Inlaat voor 1.6 motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Ik heb beide motoren opengedaan, de 1.6 en de 1.4 GTi, en de verbrandingskamers zijn verschillend, dus ik denk niet dat het aan te raden is deze te combineren. Het gaat wel, maar ik betwijfel de geschiktheid... Een uitprint van de koppel & pk's van zijn motor beschikbaar?

Ik ben bij een tuner langsgeweest die auto's voor rally's klaarstoomt, en ik heb geen enkele passende inlaat gevonden voor de gewone 1.6...

Bizar, dat wel.
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Hier enkele foto's van de verschillen tussen de motoren binnenin:

cilinder + cilinderkop van een 1.6 multipoint:
Image

Image

cilinder + cilinderkop van een 1.4 Gti:
Image

Image
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Dat biedt mogelijkheden :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

de boring van de 1,6 motoren is groter, dus zal de verbrandingskamer ook groter zijn.
Het lijkt mij dus een afrader om de kop van een grotere motor naar een kleinere motor te swappen.
Want dit zou een lagere compressie ruimte leveren en slechte/ vreemde vorm vd verbrandingskamer.

Andersom de kop van een 1,3 rallye op een 1,6 zou dan een kleinere verbrandingskamer geven.....

of squish vlakken wel netjes kloppen durf ik nix over te zeggen.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

De buitendiameter van de verbrandingskamers in de 1.6i kop die een maat van me op z'n 1.4i heeft gezet was niet groter dan de boring van de 1.4i :wink: Anders had hij natuurlijk nooit geswapped. Te veel kans op pingelen met "verborgen" ruimtes tussen de kop en het onderblok.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply