Airbox?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
KMvrtr
AX Master
AX Master

Airbox?

Post by KMvrtr »

Misschien dat de vraag al eerder is gesteld, maar met de zoekfunctie kon ik het antwoord niet vinden.

Past een 106 of Saxo airbox ook in een AX? Lijkt me namelijk een prima oplossing om geen warme lucht aan te zuigen. Heeft hier al iemand ervaring mee? En zo ja, met welk merk airbox?
Op zich zou het volgens mij moeten passen, maar mogelijk dat de motorkap of front in de weg zitten. En zou het dan passend te maken zijn?

Antoine

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

past maar moet aangepast worden :wink:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

met wat aanpassingen past het. misschien dat het beter kan door een luchthapper in je motorkap en direct daar onder je luchtfilter afgesloten van de rest van de motorruimte
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

idd een goed plan, dat van sander. zorg wel dat er geen regenwater in gaat lopen, want al teveel water lust ie niet :lol:

heb overigens zo'n airbox even gebruikt op m'n 1.6. als ik me niet vergis hoefde ik alleen maar ruimte te maken voor de motorkapbevestiging.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

dan vergis je je gruwlijk.. of je hebt een andere airbox als mij gebruikt... fototje er van?

ik heb die van een 106 moest toch zeker zo;n 10cm af...

en joris heeft die van een 206... die past geloof ik wel redelijk tot goed...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

ik dacht dat ie van een Saxo VTS was, maar het kan aan mij liggen.. is al een aardige tijd geleden.. zal het eens navragen, heb 'm indertijd van een goede maat gekregen nl.

KMvrtr
AX Master
AX Master

Post by KMvrtr »

Oke, voorlopige score:
- airbox 206 past beter dan airbox 106
- aibox Kevin paste redelijk

Wat was/is het effect van de airbox? Meer lawaai, meer snelheid, sneller reageren op het gas?

Plan Sander heb ik twee jaar geleden van PeterM ook al gehoord. Ben ik ook nog over aan het denken. Gat met happer in de kap is niet zo moeilijk. Maar hoe sluit je dat handig aan op het luchtfilterhuis? Want dat zit juist aan de onderkant.
Andere mogelijkheid is een Green luchtfilter in zo'n rond filterhuis, of iets dergelijks. Daar flexibele slang op zetten die vooraan ergens koude lucht pakt. Alleen, waar pak je handig die koude lucht? Nu pakt mijn AX hem onderin de bumper, waar normaal de mistlamp zit. Nadeel is dat de luchtslang dan flink moet kronkelen (eerst omlaag, dan omhoog, dan over de accu naar achteren).

Iemand nog andere goeie ideeen om lucht snel en koud in het filter te krijgen?

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Je kan ook zo'n slang gebruiken en die vanaf een koplamp laten komen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

KMvrtr wrote:Iemand nog andere goeie ideeen om lucht snel en koud in het filter te krijgen?

ja, ik ga voor mijn racertje de accu naar achteren verplaatsen. op die plek plaats ik een bak met een inlegfilter en een slang naar de koplamp. Ga op de plek van de koplamp iets maken waar ik lucht in opvang.

De bak maak ik dus ook zelf, en leg ik dan dus met een stuk pijp en een kort stukje flexibele buis naar het gasklephuis.

Post Reply