Op het meest slechte moment wat je kan bedenken heb ik gister mn koppakking mogen bedanken voor de bewezen diensten.. Nou mag ik (en mn pa )dus ff goed aan het werk want het vervangen laat ik niet doen, kost me te veel geld..
Ik heb hier zitten zoeken naar een topic over het vervangen van die koppakking, sorry als ik het toch over het hoofd gezien heb, maar ik kan niks vinden..
Kan iemand me in ieder geval ongeveer vertellen hoe dat moet/waar ik duidelijke uitleg kan vinden over hoe dat moet?
Denk dat er genoeg ervaring zal zijn eigenlijk
Sohail a.k.a. ZX1.4i heeft er op www.citroen-forum.nl een net stukje over geschreven.
Hij, ik en het duo Rooney/Ben 86 zijn vlgs mij een beetje verslaafd aan het worden aan koppakkingen vervangen. Mocht je nog vragen hebben buiten die uitleg om dan kan je die bij ons denk ik wel stellen (al kan ik natuurlijk niet volop voor de anderen spreken).
ook zo'n antwoord is meer als welkom bedankt voor de snelle reactie, heb het Kluwer handboek er ook al bij maar omdat ik (gelukkig) geen ervaring hier mee heb wil ik eerst wat meer weten
Sohail a.k.a. ZX1.4i heeft er op www.Citro?n-forum.nl een net stukje over geschreven.
Hij, ik en het duo Rooney/Ben 86 zijn vlgs mij een beetje verslaafd aan het worden aan koppakkingen vervangen. Mocht je nog vragen hebben buiten die uitleg om dan kan je die bij ons denk ik wel stellen (al kan ik natuurlijk niet volop voor de anderen spreken).
Helaas begint het inderdaad een verslaving te worden .
Mocht je ergens niet uitkomen dan kun je altijd je vragen stellen!
het blokje ligt helemaal uit elkaar.. heb nog nooit zo'n verrotte koppakking gezien...
(nou ja eigenlijk had ik nog nooit een gezien maar dat maakt niet uit )
de hele boel was doorgeroest dus het was ook niet even 1 lekje..
nou het hele blok schoongemaakt, nieuwe pakking bestellen en in elkaar met de handel!
ArjenLS wrote:het blokje ligt helemaal uit elkaar.. heb nog nooit zo'n verrotte koppakking gezien... (nou ja eigenlijk had ik nog nooit een gezien maar dat maakt niet uit ) de hele boel was doorgeroest dus het was ook niet even 1 lekje.. nou het hele blok schoongemaakt, nieuwe pakking bestellen en in elkaar met de handel!
kakanox wrote:Het was erg heet heh.. dus ook onder je motorkap....
Wat ik mij nou afvraag... maakt dat nou echt zo veel uit?
25, 30 graden, dat is voor een blokje toch nog steeds erg koud?
Met de carb heb ik nog steeds de handchoke nodig om te starten bij een koude motor. (wel maar een klein beetje)
Ja, een half uur in de file in dit weer is niet fijn voor de motor.
AX'jes zijn ook gemaakt voor Lyon of Marseille, lijkt me dat daar wel een beetje rekening mee wordt gehouden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Koelsysteem van een AX slibt vrij snel dicht. Heb iemand in m'n msn die een Proton Tiara heeft en ?cht in de hitte zit, en die spoelt ieder jaar z'n koelsysteem uit. Daarnaast heeft een Proton Tiara al een grotere radiator (nl. die v/d diesel!).
En ook al is het buiten kouder dan je koelvloeistof is... Heb je je weleens afgevraagd waarom zwaar overgeklokte pc's sneller vastlopen in de zomer dan in de winter?
>> Een radiator moet z'n warmte ook kwijt, en het verschil wat je bij wisselende temperaturen nog in energie kan toevoegen d.m.v. warmtewisseling is groot! Vergeet niet dat in de winter het temperatuurverschil 90 graden is en in de zomer maar 60...
En toch is het iets waar geen peil op te trekken is. Kan jaren goed gaan.... kan ook inene gebeurd zijn.
Ik was echt van plan m'n AX nog jaren te houden. Wilde t blokje gewoon op de 3 ton zetten. Maar laten maken vind ik het niet waard. Zeker omdat de AX nu een 2e auto is naast de Seicento Abarth.
ik probeer nou de krukas en de nokkenas weer op 1 lijn te krijgen.. dit zou moeten met behulp van gaatjes in het blok en vliegwiel..
bij de nokkenas denk ik hem gevonden te hebben maar kan iemand me vertellen waar precies dat gaatje te vinden is bij het vliegwiel??
ArjenLS wrote:ik probeer nou de krukas en de nokkenas weer op 1 lijn te krijgen.. dit zou moeten met behulp van gaatjes in het blok en vliegwiel.. bij de nokkenas denk ik hem gevonden te hebben maar kan iemand me vertellen waar precies dat gaatje te vinden is bij het vliegwiel??
Die zit niet op het vliegwiel. De krukas moet je kunnen blokkeren bij je startmotor. Aan de voorkant, onderaan je motor dus. Daar moet je ergens een inbussleuteltje in kunnen steken. Alhoewel ik hem zelf niet gebruikt heb, kon hem namelijk ook niet vinden.
Deze foto heb ik ooit eens toegezonden gekregen. Ik hoop dat je het kunt vinden.
Dat is dus aan de voorkant van het blok aan de bestuurderzijde van het uitlaatspuitstuk. Daar steek je de inbus door een gat in het blok in een gaatje in het vliegwiel. De startmotor zit aan de achterkant van het blok.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
oke heel erg bedankt! het gaatje is gevonden en alles staat nou zoals het hoort nou gaan we beginnen met de kleppen te stellen, vraag is alleen:
je moet bv. cilinder 1 omhoog draaien om kleppen van cilinder 4 te stellen, moeten dan de in- en uitlaatklep van cilinder 4 speling hebben?
Op dit moment staan de 2 buitenste zuigers omhoog en de 2 binnenste omlaag, kun je dan ook aangeven hoe de kleppen horen te staan?