stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Oeps, dat ging ff heel zwaar fout... nahjah.. dan maar een reactie posten.
Op dit moment rij ik weer rond met me originele filter maar natuurlijk
wel zonder dat hele pijp-gedoe, waardoor je hetzelfde geluid krijgt.
In de toekomst komt het open luchtfilter er wel weer onder maar ik heb
er nu gewoon te weinig tijd voor om daar ffies mee aan de slag te gaan.
Hij valt er namelijk elke keer weer af :cry: :cry:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

mantga2003
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: ThuDec18, 2003 8:09:01 PM
Location: zonnebeke - belgie
Contact:

Post by mantga2003 »

o by the way k'heb ook effen een sportluchtfilterke gemonteerd met zelfgemaakte aanzuigbuis diam. 60mm van afvoeronderdelen dit alles heeft ongeveer 45min. geduurd
zie volgende link : onderaan de pagina

http://www.cardomain.com/memberpage/459076/4

was een beetje krap maar alles past en kan dicht an ers zagen we toch gewoon een gat in de motorkap hebben we direct frisse lucht en plaats :music
666 - EVIL GT

mantga2003
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: ThuDec18, 2003 8:09:01 PM
Location: zonnebeke - belgie
Contact:

Post by mantga2003 »

fotokes
Image

Image

Image

Image
666 - EVIL GT

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Hmmz... is ook een idee... met PVC aan eht werk... staat wel apart zeg :!:
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Dit heb ik ook een tijdje gehad. Met een pvc buis (wel iets dikkere d8 ik). Ze grapten al dat het een ax formido tuned was :D
Het was best leuk, maar mijn bevestiging aan dat zwarte geval was lastig en is zelfs een keer losgeschoten (=bevestiging van 2x hard plastic) Hierna heb ik het verwijderd!

mantga2003
AX Starter
AX Starter
Posts: 15
Joined: ThuDec18, 2003 8:09:01 PM
Location: zonnebeke - belgie
Contact:

Post by mantga2003 »

:arrow: k'heb de buitenkant van de buis die in het orginele zwarte stuk zit
opgeschuurd zodat die grof is , zo zal die minder vlug eruit glijden en de boel stevig vastgezet :idea:

MIJN VRAAG IS NU : IK HEB EEN CARBURATOR VERSIE VAN DE 1400 GT
?
MOET IK NU MIJN MENGSEL RIJKER ZETTEN ? HAD HET GEVOEL ALS IK LICHTJES MIJN CHOKE IN WERKING ZETTE (LEES UITROK) DAT IE MINDER SNAKTE BIJ HET OPTREKKEN
EN ZO JA WAAR DOE IK DAT ----> AAN WELKE VIJS MOET IK DRAAIEN :oops:
666 - EVIL GT

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

ja en hoe doe je dat bij injectie?
hell breaks lose, when i accelerate!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

axo wrote:ja en hoe doe je dat bij injectie?


injectie regelt dat zelf carb moet je zelfs in het ergste gevallen andere srpeoiers inzetten. meer vermogen is meer benzine+ meer lucht dus id wat rijker zetten kan nooit kwaad

mzl

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Hello again,

Okey, alle lucht filter vragen hier....
Als ik dit goed gelezen heb krijg je een mooier geluid met een open lucht filter...
Maar heeft het ook voordelen ???
Ik bedoel . meer lucht is goed, maar wat zijn de verschillen ?

Gr

Ut Paterke

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Sneller op toeren komen van je motor. Meer vermogen bij hoge toerentallen. Vreemd maar waar zuiniger (je motor hoeft minder hard te zuigen). Als je behoeft hebt aan veel vermogen (benzine en lucht) dan is dat beschikbaar.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik merk er alleen wat van mbt het geluid. Gas geven is namelijk een stuk verslavender...

Moet dat ding eigenlijk nog worden ingereden?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je ecu went er vanzelf aan
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Nog een keer...

Post by Rik »

Klopt het dat er voor injectiesystemen aparte luchtfilterkits zijn? Zo ja, waarin ligt het verschil? Is het wel verstandig om een gewone open luchtfilter op een injectie plaatsen?

-----------------------------------------------
Grtz, Rik

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Maakt niets uit je hebt wel van die kits daar zit een buis bij om je filter op een kouwe plek te hangen. Bij inj regelt je ecu het mengsel zelf bij. Met een carb moet je dat zelf bijstellen. Open luchtfilter past overal op.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Okey,

Stell dat je de lucht aanvoer aanpast, door een open luchtfilter, intercoler, Turbo of supper charger. Wat gebeurt er dan eigenlijk in de motor ???

Als er meer of makkelijker lucht in komt, moet er dan ook meer brandstof in?
En hoe regel je dit het best?

Wat zijn de beste verhoudingen?

Ut Paterke

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Sander wrote:Maakt niets uit je hebt wel van die kits daar zit een buis bij om je filter op een kouwe plek te hangen. Bij inj regelt je ecu het mengsel zelf bij. Met een carb moet je dat zelf bijstellen. Open luchtfilter past overal op.

Oow, ik heb anders nog nooit wat afgesteld nadat ik mijn open luchtfilter heb gemonteerd...
Had dit dan duz WEL gemoeten :?: Als ik kijk naar de huidige prestaties zou ik zeggen van niet eigenlijk...
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Da's vreemt,

Ik ben ff op zoek geweest. benziene is gemiddeld C9-H20 dus er moeten 14 x O2 naar de motor om een molecuul benzine geheel te verbranden. en een vlamsnelheid van 30 m/s te garanderen.

Een verhouding van 1 Kg benzine op 14,7 Kg lucht, deze verhouding komt ook aardig over een met mijn berekening. Omdat er in luch meer zit dan alleen O2.

Als ik nu de druk van de inkomende luch ga opvoeren d.m.v. een turbo. dan zou er teoretisch gezien meer lucht in gaan, dus er moet ook meer brandstof in.
wordt de kompressie in een cilinder dan ook hoger ?
Lijkt mij wel, in hoeverre kan je hier mee doorgaan met euro loodvrij. met een octaan gehalte van 95 ?

Hoe weet mijn motor nu zelf hoeveel brandstof er in moet ???
Daar ben ik nog ff niet achter ?

Help.
Gerard Tip's ? :idea:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

bij een turbo moet er ook een hogere benz toevoer zijn als ik me niet vergis, dit is te vinden in het turbo project van Sander o.a.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

bij mij loopt ie juist minder, wel bruut geluid, maar heb ut idee dat hij bij lage toerentallen in houdt, en hij zuipt behoorlijk meer
hell breaks lose, when i accelerate!

Rene
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: MonNov17, 2003 12:54:12 AM
Location: Uithuizen (Groningen!)

Post by Rene »

:twisted: een open filter( 10 tot 100 eu) geeft over het algemeen tot 5% extra vermogen.
Als je auto een boordcomputer heeft past deze de brandstof/lucht verhouding aan. anders moet het handmatig. Probeer zo veel mogelijk koude lucht aan te zuigen. deze bevat meer zuurstof... plaats bij voorkeur een setje brisk premium bougies ( 10 eu per stuk!) er in en het liefst ook nog topkwaliteit kabels (30 eu) en je merkt het verschil. als je het ene aanpast moet je het andere ook doen. :twisted:
you wanna play?
Make my fuckin' day!

Het is erg belangrijk dat de achterkant van je ax schoon is. Het is vaak alles wat een ander
te zien krijgt...

Post Reply