AX verlaagd... Band slijt anders dan verwacht??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

AX verlaagd... Band slijt anders dan verwacht??

Post by Jooch »

Hey iedereen,

Ik heb een half jaar terug m'n ax verlaagd. Allemaal leuk, maar merk dat m'n banden nu ongelijk slijten. Nou weet ik dat je camber veranderd en je sporing als je dit doet, maar heb destijds niets daar aan veranderd.

Als je verlaagd dan zou je camber negatief worden en je banden meer slijtage hebben aan de binnenkant, maar het gekke is bij is dit precies andersom??

Ik heb dus meer slijtage aan de buitenkant van m'n banden, heeft dit dan te maken met sporing?
Zoja hoe corrigeer je zoiets?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

uitlijnen... moet je altijd doen als je je auto verlaagd.
Image

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Rob GT wrote:uitlijnen... moet je altijd doen als je je auto verlaagd.


Ok, uitlijnen is natuurlijk alles. Camber, sporing en askanteling.
Gezien het slijtage patroon zou het moeten liggen aan de sporing en askanteling dan toch?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

dat weet ik niet, maar uitlijnen kan je beter gewoon laten doen dan zelf met touwtjes aan het werk gaan.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Aan de askanteling veranderd nix als je hem verlaagd.
De askanteling is trouwens ook niet met uitlijnen verstelbaar ;)

Met uitlijnen ben je denk ik van al je probs af ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

askanteling bedoelen jullie caster neem ik aan. Die verandert wel maar dat heeft geen invloed op je slijtage. je moet hem even laten uitlijnen. Gokje je hebt teveel toespoor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Sander wrote:... je moet hem even laten uitlijnen. Gokje je hebt teveel toespoor.


Ja inderdaad, ik zat ook al aan de sporing te denken. Maar wat kost zoiets ongeveer, laten uitlijnen?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

toespoor kan je voelen. Als ik me niet vergis draait je stuur dan te snel terug, toch?
uitspoor draait wil ie juist niet terugdraaien en in alle gaten duiken enzo..

Weet er iemand trouwens de exacte maatgevingen voor het AX-onderstel? >> Dan kan ik 't zelf stellen voortaan..

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Heej, ik heb net wat info gevonden over caster, mischien dat het toch minder met sporing te maken heeft dan ik dacht!

Naspoor (Caster)
Naspoor is de hoek waarmee de fusee pen in de richting de achteras wijst (positief naspoor). De naspoor hoek is verantwoordelijk voor het terugkomen in de neutrale stand van het stuur.
Tevens bepaald de naspoor de mate waarmee het binnenste voorwiel omlaag gaat en het buitenste voorwiel omhoog gaat, bij het insturen van de bocht. Hoe groter de hoek van de fusee pen des te groter de verandering van de wielhoogte. Daarnaast zorgt uitspoor er voor dat bij het insturen de wielvlucht veranderd.
Bij het insturen zal er een negatieve wielvlucht optreden bij het buitenste wiel en een positieve wielvlucht bij het binnenste wiel. Immers als de fusee verdraaid wordt (wiel gaat naar voren) dan zal de hoek van de fusee t.o.v. van het wegdek veranderen. Het volgt dan de hoek van de fusee pen die naar achteren gericht staat.


Image


Zie dat plaatje, als hij helemaal instuurt dan zie je dat het raakvlak van de band naar naar de buitenkant van de band verplaatst!. Precies waar dat slijtage patroon van me op lijkt. Dat zou dus betekenen dat m'n caster niet goed staat en het wiel te schuin komt te staan.
Toegegeven, ik heb ook ontzettend hard lopen scheuren in bochten, dat zal ongetwijfeld ook invloed gehad hebben op de slijtage :roll:

Maar weet iemand hoe je de Caster versteld?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

caster is bij een ax standaard niet te verstellen.

Zelf uitlijnen door je stuurstangen op te meten is niet te doen. Er zijn geen 2 carroserie?n exact gelijk en het is tiende van milimeter werk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Bij Profile betaal je 50 eurootjes, dan isset in een ochtendje geregeld voor je!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Post Reply