Tot drie keer toe heef mijn AXje zijn module gesloopt. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan komen en hoe ik het kan oplossen? Deze nieuwe gewoonte van mijn geliefde AXje is zo bijna niet te betalen...
De feiten:
Tuuut hield af en toe in of reed schokkerig.
Motorstoringslampje brande af en toe, volgens de "dealer" kon ie daarmee nog wel een paar jaar vooruit en komt dat vaker voor...
Tussen module 1 en twee zat ruim 1,5 jaar, tussen 2 en 3 ??n week
Nu de module kapot is kan ik de ecu niet uitlezen....
Module kapot
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Let bij een slopertje ook op dat je wel pasta gebruikt. De pasta zorgt voor goede warmteoverdracht van de module op de ondersteuning, dus erg van belang voor de koeling van de module.
Daarnaast: doorbranden ontstekingsmodule hangt volgens de wegenwacht vaak samen met slijtage van de bobine. Dat kan je meten door het stroomverbruik van de bobine te meten. In een garagehandboek moet je het goede amperage wel kunnen vinden.
Een paar jaar terug heb ik dit met een BX gehad. De wegenwachter die me hielp had het in no time voor elkaar (meten, diagnose en reparatie in een klein half uurtje, inclusief administratie) op de vluchtstrook van de A12. Volgens hem hoog in de lijst van veelvoorkomende storingen op vrijwel alle merken auto's. Zijn advies was om standaard de bobine te vervangen als de module goed gemonteerd en toch doorgebrand is.
Daarnaast: doorbranden ontstekingsmodule hangt volgens de wegenwacht vaak samen met slijtage van de bobine. Dat kan je meten door het stroomverbruik van de bobine te meten. In een garagehandboek moet je het goede amperage wel kunnen vinden.
Een paar jaar terug heb ik dit met een BX gehad. De wegenwachter die me hielp had het in no time voor elkaar (meten, diagnose en reparatie in een klein half uurtje, inclusief administratie) op de vluchtstrook van de A12. Volgens hem hoog in de lijst van veelvoorkomende storingen op vrijwel alle merken auto's. Zijn advies was om standaard de bobine te vervangen als de module goed gemonteerd en toch doorgebrand is.
Nou heb alles er maar uitgeschroeft. Blijkt dat de contactpuntjes van de rotor zwart cq. wit zijn... Lijkt me niet al te best.
Zou dit nou de oorzaak van het doorbranden van de moduul kunnen zijn?
Morgen ga ik kijken of ik ergens een nieuwe rotor en bobine kan krijgen en natuurlijk weer zo'n dure moduul, die van de sloop is ook al kapot.
Kan iemand mij precies vertellen wat die module nou precies doet en waarop (welke andere onderdelen) dit ding is aangesloten? Wellicht dat ik dan kan begrijpen waardoor dat ding steeds doorbrand.
Zou dit nou de oorzaak van het doorbranden van de moduul kunnen zijn?
Morgen ga ik kijken of ik ergens een nieuwe rotor en bobine kan krijgen en natuurlijk weer zo'n dure moduul, die van de sloop is ook al kapot.
Kan iemand mij precies vertellen wat die module nou precies doet en waarop (welke andere onderdelen) dit ding is aangesloten? Wellicht dat ik dan kan begrijpen waardoor dat ding steeds doorbrand.