Naar aanleiding van het draadje onder 'Frustraties' wordt weer wat gevraagd over remvloeistof.
Hieronder een stukje wat ik daarover een paar jaar geleden al eens heb getikt. Volgens mij klopt het vrij aardig en is het redelijk compleet. Op- en aanmerkingen en aanvulling zijn natuurlijk welkom.
Met zekere regelmaat zie ik weer vragen en discussies over remvloeistof. Met name over het verschil tussen DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1. Ben daarom maar weer eens aan het zoeken geweest op internet en zo.
Heb een heleboel gelezen, geknipt en geplakt. Ik kwam met name in stukjes uit de Smeeroliekroniek (vaktijdschrift) veel duidelijke informatie tegen. Kreten en stellingen op diverse auto- en motorsportfora heb ik zoveel mogelijk overgeslagen, tenzij ik er zeker van was dat het klopte. In het kort (nou ja...) komt het hier op neer:
Het verschil:
DOT3, Super DOT3, Dot4, Super DOT4 en DOT5.1 zijn een synthetische remvloeistof. Ze zijn stuk voor stuk hygroscopisch. Dat wil zeggen dat deze vloeistoffen water aantrekken. Verder wil je het niet op de lak van je auto knoeien, het is erg agressief spul.
DOT5 daarentegen is siliconenolie. DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch. Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Dus nooit zomaar mengen en voorschrift van de fabrikant volgen, tenzij je weet waar je mee bezig bent!
Droog en nat kookpunt:
Aan remvloeistoffen wordt een aantal kwaliteitseisen opgesteld door de OEM?s (autofabrikanten), de SAE en door DOT (Department of Transport). Laatstgenoemden hebben beperkingen gesteld aan het zogenaamde ?droge? en ?natte? kookpunt (respectievelijke Original en Wet Equilibrium Reflux Boiling Point, ERBP) en aan de viscositeit bij -40? C. Het natte kookpunt is het punt waarbij een remvloeistof onder laboratoriumomstandigheden 3,38% vocht heeft opgenomen en waarvan vervolgens het kookpunt is bepaald.
DOT 5 en 5.1:
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1
Ze verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140? C, >155? C en >180? C.
DOT 5.1 biedt bovendien grote zekerheid tegen Vapour Lock (zie hieronder bij Water?), tast de cups niet aan en heeft goede smeereigenschappen. De aanwezigheid van water is een van de belangrijkste factoren voor de veroudering van de remvloeistof. Kortom: het verversen van remvloeistof is in de meeste gevallen noodzakelijk en zeker geen verkoopstunt!
Wat betekent dit:
- DOT 4 en DOT 5.1 zijn absoluut te mengen. Alleen, waarom zou je dat doen? Gewoon volledig vervangen!
- Muv DOT 5 zijn alle remvloeistoffen synthetisch, hygroscopisch en niet goed voor je lak.
- Alle synthetische remvloeistoffen 'vervuilen' gedurende gebruik. De vloeistof wordt donkerder. Je kunt dus bij het verwisselen heel goed zien wanneer alle vuile olie eruit is. Dit geld niet voor DOT 5. Die blijft, ongeacht de gebruiksduur, gewoon helder.
- Ondanks de eerder in dit stukje aangegeven procedure voor het reinigen van je remsysteem zijn er toch erg veel verhalen te vinden over problemen bij het (gaan) gebruiken van DOT 5. Als je dat doet kan je het beste al je pakkingen en rubbers eerste vernieuwen.
- De synthetische vloeistoffen schijnen prachtige brandblaren te kunnen veroorzaken. Opletten dus!
Water?
Waarom de hygroscopische werking van remvloeistof zo belangrijk is?
Je remmen werken doordat als je je rempedaal indrukt de remvloeistof die druk (bekrachtigd) doorgeeft aan je remmen. Daar drukt de zuiger je blokken tegen de remschijf. Resultaat: je auto vertraagt door de wrijving tussen blok en schijf. Remvloeistof geeft die druk door omdat een vloeistof NIET in in elkaar gedrukt kan worden.
Dit prachtige systeem valt in het water (! ) als er teveel water in je remvloeistof zit. Door het remmen worden je remblokken en remschijven heel heet. Die warmte wordt deels ook afgegeven aan je remvloeistof. Zolang de vloeistof vloeibaar blijft is er niks aan de hand. Gaat het water in je remvloeistof echter door de hitte verdampen, dan heb je opeens niet alleen vloeistof maar ook gasbellen (verdampt water) in je remleidingen. En gas laat zich juist heel goed WEL in elkaar drukken. En dan werkt je remsysteem dus niet meer. Alle remdruk blijft in de remleidingen omdat de gasbellen dat opvangen, en er wordt geen druk meer doorgegeven aan de zuigers in de remklauwen. Hoe hard je dan ook op het pedaal trapt, je remt niet of nauwelijks.
Dit merk je bij straatgebruik dus al bij verouderde remvloeistof die teveel water bevat. Je moet dan gaan pompen met het rempedaal om voldoende druk op te bouwen om nog te kunnen remmen.
Waar ben ik nog niet helemaal uit:
- De 'levensduur' van remvloeistof. Veel merken geven aan dat ze vloeistof na twee jaar vervangen moet worden. Maar veel kortere periodes heb ik ook gezien. Ik heb de indruk dat de hygroscopische remvloeistoffen langer goed blijven als er regelmatig mee gereden wordt in vergelijking met een auto die veel en lang stil staat. Ik weet ook niet zeker of je nu kunt stellen of de remvloeistof slechter is naarmate hij donkerder is geworden.
Antoine[/u]
Uitleg remvloeistof
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Technische Man
- Posts: 200
- Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
- Location: Spijkenisse
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ben 86 wrote:Nog een vraagje van mijn kant:
hoe kun je het BESTE een remsysteem doorspoelen/leeg laten lopen bij een AX?
Heb het laatst ook gedaan, eerst volgens de ontluchtingsvolgorde nagenoeg leeggetrapt zodat het reservoirtje ook schoongemaakt kon worden.
Toen bijgevuld tot er bij elke rem schoon vloeistof uitkwam.
En netjes ontlucht.
Vergeet trouwens niet om de ontluchtingsvolgorde of vraagbaak mee te nemen. Anders moet je net als ik weer de hulptroepen gaan bellen
linksachter, rechtsvoor, rechtsachter, linksvoor
(niet als je abs hebt!)
We hebben hier wel's een ouwe Dodge doorgespoeld met spiritus, maar die had ook vijf jaar stilgestaan. Ging toch wel twee liter doorheen voordat deze er een beetje schoon doorheen kwam.
Lijkt mij voor een rijdende auto wat overbodig.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage