Remmen setup voor racers
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Remmen setup voor racers
Groot voordeel van de AX is het lage gewicht. Dat uit zich onder andere in het feit dat je enorm laat kunt remmen omdat je zo weinig massa hoeft te vertragen. En daar wil ik natuurlijk optimaal van profiteren.
Naar aanleiding van mijn vraag in het remblokkendraadje
(http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?p=133891)
zit ik me net te bedenken dat ik de vraag toch breder wil trekken.
Zeker bij race, rally en circuitgebruik gaat het toch om het totaalplaatje van de remmerij.
Mijn vragen:
- wat heb je nu
- bevalt dat, voor- en nadelen?
- wat zou je willen veranderen
- een indicatie van het kostenplaatje, zeker bij dure upgrades
Ben benieuwd!
Naar aanleiding van mijn vraag in het remblokkendraadje
(http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?p=133891)
zit ik me net te bedenken dat ik de vraag toch breder wil trekken.
Zeker bij race, rally en circuitgebruik gaat het toch om het totaalplaatje van de remmerij.
Mijn vragen:
- wat heb je nu
- bevalt dat, voor- en nadelen?
- wat zou je willen veranderen
- een indicatie van het kostenplaatje, zeker bij dure upgrades
Ben benieuwd!
Ik zal zelf aftrappen:
Remsysteem
- standaard HRC (diameter moet ik nog even opzoeken)
- staalgevlochten remleidingen (m.u.v. de slangetjes op de achters, de wartels wilden (nog ) niet los)
- DOT 5.1 remvloeistof
Remschijven
- voor ATE Powerdisks in de standaard 16GTI maat (244 mm geloof ik)
- achter standaard Saxo VTS
Remklauwen
- voor Peugeot 106 GTI
- achter standaard Saxo VTS
Remblokken
- voor Textar
- achter Ferodo DS2000
Deze setup werkt heel behoorlijk. Al moet ik zeggen dat ik de AX nog niet voldoende beheers om met zekerheid te kunnen zeggen of er nog niet veel meer uit is te halen. Mogelijk dat een meer ervaren racer dit systeem dus wel weet te overbelasten. In ieder geval tot op heden geen fading en een goeie pedaaldruk.
Gewenste verbeteringen:
- vervangen laatste rubber remslangen op achteras
- ik las iets over remtangen met meerder zuigers bij Racingcare. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar
- misschien ooit een remdrukbalans verdeler. Iemand daar al ervaringen mee?
Verder wil ik als de Textar blokjes versleten zijn voor Ferodo DS2000 of DS2500 gaan proberen.
Aanvankelijk zaten voor AX GTi remschijven en remtangen. De upgrade naar Powerdisks en 106GTI remtangen was een positieve verbetering.
Remsysteem
- standaard HRC (diameter moet ik nog even opzoeken)
- staalgevlochten remleidingen (m.u.v. de slangetjes op de achters, de wartels wilden (nog ) niet los)
- DOT 5.1 remvloeistof
Remschijven
- voor ATE Powerdisks in de standaard 16GTI maat (244 mm geloof ik)
- achter standaard Saxo VTS
Remklauwen
- voor Peugeot 106 GTI
- achter standaard Saxo VTS
Remblokken
- voor Textar
- achter Ferodo DS2000
Deze setup werkt heel behoorlijk. Al moet ik zeggen dat ik de AX nog niet voldoende beheers om met zekerheid te kunnen zeggen of er nog niet veel meer uit is te halen. Mogelijk dat een meer ervaren racer dit systeem dus wel weet te overbelasten. In ieder geval tot op heden geen fading en een goeie pedaaldruk.
Gewenste verbeteringen:
- vervangen laatste rubber remslangen op achteras
- ik las iets over remtangen met meerder zuigers bij Racingcare. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar
- misschien ooit een remdrukbalans verdeler. Iemand daar al ervaringen mee?
Verder wil ik als de Textar blokjes versleten zijn voor Ferodo DS2000 of DS2500 gaan proberen.
Aanvankelijk zaten voor AX GTi remschijven en remtangen. De upgrade naar Powerdisks en 106GTI remtangen was een positieve verbetering.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
KMvrtr wrote:- ik las iets over remtangen met meerder zuigers bij Racingcare. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar
Zeszuiger conversies zijn verkrijgbaar via Remservice Utrecht.
Heb al ooit in een auto gestuurd die dit heeft; zorg dat je geen vliegen in je auto hebt want die slaan dood tegen de voorruit als je op je remmen gaat staan Even zonder gein: Het is perfect te doseren en remt HARD. Ik vind schijven achter op een AX niet echt aan te raden maar met zo'n set is de boel dan weer in balans, en kan het wat mij betreft.
Als ik geld over heb is dit wat ik koop - er hangt nl. wel een prijskaartje aan. Weet niet meer hoeveel, gewoon ff bellen!
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
oke, je kunt er ook remmen opzetten van een peugeot/citroen partner berlingo, xsara/306 etc etc...
dan heb je 266mm, ik denk dat dat groot zat is.
je kunt er ook nog remmen opzetten van de 306 gti of xsara 2.0 16v vts, deze zijn 283mm.
ik denk niet dat dat nodig is zo groot.
dit is voor voor.
achter valt denk ik weinig zo aan te veranderen aangezien je al schijven hebt, maar waar nog wel mee valt om te gogelen zijn de hoofdremcilinders en rembekrachtigers.
als je voorste remklauw een zuiger heeft van 54mm en je hoofdremcilinder is 19mm dan betekent dat dat je hem eerst een eind moet in trappen en dat hij dan echt begint te remmen, dat wil je niet.
maar je hoofdremcilinder kan nooit bij een kleine slag al genoeg remolie in de klauwen pompen door de kleine diameter van de hoofdremcilinder daardoor moet je het pedaal eerst een eind intrappen voordat hij gaat.
enigste oplossing hiervoor een grotere hoofdremcilinder.
maar ik denk dat je bij de voorste klauwen de hoofremcilinder moet houden die hier bij hoort en omdat je al schijven achter hebt kun je mooi uitproberen omdat achter bijna altijd dezelfde klauwen zit als die je nu hebt, behalve bij de nieuwere psa modellen, die hebben bosch klauwen.
alleen bijv een hoofdremcilinder van een 306 heeft maar twee uitgangen, dan moet je een leiding naar achter maken en daar een t stuk tussen naar de remdrukbegrenzer, en voor ook een leiding er heen met een t stuk ertussen.
ik heb weinig verstand van de rembekrachtiger en ook weinig ervaringen hiermee.
maar als je nou die nieuwe autos hebt, dan hoef je het pedaal nauwelijks in te drukken en dan remt hij al als een tierelier, dat komt door de rembekrachtiger heb ik begrepen.
dan heb je 266mm, ik denk dat dat groot zat is.
je kunt er ook nog remmen opzetten van de 306 gti of xsara 2.0 16v vts, deze zijn 283mm.
ik denk niet dat dat nodig is zo groot.
dit is voor voor.
achter valt denk ik weinig zo aan te veranderen aangezien je al schijven hebt, maar waar nog wel mee valt om te gogelen zijn de hoofdremcilinders en rembekrachtigers.
als je voorste remklauw een zuiger heeft van 54mm en je hoofdremcilinder is 19mm dan betekent dat dat je hem eerst een eind moet in trappen en dat hij dan echt begint te remmen, dat wil je niet.
maar je hoofdremcilinder kan nooit bij een kleine slag al genoeg remolie in de klauwen pompen door de kleine diameter van de hoofdremcilinder daardoor moet je het pedaal eerst een eind intrappen voordat hij gaat.
enigste oplossing hiervoor een grotere hoofdremcilinder.
maar ik denk dat je bij de voorste klauwen de hoofremcilinder moet houden die hier bij hoort en omdat je al schijven achter hebt kun je mooi uitproberen omdat achter bijna altijd dezelfde klauwen zit als die je nu hebt, behalve bij de nieuwere psa modellen, die hebben bosch klauwen.
alleen bijv een hoofdremcilinder van een 306 heeft maar twee uitgangen, dan moet je een leiding naar achter maken en daar een t stuk tussen naar de remdrukbegrenzer, en voor ook een leiding er heen met een t stuk ertussen.
ik heb weinig verstand van de rembekrachtiger en ook weinig ervaringen hiermee.
maar als je nou die nieuwe autos hebt, dan hoef je het pedaal nauwelijks in te drukken en dan remt hij al als een tierelier, dat komt door de rembekrachtiger heb ik begrepen.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Vriend van me rijdt nu tijdelijk met grotere schijven (283). Hij kreeg zelfs 14" er niet meer omheen en rijdt nu dus met 15 rond. En da's slecht voor de wegligging, onafgeveerd gewicht stijgt en zwaartepunt komt hoger.
Had niet gedacht dat het zoveel zou schelen, hij rijdt er slechtere rondetijden mee.
Had niet gedacht dat het zoveel zou schelen, hij rijdt er slechtere rondetijden mee.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Edwin, jouw opsomming is zover als ik het ook al op een rijtje heb.
Ik ben daarom nu vooral benieuwd naar de praktijkervaringen van mensen die hiermee, of zelfs met een heel andere setup, rijden.
En inderdaad, 15" is killing voor je wegligging en handling. Tenzij je met schandalig dure lichtgewicht velgen gaat rijden. Dan kan je het nog een beetje compenseren.
Idealiter rij je natuurlijk met 13", net als Racingcare. Dat is sowieso het beste. Maar die zeszuiger remtangen die ze gebruiken zijn behoorlijk prijzig. Remt natuurlijk wel als een dolle.
Maar goed, maar eens zien wat er nog meer mogelijk is.
Ik ben daarom nu vooral benieuwd naar de praktijkervaringen van mensen die hiermee, of zelfs met een heel andere setup, rijden.
En inderdaad, 15" is killing voor je wegligging en handling. Tenzij je met schandalig dure lichtgewicht velgen gaat rijden. Dan kan je het nog een beetje compenseren.
Idealiter rij je natuurlijk met 13", net als Racingcare. Dat is sowieso het beste. Maar die zeszuiger remtangen die ze gebruiken zijn behoorlijk prijzig. Remt natuurlijk wel als een dolle.
Maar goed, maar eens zien wat er nog meer mogelijk is.
Heb voor de grap eens een tijdje 283's op een BX gehad, daar werd je bang van. en ik niet alleen, ook de mensen die er wel eens per ongeluk mee reden en per ongeluk "normaal" remden de eerste keer. Maar daarvoor moest is zelfs op een 15" MI16 wiel het lood platslaan of buiten het profiel van de klauwen zetten.
Denk dat als je een frisse 266 set op een AX hebt de boel ook wel erg lekker zal werken. en dat past als je oplet met type velg en lood goed in 14"
P.
Denk dat als je een frisse 266 set op een AX hebt de boel ook wel erg lekker zal werken. en dat past als je oplet met type velg en lood goed in 14"
P.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
als je grotere schijven monteerd moet je ook grotere klauwen anders past het niet, en als het zou passen heeft het geen nut.
grotere blokken passen ook niet in de klauw dan.
de remkracht heeft te maken met de diameter van de zuiger in de klauw en de diameter van de hoofdremcilinder, en het soort remblok, van zacht of hard materiaal en hetzelfde met de schijf.
maar wat ook wel leuk is voor je remmen setup, het is meer voor de show dan en ik weet niet zeker of het past en het is volgens mij nog nooit eerder gedaan, ik heb het iedergeval nog niet eerder gehoord.
je hebt bepaalde peugeot 306en en citroen zxen met 247mm geventileerde schijven voor, die klauwen hebben precies hetzelfde model als kmvtr achter, het enigste verschil zit hem in het stuk gietijzer waar de blokken in hangen.
schroef je dat stuk gietijzer op je ax en de schijven en blokken omzetten en dan heb je geventileerd achter.
maar ik zou geloof ik voor 266mm kiezen en achter zo laten en dan 106ralley wielen.
grotere blokken passen ook niet in de klauw dan.
de remkracht heeft te maken met de diameter van de zuiger in de klauw en de diameter van de hoofdremcilinder, en het soort remblok, van zacht of hard materiaal en hetzelfde met de schijf.
maar wat ook wel leuk is voor je remmen setup, het is meer voor de show dan en ik weet niet zeker of het past en het is volgens mij nog nooit eerder gedaan, ik heb het iedergeval nog niet eerder gehoord.
je hebt bepaalde peugeot 306en en citroen zxen met 247mm geventileerde schijven voor, die klauwen hebben precies hetzelfde model als kmvtr achter, het enigste verschil zit hem in het stuk gietijzer waar de blokken in hangen.
schroef je dat stuk gietijzer op je ax en de schijven en blokken omzetten en dan heb je geventileerd achter.
maar ik zou geloof ik voor 266mm kiezen en achter zo laten en dan 106ralley wielen.
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
De 266 mm conversie is al door veel Saxo rijders gedaan. Het grote nadeel vind ik dat je dan n?g grotere, en dus zwaardere gietstalen remtangen gaat monteren i.c.m. zwaardere schijven. De remtang zit ook niet optimaal op de schijf gepositioneerd.
Ik denk dat een Saxo 16v/106 GTi remsysteem voldoende is voor een lichtgewicht AX. In een circuittest met een standaard Saxo 16v bleek volgens de courreur het remsysteem prima te voldoen. Het vertoonde geen fading na intensief gebruik. Voor een lichte AX moet het dan toch zeker wel voldoende zijn.
Als je toch richting een prof remsysteem gaat kijken zou ik zeker eens naar HiSpec kijken. Die hebben mooie conversiesets voor nog redelijk leuke prijzen. Ze hebben ook sets die behoorlijk grote schijven onder een 14" wiel mogelijk maken
Ik denk dat een Saxo 16v/106 GTi remsysteem voldoende is voor een lichtgewicht AX. In een circuittest met een standaard Saxo 16v bleek volgens de courreur het remsysteem prima te voldoen. Het vertoonde geen fading na intensief gebruik. Voor een lichte AX moet het dan toch zeker wel voldoende zijn.
Als je toch richting een prof remsysteem gaat kijken zou ik zeker eens naar HiSpec kijken. Die hebben mooie conversiesets voor nog redelijk leuke prijzen. Ze hebben ook sets die behoorlijk grote schijven onder een 14" wiel mogelijk maken
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Hoi,
Ik had eerder het standaart saxo vts systeem erop, maar toen de schijven krom waren heb ik 306gti schijven(283mm) met klauwen gemonteerd
Dit bevalt prima, bijten goed en geen fading en daar had ik met het saxo remsysteem nog wel eens last van als je er met 4man in zat
En remschijven achter werkt ook perfect, wel moet je de remkrachtverdeler overbouwen en goed afstellen maar dat spreekt voorzich..
(was trouwens wel standaart citroen vts geen geboorde of sportblokken)
minimaal 15inch..
Ik had eerder het standaart saxo vts systeem erop, maar toen de schijven krom waren heb ik 306gti schijven(283mm) met klauwen gemonteerd
Dit bevalt prima, bijten goed en geen fading en daar had ik met het saxo remsysteem nog wel eens last van als je er met 4man in zat
En remschijven achter werkt ook perfect, wel moet je de remkrachtverdeler overbouwen en goed afstellen maar dat spreekt voorzich..
(was trouwens wel standaart citroen vts geen geboorde of sportblokken)
minimaal 15inch..
Even een ouder draadje ophalen
ik heb een 205 rallye en deze heeft standaard een 205 1.6GTI onderstel. Dus geventileerde schijven voor. Nu ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een remconversie. Om mijn 14 inch velgen te behouden zat ik te denken aan een 266mm schijf. Deze zit o.a. op een 306S16 en 307 ook geloof ik.
Nu is het probleem dat bij een 205 1.6GTI fusee zo weinig mogelijkheden zijn voor een remmenupgrade (plug & play dan). De fusee schijnt te verschillen van bv een 205 1.9GTI fusee. Op een 1.9 fusee kun je zo andere klauwen + schijven monteren...Probleem is alleen dat de 1.9 weer andere aandrijfassen heeft (dikker) waardoor de rallye/ax assen niet gaan passen.
Welke fusee kan ik wel gebruiken voor mijn rallye? Zijn de ax fusees wel geschikt voor montage van bijv. 106,206,306 of 307 remspul? En past dat op mijn veerpoot??? Veel vragen maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
ik heb een 205 rallye en deze heeft standaard een 205 1.6GTI onderstel. Dus geventileerde schijven voor. Nu ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een remconversie. Om mijn 14 inch velgen te behouden zat ik te denken aan een 266mm schijf. Deze zit o.a. op een 306S16 en 307 ook geloof ik.
Nu is het probleem dat bij een 205 1.6GTI fusee zo weinig mogelijkheden zijn voor een remmenupgrade (plug & play dan). De fusee schijnt te verschillen van bv een 205 1.9GTI fusee. Op een 1.9 fusee kun je zo andere klauwen + schijven monteren...Probleem is alleen dat de 1.9 weer andere aandrijfassen heeft (dikker) waardoor de rallye/ax assen niet gaan passen.
Welke fusee kan ik wel gebruiken voor mijn rallye? Zijn de ax fusees wel geschikt voor montage van bijv. 106,206,306 of 307 remspul? En past dat op mijn veerpoot??? Veel vragen maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
De dieselpoten van een ax zijn wel geschikt voor andere klauwen bij mij zitten er 205 1.6 gti klauwen op en ik heb een setje 205 xs klauwen liggen die er binnenkort op komen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Ik kan nu ook probleemloos 1.9GTI klauwen monteren op een 1.6GTI fusee + schijf.
alleen
De offset van de 1.9 schijf schijnt anders te zijn dan de 1.6 schijf. Daarom staan de voorwielen van een 1.6GTI ook iets breder uit elkaar dan een 1.9.
Nu lees ik hier dat sommige mensen wel dergelijke remsystemen op een AX kunnen monteren. Aangezien de AX niet veel verschilt van de 205 rallye ( allebei TU) vroeg ik mij af van welke auto ik de fusee's kan gebruiken?
alleen
De offset van de 1.9 schijf schijnt anders te zijn dan de 1.6 schijf. Daarom staan de voorwielen van een 1.6GTI ook iets breder uit elkaar dan een 1.9.
Nu lees ik hier dat sommige mensen wel dergelijke remsystemen op een AX kunnen monteren. Aangezien de AX niet veel verschilt van de 205 rallye ( allebei TU) vroeg ik mij af van welke auto ik de fusee's kan gebruiken?
motorisch lijken ze wel op elkaar maar qua onderstel zijn er grote verschillen. Die klauwen passen wel op een ax maar alleen met de remschijf van de ax, saxo, 106. De naven van een 205 zijn anders als de naven van voorgenoemde, Althans degene die ik heb gezien hebben een grotere offset
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.