Inlaatspruitstuk maken, welk materiaal?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Inlaatspruitstuk maken, welk materiaal?
Welk materiaal zouden jullie gebruiken om een inlaatspruitstuk te maken?
Een harde plasticsoort (en welke) of aluminium? En waarom?
Een harde plasticsoort (en welke) of aluminium? En waarom?
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Re: Inlaatspruitstuk maken, welk materiaal?
kakanox wrote:Een harde plasticsoort (en welke) of aluminium? En waarom?
Aluminium heeft de eigenschap sterk op te warmen wat de inlaatlucht weer verwarmd. Dat is niet gewenst i.v.m. vermogensverlies door die warmere lucht.
Vezelversterkte thermohardende kunststoffen zijn beter. Vergis je echter niet in de krachten, trillingen en temperatuurverschillen die er voor zorgen dat je een stevig ontwerp moet maken.
Wat ben je eigenlijk van plan?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik heb nog geen spruitstuk voor m'n throttlebodies. heb dit eerder met aluminium gedaan (laten maken door een bekende) maar had idd de ervaring dat de inlaatlucht zoveel steeg in het inlaatspruitstuk dat ik een forse correctiefactor bij de meetwaarden van de luchtmassameter mocht optellen hete inlaatlucht is gewoon vermogensverlies, en moeite doen met een cold air intake heeft weinig zin als de boel in je inlaatspruitstuk alsnog goed opwarmt.
wil het nu goed doen en dus zo dat 't koel blijft. throttlebodies zijn ook van alu, en ik wil dan ook zorgen dat er geen geleiding van warmte plaatsvindt naar die dingen toe. warmte mag van mij in de kop blijven er hoeft toch geen benzine doorheen.
hoe zou ik aan zo'n thermohardend kunststof kunnen komen en laat het zich net zo verwerken als polyester? spruitstuk van een TU5JP omsmelten met een aansteker wil maar niet lukken
wil het nu goed doen en dus zo dat 't koel blijft. throttlebodies zijn ook van alu, en ik wil dan ook zorgen dat er geen geleiding van warmte plaatsvindt naar die dingen toe. warmte mag van mij in de kop blijven er hoeft toch geen benzine doorheen.
hoe zou ik aan zo'n thermohardend kunststof kunnen komen en laat het zich net zo verwerken als polyester? spruitstuk van een TU5JP omsmelten met een aansteker wil maar niet lukken
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
kakanox wrote:hoe zou ik aan zo'n thermohardend kunststof kunnen komen en laat het zich net zo verwerken als polyester? spruitstuk van een TU5JP omsmelten met een aansteker wil maar niet lukken
Het TU5JP4 inlaatspruitstuk bestaat uit een mix van kunststoffen en (glas)vezels die zich erg moeilijk laten smelten door hun hoge smeltpunt. De las die je dan maakt is erg onbetrouwbaar en hij scheurt 9 van de 10 keer weer af op die las. Niet geschikt dus.
www.polyservice.nl heeft alle soorten en smaken hars, vezels enz. Je zult een mal moeten maken die je naderhand weer uit de inlaatbuizen kunt verwijderen of smelten (bv. van dat lijmpistool spul wat smelt als het warm wordt)
Er is hier en daar op internet wel wat te vinden over het zelf maken van inlaatspruitstukken van carbon of epoxyglasvezel.
Neem ook eens een kijkje op www.jenvey.co.uk voor wat richtlijnen m.b.t. de afmetingen en het ontwerpen van je inlaatspruitstuk.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
pcrodent wrote:Misschien stomme vraag maar hoe ga je hout uit je "buizen" (die zegmaar je blok inlopen als ie af is) halen?
da's simpel. de buisjes worden recht, dus kan je het schuiven. Ik maak dus 3 delen: de voet (flens voor aan het blok wordt daar dus uitgezaagd), de buis ertussen en de bovenkant.
mogelijk gebruik ik voor die buizen een stukje metaal, werkt nog makkelijker.
Ik zou gewoon voor aluminium gaan, je kan altijd een extra dikke ptfe pakking tussen spruitstuk en kop plaatsen.
Dat peugeot standaard plastic spruitstukken maakt is meer een kostenoverweging dan dat t beter zou zijn...
(als iemand toch een flens voor je maakt ook een uit ptfe laten cncen)
en anders gewoon ijzer, wel wat zwaarder maar werkt wel.
bij gmc motorsport hebben ze erg mooie carbon inlaatkelkjes
http://www.sdsefi.com/techinta.htm
is ook een leuke howto inlaat
Dat peugeot standaard plastic spruitstukken maakt is meer een kostenoverweging dan dat t beter zou zijn...
(als iemand toch een flens voor je maakt ook een uit ptfe laten cncen)
en anders gewoon ijzer, wel wat zwaarder maar werkt wel.
bij gmc motorsport hebben ze erg mooie carbon inlaatkelkjes
http://www.sdsefi.com/techinta.htm
is ook een leuke howto inlaat
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: ThuNov24, 2005 4:58:20 PM
- Location: houten
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
richard gti wrote:kevin ff een vraagje ga je dit op een 1.4 of op een 1.6 doen.
1.6, why? heb je ook nodig? kan je zo overzetten, 1.4 of 1.6 maakt niks uit nl.
IceByte wrote:makkelijkste is om een alu inlaatspruitstuk te maken, en tussen blok en spruitstuk iets te zetten dat niet geleidend is qua warmte.
ja, maar dan vergeet je de stralingswarmte. wordt best heet achter een TU-blokje nl.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM