Probleem met versnellingsbak
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Probleem met versnellingsbak
Ik heb mijn koppeling op mijn ax vervangen. Maar nu heb ik het volgende probleem. Ik wil mijn aandrijfassen terug vast draaien en nu blijkt dat die zonder probs rond draaien. DUs het is net als de auto uit versnelling staat. Maar hij staat wel degelijk in versnelling. Is dit normaal bij het vervangen van de koppeling en vliegt hij in versnelling als ikhem de eerste keer start????? Of heb ik iets verkeerd gedaan?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ja, je differentieel verdeelt de aandrijving naar je wielen en dan ook nog 't meest naar het wiel met de minste weerstand. ( popmart's ax op de krik en toch opschakelen - bizar gezicht trouwens!)
maar wat ik nou niet begrijp is hoe dat dan zit in de praktijk van een bocht. als je een bocht naar rechts neemt wordt alles in je auto naar links geslingerd dus lijkt me dat het meeste druk op het linker wiel komt en dus de minste aandrijving. maar dat is juist het wiel wat meer meters moet maken
ik zal wel iets over het hoofd zien...
leuk; 'howstuffworks'
(aleen laden bij mij niet alle plaatjes, jammer)
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Bij een bocht naar rechts komt idd de meeste druk te staan op het rechterwiel. Deze heeft daardoor ook de meeste grip. Als je vol op het gas gaat dan begint ook het binnenste wiel (binnenbocht) het eerst te spinnen. Gewoon simpelweg omdat deze de minste grip heeft. En zodra deze al zijn grip verloren heeft gaat al het vermogen van de motor verloren in rook en gepiep.
Een differentieel doet niets anders dan het vermogen verdelen over de voorwielen waarbij beide wielen wel onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.
Een differentieel doet niets anders dan het vermogen verdelen over de voorwielen waarbij beide wielen wel onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Bij een bocht naar rechts komt idd de meeste druk te staan op het rechterwiel. Deze heeft daardoor ook de meeste grip. Als je vol op het gas gaat dan begint ook het binnenste wiel (binnenbocht) het eerst te spinnen. Gewoon simpelweg omdat deze de minste grip heeft.
ja, welke heeft nou het meeste grip? bocht naar rechts, rechterwiel meeste grip. binnenste wiel (ook rechts) minste grip...
ik neem stiften en een flip-over mee volgende keer....
en dan jij met zo'n aanwijsstokje
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
oops verspreking verschrijving.... whatever. buitenste wiel meeste grip omdat het zwaartepunt van de auto daarheen verschuift. dus bij een bocht naar rechts heeft het linkerwiel de meeste grip. Stokje vind ik wel spannend denk iedereen binnen bereik van het stokje ook
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:oops verspreking verschrijving.... whatever. buitenste wiel meeste grip omdat het zwaartepunt van de auto daarheen verschuift. dus bij een bocht naar rechts heeft het linkerwiel de meeste grip. Stokje vind ik wel spannend denk iedereen binnen bereik van het stokje ook
ja, dat is het 'em nou juist.
differentieel verdeelt naar wiel met minste weerstand (= minste grip, toch?) --> popmart z'n auto op de krik
maar in de bocht heeft je binnenste wiel het minste weerstand, dus krijgt het meeste aandrijving - maar juist je buitenste moet meer meters maken
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
nee je differentieel stuurt geen vermogen Hij regelt niets. Het vermogen neemt gewoon de weg van de minste weerstand. Dus op het moment dat je een heleboel vermogen naar de voorwielen stuurt en een wiel kan dat makkelijker kwijt doordat deze makkelijker slip krijgt het andere wiel bijna geen vermogen meer omdat het vermogen liever lui dan moe is en via het slippende wiel wegvloeit
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.