Inlaat voor 1.6 motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Inlaat voor 1.6 motor
Ik heb ook nog een inlaatprobleempje met mijn 1.6: ik wil de sturing van de AX GTi op de inlaat gebruiken, samen met de gasklep (de gasklep van de 1.6 multipoint is kleiner).
Probleem is het kunststof- inlaatspruitstuk: de openingen naar de cilinderkop liggen natuurlijk anders bij beide cilinderkoppen. Ik zoek een inlaatspruitstuk voor op de 1.6 multipoint waarop ik de klep van de GTi kan monteren ( 3 bouten met metalen omhulsel ipv in kunststof ingewerkt). Past de oude 1.6 XSi misschien ( ken ik niet, maar zou kunnen?). Anders ideetjes?
Anderzijds vorderen de werken, normaal heb ik volgende week alles in orde, als mijn spaghetti maar op tijd gepolierd geraakt...
Probleem is het kunststof- inlaatspruitstuk: de openingen naar de cilinderkop liggen natuurlijk anders bij beide cilinderkoppen. Ik zoek een inlaatspruitstuk voor op de 1.6 multipoint waarop ik de klep van de GTi kan monteren ( 3 bouten met metalen omhulsel ipv in kunststof ingewerkt). Past de oude 1.6 XSi misschien ( ken ik niet, maar zou kunnen?). Anders ideetjes?
Anderzijds vorderen de werken, normaal heb ik volgende week alles in orde, als mijn spaghetti maar op tijd gepolierd geraakt...
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
je kan het beste inlaat v/e 106 rallye 1.3 gebruiken met 106 rallye gasklep. die is het grootst..
groter nog dan die van de AX GTI/106 rallye 1.6/XSI 1.6 toch?
heb ze nog nooit naast elkaar gelegd..
groter nog dan die van de AX GTI/106 rallye 1.6/XSI 1.6 toch?
heb ze nog nooit naast elkaar gelegd..
Last edited by kevin.broke on SatJun10, 2006 1:46:30 PM, edited 1 time in total.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Ja, dat zou ik ook wel willen. Helaas zijn volgens mij de plaatsen van de inlaatkanalen van een rallye juist dezelfde als van een AX GTi, dus daar schiet ik niet veel mee op. Een cilinderkop van een 1.6 VTR heeft andere afstanden tussen de inlaatkanalen. Heeft iemand een foto van de inlaatkant van een 1.6 rallye?
Mij is altijd verteld dat een 106 1.6 rallye een motor heeft die vanboven quasi hetzelfde is als een 1.4 GTi. Zo'n 1.6 is gewoon plug & play om in een GTi te bouwen.
Mij is altijd verteld dat een 106 1.6 rallye een motor heeft die vanboven quasi hetzelfde is als een 1.4 GTi. Zo'n 1.6 is gewoon plug & play om in een GTi te bouwen.
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
-
- AX liefhebber
- Posts: 153
- Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
- Location: emmeloord
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Ik moet anders zelf wat construeren, gezien ik met de aansluitingen van de GTi moet werken op de 1.6 VTR- kop.
Dat wil zeggen dat ik dan waarschijnlijk ook de 'stationair-toerentalregelaar' (ahum) zal moeten supprimeren.
Vielen dank! Bring it on!
Dat wil zeggen dat ik dan waarschijnlijk ook de 'stationair-toerentalregelaar' (ahum) zal moeten supprimeren.
Vielen dank! Bring it on!
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
Zit even te dubben. bij alle black-top motoren die ik ken zijn de inlaatspruitstukken voor 1.3, 1.4 en 1.6 gelijk aan elkaar. En het gietwerk van de kop dus ook. de afmontage is wat verschillend maar dat is alles.
voor de silver top en nog recentere motoren zijn er voor zover ik weet andere koppen geleverd, bijvoorbeeld passen daar de injectorbruggen van een AX-GTI ook niet lekker op. Dan moet je dus uitwijken naar een spruitstuk wat origineel bij die leeftijd motor hoort of zelf iets maken.
P.
voor de silver top en nog recentere motoren zijn er voor zover ik weet andere koppen geleverd, bijvoorbeeld passen daar de injectorbruggen van een AX-GTI ook niet lekker op. Dan moet je dus uitwijken naar een spruitstuk wat origineel bij die leeftijd motor hoort of zelf iets maken.
P.
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Voor zover ik weet bestaan er, afgezien van de enigzins afwijkende verbrandingskamers, 2 soorten multipoint cilinderkoppen van voor 2001.
De 1.0, 1.1 en "tamme" 1.4 koppen zijn gelijk en hebben kleine kleppen en poorten.
De 1.3 Rallye, "snelle" 1.4 en 1.6 koppen hebben grotere kleppen en poorten.
De 1.0, 1.1 en "tamme" 1.4 koppen zijn gelijk en hebben kleine kleppen en poorten.
De 1.3 Rallye, "snelle" 1.4 en 1.6 koppen hebben grotere kleppen en poorten.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Dat zou kunnen.
Ik heb 2 weken geleden bij een vriend van me met een Saxo 1.4 multipoint uit 2001 een 1.6 kop (van die 1.6 motor die je enkele weken geleden aan hem hebt verkocht) geplaatst en daar paste het 1.3 Rallye inlaatspruitstuk zonder problemen op.
Zijn originele 1.4 kop had te kleine inlaatpoorten ten opzichte van het Rallye inlaatspruitstuk.
Ik heb 2 weken geleden bij een vriend van me met een Saxo 1.4 multipoint uit 2001 een 1.6 kop (van die 1.6 motor die je enkele weken geleden aan hem hebt verkocht) geplaatst en daar paste het 1.3 Rallye inlaatspruitstuk zonder problemen op.
Zijn originele 1.4 kop had te kleine inlaatpoorten ten opzichte van het Rallye inlaatspruitstuk.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Even dit bericht updaten:
Na wat zwoegen en aanpassen is de installatie van de 1.6 motor een feit.
Meer info bij wie=wie
Installatie heeft blok + cilinderkop + inlaatcollector van een 1.6 VTR, maar vliegwiel, gasklep, computer en versnellingsbak van de 1.4 GTi.
Even over mijn ervaringen: eender welke rallye-inlaatcollector past NIET op de 1.6 VTR-motor.
Er zijn gewoon 2 types cilinderkoppen, nl. de gewone aan de ?ne kant; de rallye, Xsi en (AX) Gti aan de andere kant. Het is ook, volgens mij althans, niet echt aan te raden de blokken of cilinderkoppen tussen deze 2 types motoren te switchen. De cilinders zijn apart van vorm volgens deze types. Een 1.6 VTR met een kop van een Gti lukt dus niet, tenzij je de cilinders van de 1.6 kunt aanpassen. Als je een goede basis 1.6 wil, kijk dan uit naar de 1.6 Rallye en deze aanpassen.
Na wat zwoegen en aanpassen is de installatie van de 1.6 motor een feit.
Meer info bij wie=wie
Installatie heeft blok + cilinderkop + inlaatcollector van een 1.6 VTR, maar vliegwiel, gasklep, computer en versnellingsbak van de 1.4 GTi.
Even over mijn ervaringen: eender welke rallye-inlaatcollector past NIET op de 1.6 VTR-motor.
Er zijn gewoon 2 types cilinderkoppen, nl. de gewone aan de ?ne kant; de rallye, Xsi en (AX) Gti aan de andere kant. Het is ook, volgens mij althans, niet echt aan te raden de blokken of cilinderkoppen tussen deze 2 types motoren te switchen. De cilinders zijn apart van vorm volgens deze types. Een 1.6 VTR met een kop van een Gti lukt dus niet, tenzij je de cilinders van de 1.6 kunt aanpassen. Als je een goede basis 1.6 wil, kijk dan uit naar de 1.6 Rallye en deze aanpassen.
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Saxo.VTS.16v wrote:En een maat van mij heeft met succes een 1.3 Rallye inlaat op een 1.6i kop met een 1.4i onderblok geplaatst.
dat kan idd ook ja. je moet vlgs mij alleen niet het inlaatspruitstuk (BE:inlaatcollector ) van de 1.3/1.4/1.6 proberen te combineren met een van de andere gasklephuizen...
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact: