Ik heb ooit een nieuwe ontsteking op mn 1.1i gezet (van begin 1992 dus nog MET verdeler) en nu wilde ik graag nog eens de ontsteking een keer goed afstellen. Ik heb zowel Haynes als vraagbaak en daar staan beide verschillende waardes in voor de juiste afstelling ervan (geloof dat de een 8 en de ander 4 graden Before TDC aangaf). Is er iemand hier met ervaring op dit gebied, de apparatuur (strobo licht) en heel misschien ook met de ambitie om me daar ergens deze zomer een keer mee te helpen? Mocht dat niet lukken is duidelijke uitleg + de juiste afstellingswaarden ook fijn.
Dit wordt dan stap 14 in het grote "help mijn ax over de 160 heen" project. Ik heb em nu geklokt op 159 op de GPS.
Ontstekingstiming afstellen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ik ben in bezit van een timingpistool.. echter is het wel een rotwerkje als het bij de auto voor het eerst gebeurd, je moet namelijk een merkstreepje op je vliegwiel zetten (valt mee hoor, maar een kwastje met witte verf en een vaste hand zijn aan te raden..
mijn timinglamp koste +- 65,- bij de automaterialen hoer..
mijn timinglamp koste +- 65,- bij de automaterialen hoer..
Citroën AX 1991-1995 7. Ontsteking 7.3 Ontstekingstijdstip controleren
Ontstekingssystemen met verdeler
Alle typen (controlewaarde) ? 4? voor BDP
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Plaats cilinder nr. 1 vliegwielzijde
Let op! De voorontsteking van alle modellen kan niet worden afgesteld. Deze wordt volledig afgeregeld door de regeleenheid.
Dit is wat ik heb gevonden over een AX van jouw bouwjaar om de ontsteking af te kunnen stellen weet niet of je er wat aan heb? is wel een ax met injectie. Maar hoe en wat je het moet afstellen kan ik je ook niet precies vertellen ben niet erg thuis in benzinemotoren werk als monteur voornamelijk met dieselmotoren. Sorry
Ontstekingssystemen met verdeler
Alle typen (controlewaarde) ? 4? voor BDP
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Plaats cilinder nr. 1 vliegwielzijde
Let op! De voorontsteking van alle modellen kan niet worden afgesteld. Deze wordt volledig afgeregeld door de regeleenheid.
Dit is wat ik heb gevonden over een AX van jouw bouwjaar om de ontsteking af te kunnen stellen weet niet of je er wat aan heb? is wel een ax met injectie. Maar hoe en wat je het moet afstellen kan ik je ook niet precies vertellen ben niet erg thuis in benzinemotoren werk als monteur voornamelijk met dieselmotoren. Sorry
Timing is wel af te stellen. Latere modellen hebben wel de ontsteking via de ecu. Maar de tot 2 ? 93 hebben alle modellen een verdeler. Hij moet idd 4 graden voorontsteking hebben. Door de vacuumvervroeging gaat dit met vol gas naar 8 graden. Iets meer voorontsteking zorgt voor wat meer oempfh maar kijk wel uit dat je motor niet gaat pingellen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.