houden. Wil je dit niet. Zo dun mogelijke koppakking bestellen. Of dit guntig is volgt later, als ik nuchter ben. Bouten niet invetten. gewoon net zo lang met de hand vastdraaien totdat je er zeker van bent dat de draad schoon is. Bij twijfel gewoon de bout weer los draaiien.

Zo nou heb ik wel weer voldaan aan mn rol als technisch adviseur nou sla..................zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

hmm, ik sta te trappelen van ongeduld om erachter te komen waarom je zou gaan voor de dunste koppakking..

suc6 met je kater.. :?
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

hogere compressie, dus meer vermogen maar ook grotere kans dat ie er dus weer uitknalt.
(als ik het goed heb)

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

hmm, dan maar gemiddelde compressie en een kleinere kans dat ie er tussenuit knalt.

ik wil deze keer eigenolijk iets langer met de koppakking doen dan een half jaartje..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gewoon orginele waardes aanhouden, anders had citroen het destijds wel anders gedaan :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Volgens welingewijde bron is dikte van je koppakking afhankelijk van de hoogte die de voeringen boven je blok uitsteken...
Freude am Fahren.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

ah, voeringen.....geen idee wat dat zijn, kun je ze omschrijven ? :P

maareuh, btw heeft iemand hier enig idee of alleen de motorsteun linksvoor genoeg is om het blok zo te hangen dat het luchtfilterhuis m'n verwarmingsslangen niet meer doorslijt (zie foto's op post: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10595)

Of zitten er meerdere verschillen in de motorophanging tussen GT en Sport ???

voor ik de motor ga verwisselen (en een garage ga kopen) wil ik dit wel ff graag weten, dan weet ik iig wat ik allemaal moet gaan halen (zoeken), voor ik de swap doorvoer.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ga je nu van motor verwisselen dan? Ik d8 alleen van cilinderkop?

Hier op deze foto zie je de voeringen. Die 4 ronde ringen die in het blok zitten ook we lcilinders genoemd :wink:
Image
Freude am Fahren.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

hoe ver je cilinderbussen boven je blok uit mogen steken is gewoon een waarde waar je niet overheen mag zitten, heeft nix met de dikte van je koppakking te maken.

of je een standaard koppakking of een dikkere moet nemen hangt af van wel of niet gevlakt: wel gevlakt dikkere koppakking, anders krijg je een hogere kompressie verhouding en kan je ook meer vermogen krijgen.

( en wie wil dat nou??)

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

master-arnie wrote:Ga je nu van motor verwisselen dan? Ik d8 alleen van cilinderkop?


Tjaja ik heb voor 200euro een motor met 30.000km op de klok weten te vinden, deze heeft alleen op synthetische olie gedraaid, en ziet er heel netjes uit.
En het is een standaard carb motor, standaard 1.4 blokkie dus.

Hier ga ik dus de kop vanaf halen, mijn sport kop erop zetten, na vlakken, met een 280-er nokkenas-kit.

maar eerst moet ik het motorsteun probleem opgelost hebben, ander heb ik er nog niet veel aan in de winter :wink:
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nou ik ben weer nuchter, dus nou met een stuk minder spelfouten (schaam, schaam :oops: ) het hele verhaal. Bij een dunnere koppakking wordt de compressie van de motor groter. Dit heeft als gunstige bijwerking dat de efficientie van de motor toeneemt (zuiniger) en dat je meer vermogen krijgt. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Vooral op het gebied van welke benzine je moet gebruiken. Omdat het mengsel heftiger gecomprimeerd wordt, heb je kans op spontane zelfontbranding. Pingellen dus. Daarom zal je bij heftige toename van je compressie op 98 moeten gaan rijden. Of als je mazzel hebt kan je het pingellen stoppen door je ontsteking te verlaten.

Nog iets bijkomends is dat doordat de kop is afgevlakt en er een dunnere koppakking tussen zit de afstand tussen nokkenas en krukas is veranderd. Daardoor is de timing ook niet meer precies goed. Dus om het goed te doen heb je eigenlijk een verstelbare nokkenaspoelie nodig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

hmm, dit lezend denk ik toch dat ik voor een redelijk normale koppakking ga.

Ik denk dat ik pk's en Nm's zat heb met de hele conversie, en ik wil m'n nieuwe blok natuurlijk niet elk jaar moeten opereren, ik ga niet voor het uiterste uit het blok te halen, maar wel genoeg power en daarbij ook wel wat duurzaamheid.

Tja zuinig rijden.....pfff boeit me niet zo veel, je kunt nu eenmaal niet alles hebben :wink:
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

Post Reply