AX verlaagd... Band slijt anders dan verwacht??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX verlaagd... Band slijt anders dan verwacht??
Hey iedereen,
Ik heb een half jaar terug m'n ax verlaagd. Allemaal leuk, maar merk dat m'n banden nu ongelijk slijten. Nou weet ik dat je camber veranderd en je sporing als je dit doet, maar heb destijds niets daar aan veranderd.
Als je verlaagd dan zou je camber negatief worden en je banden meer slijtage hebben aan de binnenkant, maar het gekke is bij is dit precies andersom??
Ik heb dus meer slijtage aan de buitenkant van m'n banden, heeft dit dan te maken met sporing?
Zoja hoe corrigeer je zoiets?
Ik heb een half jaar terug m'n ax verlaagd. Allemaal leuk, maar merk dat m'n banden nu ongelijk slijten. Nou weet ik dat je camber veranderd en je sporing als je dit doet, maar heb destijds niets daar aan veranderd.
Als je verlaagd dan zou je camber negatief worden en je banden meer slijtage hebben aan de binnenkant, maar het gekke is bij is dit precies andersom??
Ik heb dus meer slijtage aan de buitenkant van m'n banden, heeft dit dan te maken met sporing?
Zoja hoe corrigeer je zoiets?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
askanteling bedoelen jullie caster neem ik aan. Die verandert wel maar dat heeft geen invloed op je slijtage. je moet hem even laten uitlijnen. Gokje je hebt teveel toespoor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Heej, ik heb net wat info gevonden over caster, mischien dat het toch minder met sporing te maken heeft dan ik dacht!
Naspoor (Caster)
Naspoor is de hoek waarmee de fusee pen in de richting de achteras wijst (positief naspoor). De naspoor hoek is verantwoordelijk voor het terugkomen in de neutrale stand van het stuur.
Tevens bepaald de naspoor de mate waarmee het binnenste voorwiel omlaag gaat en het buitenste voorwiel omhoog gaat, bij het insturen van de bocht. Hoe groter de hoek van de fusee pen des te groter de verandering van de wielhoogte. Daarnaast zorgt uitspoor er voor dat bij het insturen de wielvlucht veranderd.
Bij het insturen zal er een negatieve wielvlucht optreden bij het buitenste wiel en een positieve wielvlucht bij het binnenste wiel. Immers als de fusee verdraaid wordt (wiel gaat naar voren) dan zal de hoek van de fusee t.o.v. van het wegdek veranderen. Het volgt dan de hoek van de fusee pen die naar achteren gericht staat.
Zie dat plaatje, als hij helemaal instuurt dan zie je dat het raakvlak van de band naar naar de buitenkant van de band verplaatst!. Precies waar dat slijtage patroon van me op lijkt. Dat zou dus betekenen dat m'n caster niet goed staat en het wiel te schuin komt te staan.
Toegegeven, ik heb ook ontzettend hard lopen scheuren in bochten, dat zal ongetwijfeld ook invloed gehad hebben op de slijtage
Maar weet iemand hoe je de Caster versteld?
Naspoor (Caster)
Naspoor is de hoek waarmee de fusee pen in de richting de achteras wijst (positief naspoor). De naspoor hoek is verantwoordelijk voor het terugkomen in de neutrale stand van het stuur.
Tevens bepaald de naspoor de mate waarmee het binnenste voorwiel omlaag gaat en het buitenste voorwiel omhoog gaat, bij het insturen van de bocht. Hoe groter de hoek van de fusee pen des te groter de verandering van de wielhoogte. Daarnaast zorgt uitspoor er voor dat bij het insturen de wielvlucht veranderd.
Bij het insturen zal er een negatieve wielvlucht optreden bij het buitenste wiel en een positieve wielvlucht bij het binnenste wiel. Immers als de fusee verdraaid wordt (wiel gaat naar voren) dan zal de hoek van de fusee t.o.v. van het wegdek veranderen. Het volgt dan de hoek van de fusee pen die naar achteren gericht staat.
Zie dat plaatje, als hij helemaal instuurt dan zie je dat het raakvlak van de band naar naar de buitenkant van de band verplaatst!. Precies waar dat slijtage patroon van me op lijkt. Dat zou dus betekenen dat m'n caster niet goed staat en het wiel te schuin komt te staan.
Toegegeven, ik heb ook ontzettend hard lopen scheuren in bochten, dat zal ongetwijfeld ook invloed gehad hebben op de slijtage
Maar weet iemand hoe je de Caster versteld?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
caster is bij een ax standaard niet te verstellen.
Zelf uitlijnen door je stuurstangen op te meten is niet te doen. Er zijn geen 2 carroserie?n exact gelijk en het is tiende van milimeter werk.
Zelf uitlijnen door je stuurstangen op te meten is niet te doen. Er zijn geen 2 carroserie?n exact gelijk en het is tiende van milimeter werk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.