CO2 Vraag!!!????

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

CO2 Vraag!!!????

Post by Djoeri »

Ik heb sinds kort een ax 1.1i volcane uit 95 van mijn oom en tante gekregen. Maar hij moet binnenkort voor apk, ze hebben al een keuring laten doen hij is op een paar punten afgekeurd waaronder de co2. Nou is het voor mij niet erg moeilijk om aan de auto te werken, ben zelf bedrijfswagenmonteur, maar het verhaal benzine e.d. is niet mijn sterkste kant. Ik heb al een beetje rond gesnuffeld in de forums hier, maar ik wil graag weten wat nou verstandige dingen zijn om mijn co2 goed te krijgen beginnende bij de simpele en goedkopere oplossingen.
Dingen die ik gelezen heb zijn:
-Brandstoffilter/luchtfilter vv
-kleppen stellen
-bougie's vv
-Andere soort brandstof zoals v-power/ultimate o.i.d.
-Toevoegingen in brandstof zoiets als een cleanergoedje

Zijn dit allemaal dingen die ik kan doen om mijn co2 beter te krijgen?
heb gelezen in een ATH Kluwer vraagbaak dat je niks kunt afstellen ivm een injectiesysteem en alles elektronisch geregeld.

-NOTE- Auto is volgensmij veel in stadsverkeer gebruikt, dus is het ook verstandig om er ff goed mee te gaan rijden, weet bij een diesel als je veel stadsverkeer rijdt op een gegeven moment het roetpercentage een stuk hoger wordt (weinig hoge toeren=bijna nooit schoongeblazen)

Alvast bedankt voor jullie reactie's Djoeri
Last edited by Djoeri on SunJul09, 2006 6:50:30 PM, edited 1 time in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

-schoonblazen kan idd geen kwaad..
-het zou kunnen dat je catalysator niet meer functioneerd en dat hij daarom een te hoog CO geeft

-kleppen stellen kan heel veel schelen als dat nog nooit is gedaan
-wellicht zit er gewoon ergens een vacuum slangetje los, dus controleer even alle slangetjes

verder gaf je zelf al een paar goede voorzetten..

ECU Resetten helpt misschien ook, en als de auto veel ind e stad is gebruikt kan dat zoiezo geen kwaad..
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

q01z wrote:-schoonblazen kan idd geen kwaad..
-het zou kunnen dat je catalysator niet meer functioneerd en dat hij daarom een te hoog CO geeft

-kleppen stellen kan heel veel schelen als dat nog nooit is gedaan
-wellicht zit er gewoon ergens een vacuum slangetje los, dus controleer even alle slangetjes

verder gaf je zelf al een paar goede voorzetten..

ECU Resetten helpt misschien ook, en als de auto veel ind e stad is gebruikt kan dat zoiezo geen kwaad..


schoonblazen kan idd geen kwaad, tenzij te hoge toeren, mijn volcane uit 94 vond het namelijk tijd worden om een lekke koppakking en een gescheurde cilinderkop te krijgen nadat ik 'm "schoonblies" :twisted:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zonder luchtfilter naar de apk schijnt ook te helpen.
Maar mogelijk is die heel vies!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Wat was de co2 uitstoot?
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Weet niet wat de co2 uitstoot is moet hem v/d week eens gaan testen op mijn werk. Heb het autootje sinds afgelopen woensdag en heb er nog niet veel tijd gehad om ernaar te kijken. Je hoort binnenkort van me over de reslutaten v/d co2meting :lol:

Djoeri

P.s. Als mijn kat defect zou zijn dan zou toch mijn motorlampje moeten gaan branden???
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

De meeste dingen die je noemt zijn goedkoop of gratis en kunnen zeker geen kwaad als je de voorgeschiedenis van de auto verder niet kent, of het nu helpt je CO2 (CO?) omlaag te halen of niet. Kleppen stellen kost nix (voelermaatje van 2-10 euro als je die nog niet hebt), filters en bougies zullen ooit toch wel moeten dus waarom niet nu, dan weet je gelijk dat het goed is.

Niet elke AX heeft een katalysatorstoringslampje. Het motorstoringslampje zou kunnen branden bij een defecte kat - maar zou het net zo goed niet kunnen doen. Maar de kat vervangen is je laatste optie want die zijn duur...

Succes en laat weten of het lukt! :)
Kijk uit, een Cactussssss

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Je lampje zal niet gaan branden, omdat de lambda sonde voor de kat zit.
Dus meet de ecu geen verkeerde gegevens.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

TwoTone wrote:Je lampje zal niet gaan branden, omdat de lambda sonde voor de kat zit.
Dus meet de ecu geen verkeerde gegevens.



klopt en een lege kat is ook geen storingslampje :lol:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Psies :D En een auto die geen viergastest hoeft te doen, dus alleen 0.5 co max... dat haal je vaak zelfs zonder kat al ;)

Alleen bij een verhoogd toerental ( tussen 2500 en 3200) haal je dan de 0.3 co max niet ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nog even een vraagje tussendoor, heb geen zin om een nieuw topic te starten, Mijn distributieriem is ergens in 2000 vv dus wordt het wel tijd voor een nieuwe maar mijn vraag is, of het verstandig is om ook mijn waterpomp mee te vervangen!? heb nog ergens gelezen dat iemand zijn distributie had vv zonder de waterpomp erbij en had daarna last van koelwaterlekkage bij de pomp. Zo wat zouden julllie doen?

P.s. heb ecu al gereset en het stadse rijgedrag is ie nu wel zo'n beetje kwijt :) . En heb nu een open luchtfilter erop zitten, had een collega nog over. Hahaha lache dat geluid wat ie nu maakt :D
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Als je het kan missen.. en hij kost niet veel... zou ik het zeker iig doen ;)
Je kan er nu makkelijk bij, en kwaad kan het nooit
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Vandaag op mijn werk zelf de co getest => Goed :D
(CO: 0.01% max 0.5% en Lambda: 1.006 max 1.033.)
Mijn tante had mijn auto al laten keuren ergens en die zeiden dat de co te hoog was :? . Heb in de tussentijd alleen de ecu gereset en heb een open luchtfilter eropgezet. En er flink meegereden, lekker in zijn toeren gehouden 8) .
Ik weet niet waar het nou aan gelegen heeft maar ben erg blij dat de co goed is hoef ik me daar niet druk meer over te maken, de rest van de apk punten kan ik zo oplossen.

Bedankt voor al jullie reacties Djoeri.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Top! iig weer een probleempje de wereld uit :D
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Djoeri wrote:Ik weet niet waar het nou aan gelegen heeft

Schoongeblazen vrees ik ;)

Post Reply