Hallo allemaal,
Ben sinds enige weken eigenaar van een AX 1.1i uit 1991. Heeft 145dkm gelopen.
Ik heb onlangs de kleppen gesteld, bougies en bougiekabels vervangen. Daarna nog ECU gereset.
Nu, bij het starten van een koude motor zie ik altijd kort een rookwolk (geen damp). Dit was al zo voordat ik de bewerkingen had gedaan.
O ja, heb al injectiereiniger in de tank gegooid.
Iemand een idee waardoor ik die wolk krijg? Motor verbruikt verder geen olie. Eenmaal gestart, is de wolk verdwenen. Bijvullen van olie is ook nog niet nodig geweest. Stond op 3/4 in het begin, en nu nog steeds. Er is inmiddels zo'n 1250 km in gereden.
Rookwolk bij starten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Moet je ff naar de kleur van de rookwolk kijken.
Blauw is verbrande olie. Wit is verbrande koelvloeistof. Dat kan alleen als je koppakking lek is. Over lekke koppakkingen is hier helaas ZAT te vinden.
Blauw is verbrande olie. Wit is verbrande koelvloeistof. Dat kan alleen als je koppakking lek is. Over lekke koppakkingen is hier helaas ZAT te vinden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
bij starten heb je altijd slechtere verbranding...
Ik denk zelf aan kapotte/ versleten klep hoedjes
Als het dit is kan je twee dingen doen:
Cilinderkop revisie (neem meteen distributir setje enzo mee)
materiaal kosten ongeveer 250
Of je rijdt gewoon lekker door, mijn oude BX had hier ook een beetje last van, zolang je geen olie sporen achterlaat
Ik denk zelf aan kapotte/ versleten klep hoedjes
Als het dit is kan je twee dingen doen:
Cilinderkop revisie (neem meteen distributir setje enzo mee)
materiaal kosten ongeveer 250
Of je rijdt gewoon lekker door, mijn oude BX had hier ook een beetje last van, zolang je geen olie sporen achterlaat
Zou der gewoon mee doorrijden. Als je koelvloeistof goed is en geen extra merkbaar olie verbruik. Zijn tenslotte geen nieuwe auto's.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
prima, rij er gewoon mee door.
Enige wat binnenkort eens moet is de distributieriem. Ik weet niet hoelang deze er al op zit. Als ie netjes om de 60dkm is vervangen dan is er niets aan de hand. Zo niet....dan kan ik er al zo'n 25dkm overheen zitten. Ik zit er alleen nog over te dubben of ik het alleen ga doen of dat ik hulp ga vragen.
Gr. Martijn
Enige wat binnenkort eens moet is de distributieriem. Ik weet niet hoelang deze er al op zit. Als ie netjes om de 60dkm is vervangen dan is er niets aan de hand. Zo niet....dan kan ik er al zo'n 25dkm overheen zitten. Ik zit er alleen nog over te dubben of ik het alleen ga doen of dat ik hulp ga vragen.
Gr. Martijn
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
zelf proberen en iemand reserveren als telefonische hulp als je een beetje handig bent
ik zou als ik jou was, als je dan toch bezig bent, ook meteen de koppakking en de olielek meepakken als ik jou was. veel foto's maken, is handig als je 'm ooit verkoopt
weet je zeker dat je er nooit gedonder mee krijgt.
Tenzij je HEEEEL krap zit dus
1.1 kopjes zijn bijna gratis tegenwoordig dus die moet wel ergens vandaan te halen zijn zodat je 'm rustig kan reviseren.
ik zou als ik jou was, als je dan toch bezig bent, ook meteen de koppakking en de olielek meepakken als ik jou was. veel foto's maken, is handig als je 'm ooit verkoopt
weet je zeker dat je er nooit gedonder mee krijgt.
Tenzij je HEEEEL krap zit dus
1.1 kopjes zijn bijna gratis tegenwoordig dus die moet wel ergens vandaan te halen zijn zodat je 'm rustig kan reviseren.