Remprobleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Remprobleem

Post by JeaN »

Ik heb laatst aan beide kanten mijn remschijven en blokken vervangen.

Nu was aan de ene kant het mechanisme kapot wat zorgt dat op beide blokken evenveel druk komt, dus ik naar de sloop om een andere remklauw, en vervolgens deze erop gezet.

Nu deed zich het volgende probleem voor; na het systeem ontlucht te hebben en alles weer gemonteerd, blijven de remblokken de schijf klemmen na het remmen.

Nu heb ik al plaatjes tussen de 2 helften van de remklauw gezet zodat de schijf wat meer ruimte krijgt maar nog steeds geen resultaat.

Hiernaa heb ik die stangetjes waar je de remblokken omheen schuift helemaal kaal geschuurd in de hoop dat het daarvan beter werd, maar het mocht weer niet baten.

Iemand enig idee?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de blokken horen voor het oog tegen de schijf aan te liggen. loopt ie ook echt aan?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Schoonmaken en remmenvet op de stangetjes en de piston smeren. Zodat de boel weer lekker glad is
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Er zitten in de remklauw 2 rubberringen,1 voor olieafsluiting en 1 voor de
zuiger iets terug te trekken als de druk eraf is.
Je zou dus die 2 rubbers moeten vernieuwen en de groefjes goed schoon-
krabben.Let er dus goed op hoe en welk rubber waar zit.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

begrijp ik hieruit dat er duidelijk een afstand zichtbaar hoort te zijn tussen remblok en remschijf? >> dan heb ik nog geen auto gehad/gezien waar de remmen in orde waren..

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Post by JeaN »

Dat van die rubbertjes zou wel eens kunnen kloppen, want als ik mijn cilinder zeg maar ietsje terugdruk gaat het wel goed (wat ook logisch is trwns)

Ik heb even een paar fotootjes gemaakt van mijn oude remklauw, misschien kunnen jullie me dan nog wat beter helpen.
(en misschien kan ik van die beide nog 1 goede maken)

Image

Image

Image

Kiek es an.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Maak ze gewoon allemaal open en monteer met nieuwe rubbers de beste
onderdelen in 1 goede klauw.Zet de rubbers er met remolie in
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

waar die ronde rubbers zitten onderste foto de bovenste en onderste. daar zit een busje in die je met de hand moet kunnen bewegen.

en verder die 2 pinnetjes waar de blokjes mee vast zitten deze moet glad zijn zodat de blokjes een beetje vrijheid hebben.

Dit is (voor beide) een bekend kwaaltje de pinnen zijn daarom ook los leverbaar bij de automaterialenhandel
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Om misverstanden te voorkomen.Ik had het over de grote remzuiger die
er uit moet,die zorgt er voor dat de remmen weer vrij komen.Deze zitten
er op de foto's nog helemaal in.Met wat perslucht eruit pompen.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

kijk ook ff in de sticky over remproblemen ;)

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Post by JeaN »

Zal ik even doen, maar die rubbertjes waar jullie het over hebben die zitten binnen in de klauw of kun je ze zo zien?

Er zitten zeg maar 2 stangen door de klauw heen, hierop kan hij zeg maar heen en weer bewegen (om de remdruk te verdelen)

Of praat ik nu onzin?

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Nee,je praat geen onzin,maar de zuiger moet er eerst uit en dan begrijp
je precies wat we bedoelen en lees alles dan nog maar eens terug.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Post by JeaN »

Ik zie maar 1 rubberring zitten, diegene op de foto hieronder!?

Image

Waar moet dat andere rubbertje dan?

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Post by JeaN »

Mis ik dan een rubbertje of zit ik voor die 2e op de verkeerde plek te zoeken.
Degene die ik gevonden heb is zeg maar voor de afdichting van de remcilinder.

Maar waar die andere dan zit?

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Nee,dit rubber heeft een dubbele functie,dus afdichten en iets terugtreken
Deze vernieuwen en de groef goed schoonkrabben vooral in de hoekjes
en met DOT4 monteren
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Heb dit laatst ook bij een 2cv gedaan. Die rubbertjes kosten hooguit een paar euro.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Post by JeaN »

En jullie hadden zeg maar van te voren dezelfde problemen?

Post Reply