K*T!!! Koelslang ontploft!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
K*T!!! Koelslang ontploft!
Wilde vanavond het koelingssysteem verversen, aangezien het temperatuurlampje van het weekend heel kort ging branden bij volle belasting bergop (waren op weg naar Luxemburg).
Op advies van de garage eerst het koelsysteem leeg laten lopen door de onderste slang los te halen van de radiateur en leeg te laten lopen. Vervolgens doorgespoeld met een tuinslang zowel door de vulopening van de radiateur als door de onderste slang zodat uiteindelijke het hele systeem doorgespoeld werd...
Vervolgens de onderste slang weer vast gemaakt en gevuld (ging maar 2 liter water bij toen was hij al vol ?!?!?!) en de dop terug op de radiator. Vervolgens gestart en stationair laten draaien totdat de ventilator aan zou springen om hem dan af te laten koelen en het peil te controleren.
Maar na een kwartier draaien is de dikke retourslang van de thermostaat naar de radiator ontploft en aan de zijkant volledig opengescheurd. Ik was even in huis bezig en de auto heeft zo nog een kleine minuut doorgedraaid
Dikke paniek, want morgenavond willen we op vakantie vertrekken
Voor zover dit kan een aantal vragen:
- enig idee wat hier gebeurt kan zijn (verstopping, overdruk?)
- is het een kwestie van de slang vervangen?
- heb ik nu heel de motor in de soep gedraaid?
Ik hoor het graag...
ps even voor de volledigheid het is een 1.1i uit '96 op LPG
Op advies van de garage eerst het koelsysteem leeg laten lopen door de onderste slang los te halen van de radiateur en leeg te laten lopen. Vervolgens doorgespoeld met een tuinslang zowel door de vulopening van de radiateur als door de onderste slang zodat uiteindelijke het hele systeem doorgespoeld werd...
Vervolgens de onderste slang weer vast gemaakt en gevuld (ging maar 2 liter water bij toen was hij al vol ?!?!?!) en de dop terug op de radiator. Vervolgens gestart en stationair laten draaien totdat de ventilator aan zou springen om hem dan af te laten koelen en het peil te controleren.
Maar na een kwartier draaien is de dikke retourslang van de thermostaat naar de radiator ontploft en aan de zijkant volledig opengescheurd. Ik was even in huis bezig en de auto heeft zo nog een kleine minuut doorgedraaid
Dikke paniek, want morgenavond willen we op vakantie vertrekken
Voor zover dit kan een aantal vragen:
- enig idee wat hier gebeurt kan zijn (verstopping, overdruk?)
- is het een kwestie van de slang vervangen?
- heb ik nu heel de motor in de soep gedraaid?
Ik hoor het graag...
ps even voor de volledigheid het is een 1.1i uit '96 op LPG
Re: K*T!!! Koelslang ontploft!
Had je hem wel ontlucht dan? Ook niet te gulzig met vloeistof bijvullen; je wilt niet te veel luchtbellen creeren. Mooiste is nog de vuldop verlengen zodat hij hoger komt. Bijvullen totdat vloeistof uit alle nippels komt.
Er zat veel te veel lucht in je systeem, dat kon niet weg. Nieuwe slang regelen en volgens het boekje vloeistof vervangen.
Er zat veel te veel lucht in je systeem, dat kon niet weg. Nieuwe slang regelen en volgens het boekje vloeistof vervangen.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
mooiste voor bijvullen is idd de ontluchtingsnippels allemaal openzetten, buis een meter omhoog die in de radiateur te schroeven is en dan de fles op de kop met een gaatje erin aan de onderkant...
maat van me heeft er zo'n waterzak met een leidingkje en een ventiel voor wel grappig, maar het werkt wel
maat van me heeft er zo'n waterzak met een leidingkje en een ventiel voor wel grappig, maar het werkt wel
Heb die slang vanavond vervangen. Dealer heeft ze op voorraad voor een kleine 30 euro. Maar goed, dan hebbie wel een origineel Citroën slangetje. De originele slangklemmen zijn niet op een normale manier los te krijgen, dus die moet je ff doorzagen, en dan de boel terugmonteren met "gewone klemmen"(ik heb ze bij de karwei gehaald, maar gamma en praxis verkopen ze ook wel)
Heb m bijgevuld na het monteren, ontluchtingsventiel opengelaten tot het eruit kwam, motor gestart, maar de radiateurdop eraf gelaten, wachten tot de thermostaat opengaat, dan zie je je vloeistof ff borrellen, en direct zakken, dan nog wat vloeistof erbij gieten tot je het nieveau weer ziet, kachel op standje heet zetten, nog ff laten draaien, eventueel dan nog iets bijvullen. Tot nu toe lijkt t goed te zijn (testritje van +- 35 km gemaakt, en hij heeft er niks uitgespuugd)
Heb m bijgevuld na het monteren, ontluchtingsventiel opengelaten tot het eruit kwam, motor gestart, maar de radiateurdop eraf gelaten, wachten tot de thermostaat opengaat, dan zie je je vloeistof ff borrellen, en direct zakken, dan nog wat vloeistof erbij gieten tot je het nieveau weer ziet, kachel op standje heet zetten, nog ff laten draaien, eventueel dan nog iets bijvullen. Tot nu toe lijkt t goed te zijn (testritje van +- 35 km gemaakt, en hij heeft er niks uitgespuugd)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Had je alle drie de ontluchtingsnippels geopend? Zo te lezen niet. Er moet dacht ik een kleine vier liter koelvloeistof in je systeem. Dus twee liter is absoluut te weinig.
Die nippels:
- op de aanvoerslang naar je verwarming. Soort van fiets ventieldopje op de slang die links achteraan acht je blok naar het schutbord gaat.
- bovenop de thermostaat zit een ontluchting
- rechts bovenop de radiateur zit een plastic dop die ook eraf moet.
Ik heb het een paar weken geleden ook gehad. In eerste instantie wilde er maar twee liter in. Nippel bij verwarming en op radiateur had ik al los, maar er wilde niks meer in. Totdat ik de aansluiting bovenop het thermostaathuis opende...
Die nippels:
- op de aanvoerslang naar je verwarming. Soort van fiets ventieldopje op de slang die links achteraan acht je blok naar het schutbord gaat.
- bovenop de thermostaat zit een ontluchting
- rechts bovenop de radiateur zit een plastic dop die ook eraf moet.
Ik heb het een paar weken geleden ook gehad. In eerste instantie wilde er maar twee liter in. Nippel bij verwarming en op radiateur had ik al los, maar er wilde niks meer in. Totdat ik de aansluiting bovenop het thermostaathuis opende...
Heb hem maar gewoon naar de garage gesleept... Ik kon namelijk geen nippel vinden op het schutbord aangezien daar mijn verdamper zit van de LPG installatie. Ik vermoed zelfs dat die er niet meer op zit, of heel goed verstopt
Ik had alle adviezen gelezen in eerdere topics, maar de garage (waar ik nog steeds vertrouwen in heb hoor ) dacht dat het met de verdamper niet nodig zou zijn. Ik laat het hem verder oplossen, maakt ie iets kapot dan zijn het niet mijn kosten...
Thnxs voor het meedenken, ben weer wat gerustgesteld.
Ik had alle adviezen gelezen in eerdere topics, maar de garage (waar ik nog steeds vertrouwen in heb hoor ) dacht dat het met de verdamper niet nodig zou zijn. Ik laat het hem verder oplossen, maakt ie iets kapot dan zijn het niet mijn kosten...
Thnxs voor het meedenken, ben weer wat gerustgesteld.
Garage heeft nieuwe slang gemonteerd en vervolgens getest of thermostaatsensor nog werkt, die werkt prima...
Geen overdruk verder geconstateerd, dus de koppakking heeft het ook uit gehouden
Koelvloeistof is ververst en de eerste testrit heeft niets bijzonders opgeleverd.
Op naar Frankrijk dus
Overigens is het ventiel tegen het schutbord inderdaad verwijderd bij het plaatsen van de verdamper voor LPG, de monteur heeft uiteindelijk de slang op de verdamper losgemaakt samen met het ventiel op de thermostaat om hem te ontluchten...
Geen overdruk verder geconstateerd, dus de koppakking heeft het ook uit gehouden
Koelvloeistof is ververst en de eerste testrit heeft niets bijzonders opgeleverd.
Op naar Frankrijk dus
Overigens is het ventiel tegen het schutbord inderdaad verwijderd bij het plaatsen van de verdamper voor LPG, de monteur heeft uiteindelijk de slang op de verdamper losgemaakt samen met het ventiel op de thermostaat om hem te ontluchten...
Mooi zo! Ik ga zo ook weer aan de sleutel (hopen dat t ff stopt met regenen) Hij lekt nog steeds iets. Ik dacht dat de aansluiting van de slang op de flens op het thermostaathuis niet helemaal sjofel was, maar hij lekt nog steeds ietsjes Dus nu maar ff die flens/watermond loshalen en kijken waar die op lekt. Hopelijk is dan dat probleem de wereld uit. Nu vraag ik me dus af nu ik dit verhaal zo lees... die temperatuursensor, hoe makkelijk gaat die kapot? Ik heb mn fan al een poosje niet meer horen of zien draaien. Ook niet in de file ofzo. Nu heeft het lampje van de temperatuur op mn dash ook nog niet gebrand. Heb op de dag van mn koppakkingsvervanging wel ff met een temperatuurprobleempje gestaan, maar veel meer dan 5 minuten heeft dat niet geduurd.
Kan ik m anders om de vakantie door te komen ff doorlussen die fan op een schakelaartje, zodat ik m met de hand kan aanzetten? Welke draadjes moet ik dan pakken?
Kan ik m anders om de vakantie door te komen ff doorlussen die fan op een schakelaartje, zodat ik m met de hand kan aanzetten? Welke draadjes moet ik dan pakken?
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
doorlussen kan altijd,
de 2 draden die op de sensor in de radiateur zitten.
let op met het loshalen van de slang + deel thermostaathuis als je die 2 schroeven weer vast zet willen ze nog wel eens breken. (ook bij weinig kracht)
en verders er hoort een rubber ringetje om de thermostaat te zitten die zorgt voor de afdichting. Als die oud is en de aansluiting is los geweest ...........
de 2 draden die op de sensor in de radiateur zitten.
let op met het loshalen van de slang + deel thermostaathuis als je die 2 schroeven weer vast zet willen ze nog wel eens breken. (ook bij weinig kracht)
en verders er hoort een rubber ringetje om de thermostaat te zitten die zorgt voor de afdichting. Als die oud is en de aansluiting is los geweest ...........
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Die is redelijk nieuw, 1,5 maand geleden is de koppakking gedaan. Heb m inmiddels doorgelust met een schakelaartje in de auto. Zo kan ik tijdens het rijden gewoon zelf met de hand mn fan aan en uit zetten. (filerijden, bergen op, en gewoon als ik t leuk vind om m aan te zetten ) Welke maat bout zit dat watermondje/flens mee vast? Als t gewoon m6 is kan ik natuurlijk ook gewoon ff nieuwe boutjes erin zetten. Is het een idee om er vloeibare pakking bij te gebruiken?
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 98
- Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
- Location: De Heurne
- Contact:
Ben trouwens ook bezig geweest met ontluchten (nadat ik een nieuwe radiateur in heb gebouwd vanwege het scheuren van de oude)
Maar ontluchten met alleen het "ventieldop" ontluchtingsdopje gaat perfect.
Gewoon zorgen dat dat het hoogste punt is.
En waarom moet eigenlijk de verwarming opengezet worden? dit warmte element staat toch continue verbonden met de stroming van de koelvloeistof en de verwarming werkt toch gewoon met een klep die de luchttoevoer door het warme element kan blokkeren en de-blokkeren?
Volgensmij is het alleen maar om te testen of er geen lucht meer in dit element zit want dan zou hij ook niet warm worden...
Maar ontluchten met alleen het "ventieldop" ontluchtingsdopje gaat perfect.
Gewoon zorgen dat dat het hoogste punt is.
En waarom moet eigenlijk de verwarming opengezet worden? dit warmte element staat toch continue verbonden met de stroming van de koelvloeistof en de verwarming werkt toch gewoon met een klep die de luchttoevoer door het warme element kan blokkeren en de-blokkeren?
Volgensmij is het alleen maar om te testen of er geen lucht meer in dit element zit want dan zou hij ook niet warm worden...
simsken wrote:En waarom moet eigenlijk de verwarming opengezet worden? dit warmte element staat toch continue verbonden met de stroming van de koelvloeistof en de verwarming werkt toch gewoon met een klep die de luchttoevoer door het warme element kan blokkeren en de-blokkeren?
Volgensmij is het alleen maar om te testen of er geen lucht meer in dit element zit want dan zou hij ook niet warm worden...
klopt 2X
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
simsken wrote:Maar ontluchten met alleen het "ventieldop" ontluchtingsdopje gaat perfect.
Nou, bij mij niet hoor. Er zat ergens een dikke vette luchtbel en die bleef zitten. Kreeg er maar anderhalve liter in.
Met ontluchting op de radiateur open kreeg ik er nog een halve liter in.
Pas toen ik de ontluchtingsslang op de thermostaat eraf haalde ging de lucht eruit.