Er rammelt iets!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Er rammelt iets!
Er rammelt iets! Hij doet het ook met de koppeling ingetrapt, waardoor de aandrijflijn vanaf de bak wordt uitgesloten. Hij doet het ook in stilstand, dus de ophanging lijkt me ook niet. In stilstand doet ie het alleen als het toerental even inzakt onder de 1000; bij stationair schommelt ie altijd een beetje en als het toerental naar beneden schommelt rammelt het soms even. Ik heb 'm ook onder het rijden gehoord bij ong. 2750 toeren. Rara wat is het?
Ik heb onlangs het volgende gedaan:
Dynamo vervangen: kan het een fout gespannen V-snaar zijn? Kan het de dynamo zelf zijn?
Kleppen gesteld: dat heb ik volgens mij goed gedaan... of toch niet?
Katloze uitlaatpijp. Kan me niet voorstellen dat die het is.
Kan het een van die dingen zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Aanvulling: het is een metalig geluid en lijkt, vanaf de bestuurdersstoel, van rechtsvoor te komen. Daarom denk ik dat het niet die uitlaat is, die zit daar nl. helemaal niet.
Ik heb onlangs het volgende gedaan:
Dynamo vervangen: kan het een fout gespannen V-snaar zijn? Kan het de dynamo zelf zijn?
Kleppen gesteld: dat heb ik volgens mij goed gedaan... of toch niet?
Katloze uitlaatpijp. Kan me niet voorstellen dat die het is.
Kan het een van die dingen zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Aanvulling: het is een metalig geluid en lijkt, vanaf de bestuurdersstoel, van rechtsvoor te komen. Daarom denk ik dat het niet die uitlaat is, die zit daar nl. helemaal niet.
Kijk uit, een Cactussssss
Ik zal het vanmiddag even nakijken. Het lijkt me echter van niet, want tussen het monteren van de pijp en het wisselen van dynamo zat enige tijd en in die tijd heb ik geen rammel gehoord... Maar goed dat hoor je vanmiddag van me
Vraagje trouwens: de krukaspoelie (heet dat ding waar de V-snaar overheen loopt zo?) lijkt "uit het midden" te lopen. Het iets slapper zetten van de V-snaar had daar geen effect op. Is dit normaal?
In de howto v-snaar stond dat te strak aanspannen slijtage van de dynamo tot gevolg had, wat suggereert dat die krukaspoelie er beter tegen kan. Moet ik me zorgen maken/mijn V-snaar nog iets slapper zetten?
/edit: Nu je het zegt.... Bij het voor-achter bouncen van de motor bij bijvoorbeeld ontkoppelen of remmen wilde het ook nog wel eens rammelen. Klinkt logisch voor uitlaat-op-stabi.
Vraagje trouwens: de krukaspoelie (heet dat ding waar de V-snaar overheen loopt zo?) lijkt "uit het midden" te lopen. Het iets slapper zetten van de V-snaar had daar geen effect op. Is dit normaal?
In de howto v-snaar stond dat te strak aanspannen slijtage van de dynamo tot gevolg had, wat suggereert dat die krukaspoelie er beter tegen kan. Moet ik me zorgen maken/mijn V-snaar nog iets slapper zetten?
/edit: Nu je het zegt.... Bij het voor-achter bouncen van de motor bij bijvoorbeeld ontkoppelen of remmen wilde het ook nog wel eens rammelen. Klinkt logisch voor uitlaat-op-stabi.
Kijk uit, een Cactussssss
De mijne rammelt dus ook, alleen weet ik waar het aan ligt zeg maar.
Ik heb mijn remblokken compleet opgereden (waardoor ik de schijf zeg maar ook een stuk heb opgereden).
Resultaat: allemaal ijzerslijpsel rond mijn ophanging (en de rest)
Nu kwam ik tot de ontdekking dat de ashoes op die kant ook gescheurd is, dus al dat ijzerslijpsel is ook in mijn lager beland.
Als ik nu de gas loslaat of de koppelling indruk krijg ik een schurend geluid te horen. Net of 2 stukken metaal die overelkaar heen draaien (wat best zou kunnen met het ijzerslijpsel in het lager)
Misschien is dit bij jou ook het probleem, want de assen draaien wel door als je de koppeling intrapt, alleen staan ze niet in verbinding met het vliegwiel op dat moment.
Ik heb mijn remblokken compleet opgereden (waardoor ik de schijf zeg maar ook een stuk heb opgereden).
Resultaat: allemaal ijzerslijpsel rond mijn ophanging (en de rest)
Nu kwam ik tot de ontdekking dat de ashoes op die kant ook gescheurd is, dus al dat ijzerslijpsel is ook in mijn lager beland.
Als ik nu de gas loslaat of de koppelling indruk krijg ik een schurend geluid te horen. Net of 2 stukken metaal die overelkaar heen draaien (wat best zou kunnen met het ijzerslijpsel in het lager)
Misschien is dit bij jou ook het probleem, want de assen draaien wel door als je de koppeling intrapt, alleen staan ze niet in verbinding met het vliegwiel op dat moment.
Ik heb gekeken en geen enkele aanwijzing gevonden voor uitlaat-op-stabi. Dat leidt me tot de volgende vragen...
Kan de dynamo zelf een rammelend geluid produceren? (mocht ik hierop geen stellig ontkennend antwoord krijgen dan zet ik zondag de oude dynamo terug om het te testen).
Hoeveel kan de krukaspoelie hebben qua v-snaarspanning? Of sterft de dynamo het eerst? (z? strak zit ie nou ook weer niet trouwens, maar je weet nooit...)
Tenslotte: Wat voor geluid maken slecht gestelde kleppen? (ondanks dat ik niet geloof dat ik het verkeerd heb gedaan.... ben juist altijd zo voorzichtig )
Alvast bedankt...
Kan de dynamo zelf een rammelend geluid produceren? (mocht ik hierop geen stellig ontkennend antwoord krijgen dan zet ik zondag de oude dynamo terug om het te testen).
Hoeveel kan de krukaspoelie hebben qua v-snaarspanning? Of sterft de dynamo het eerst? (z? strak zit ie nou ook weer niet trouwens, maar je weet nooit...)
Tenslotte: Wat voor geluid maken slecht gestelde kleppen? (ondanks dat ik niet geloof dat ik het verkeerd heb gedaan.... ben juist altijd zo voorzichtig )
Alvast bedankt...
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote:...Wat voor geluid maken slecht gestelde kleppen? (ondanks dat ik niet geloof dat ik het verkeerd heb gedaan.... ben juist altijd zo voorzichtig )...
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij maken slecht gestelde kleppen een tikkend geluid (ik heb er namelijk ook last van, maar ik weet niet of ik zelf wel kan oplossen ik = (beetje) a-technisch).
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX liefhebber
- Posts: 499
- Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
- Location: 040-079-073
Ik bedenk me opeens dat de GTI waar ik in Elburg mee proefgereden heb dat ook had...
Ik dacht toen te horen dat het uit de uitlaat kwam...
denk dat als je je koppeling intrapt de motor minder kantelt waardoor die het dan soms wel en soms niet doet...
Ik dacht toen te horen dat het uit de uitlaat kwam...
denk dat als je je koppeling intrapt de motor minder kantelt waardoor die het dan soms wel en soms niet doet...
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl
rammeltje wat vaak voorkomt afhankelijk van motortoerental is de uitlaat de verbinding downpipe middenpijp. Of het hitteschild op het uitlaatspruitstuk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Tja dingen die van rechtsvoor kunnen rammelle. Inhoud dashboardkastje. uitlaatspruitstuk. Heel misschien dat spatschrem onder je kleppendeksel.
Het beste wat je kan doe is onder de kap en dan gas geven dan hoor je het vanzelf.
Het beste wat je kan doe is onder de kap en dan gas geven dan hoor je het vanzelf.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.