ONTSTEKINGSLAMPJE af en toe even aan en een HIKJE

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

ONTSTEKINGSLAMPJE af en toe even aan en een HIKJE

Post by Titus »

Hoi Mensen,

Na een nieuwe koppakking en d-riem nu een volgend probleem:
Na een tijdje rijden, soms om het kwartier en soms een tijd niet:
Een hikje en het ontstekingslampje gaat 2 seconden branden. Rijdt verder als een zonnetje.

Ik lees elders over meteen het ontstekingshuis vervangen omdat het betreffende onderdeel niet lost te schroeven zou zijn... moet ik hier ook aan?

Alvast enorm bedankt!

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Niemand enig idee?
Hoeba hoeba!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Het ligt voor de hand dat het een met het ander samenhangt, maar 't hoeft niet. Het klinkt mij meer als een elektrisch probleem(pje). Weet je zeker dat je alles netjes hebt teruggebouwd? Nergens een tandje gemist, alle onderdelen goed teruggezet, geen breuken/scheuren in bougies en bougiekabels? En passant ook alle contacten netjes behandeld? Geen boutjes overgehouden na de vorige klussen? :wink:

Eerst maar eens wat contacten nalopen. Van belang: stekkers op injectiehuis en gaskleppotmeter, massa-verbinding van motor (een van de minkabels op je accu, namelijk die welke naar beneden loopt en dan op de bak vastzit, dacht ik), en massa-verbinding van ECU. Alles lekker opschuren en inspuiten met spuitvaseline. Daarna ECU opnieuw inleren.

Helpt dat niet, dan kon het wel eens zijn dat je ontstekingsmodule en bobine gaar worden. Bobine slijt met de jaren/kilometers, er brandt dan langzamerhand wat isolatie door, daardoor neemt de interne weerstand in de bobine af en het stroomverbruik toe, en daar houdt je module niet van: die wordt heet en brandt dan door (aldus de wegenwacht toen ik stilstond met de BX langs de A12). Maar goed, een roestig contactje ligt meer voor de hand. 't blijft een AX! :roll:

Post Reply