Benzinepomp doet niks

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Benzinepomp doet niks

Post by Marc01 »

Stond gisteren opeens stil... Benzinepomp doet niks, maar krijgt volgens mij ook geen stroom.
Weet iemand waar dit door zou kunnen komen?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

relais
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Joost wrote:relais


Waar zit die? :?:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

:lol: Joosts woorden, maar dan iets minder beknopt:

sluit de pomp eens met een losse kabel direct aan op je 12V (accu). Als de auto dan gewoon loopt moet je het NIET zo laten zitten (dan is gegarandeerd je accu leeg na een dagje staan :)), maar het brandstofrelais (bruin ding onder je ECU) vervangen. Kan vervangen worden door ieder willekeurig relais van de sloop.

als je er geen kan vinden, dan kan je trouwens ook gewoon een losse schakelaar gebruiken. zorg wel voor een deugdelijke setup, je wil geen kortsluiting bovenin je tank ;)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

kakanox wrote::lol: Joosts woorden, maar dan iets minder beknopt:

sluit de pomp eens met een losse kabel direct aan op je 12V (accu). Als de auto dan gewoon loopt moet je het NIET zo laten zitten (dan is gegarandeerd je accu leeg na een dagje staan :)), maar het brandstofrelais (bruin ding onder je ECU) vervangen. Kan vervangen worden door ieder willekeurig relais van de sloop.

als je er geen kan vinden, dan kan je trouwens ook gewoon een losse schakelaar gebruiken. zorg wel voor een deugdelijke setup, je wil geen kortsluiting bovenin je tank ;)


Wat zijn jullie heerlijk snel met antwoorden ;)

Nou ik ga dan maar weer even mijn vieze kloffie aantrekken en een stukje kabel zoeken ;)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Nou, ik heb de brandstofpomp direct op 12v gezet, dan hoor je hem idd lopen.

Alleen start hij nog steeds niet :s

Nog andere idee?n? Hij geeft een vonk dus het moet iets in de benzinetoevoer zijn...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

luchtfilter er even afhalen, iemand de motor laten starten. als het goed is kan je 'm benzine zien injecteren.

je kan ook je vinger eronder houden om te voelen of die nat wordt, het is alleen erg vervelend als je dan een backfire krijgt want dan heb je een verbrande vinger :lol:

als ie niet injecteert: verstopt brandstoffilter, kapotte injector (al gaan die meestal lekken), kapotte kabel naar de injector of (in geval van een verdelerkap) kapotte ECU.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mocht ie trouwens niet injecteren dan kan je de benzineleiding (en dus ook de filters) controleren door de brandstofpomp 12V te geven met de benzinetoevoerslang van het injectiehuis af.

gaat het dan lopen, dan zit het in 1 v/d andere dingen. eerste wat ik dan zou doen is de ECU uitlezen. voor hoe dat moet even de lokale googlefunctie gebruiken ;)

is je tank niet leeg btw? :)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Ghehe, tank is niet leeg :P

Toevoerslang in een potje heb ik gedaan, loopt gewoon door.

Maar ik zit even te denken. Benzinepomprelais, wordt dat aangestuurd door de ECU? Zo ja, dan zal het de ECU wel zijn. Zo nee, waar wordt ie dan door aangestuurd?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Het relais is een dubbelrelais. 1 deel wordt aangestuurd door ECU en het andere door je contactsleutel ;)

De eerste 3 seconden krijgt je auto sowieso benzine. Dit probleem heb ik gehad met m'n grijze GT met de 1.6: Had al een feestje gebouwd dat ie eindelijk liep, toen bleek dat ie iedere keer na starten 2 seconden liep en daarna weer uitviel..

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

kakanox wrote:Het relais is een dubbelrelais. 1 deel wordt aangestuurd door ECU en het andere door je contactsleutel ;)

De eerste 3 seconden krijgt je auto sowieso benzine. Dit probleem heb ik gehad met m'n grijze GT met de 1.6: Had al een feestje gebouwd dat ie eindelijk liep, toen bleek dat ie iedere keer na starten 2 seconden liep en daarna weer uitviel..


Dus als de ECU het niet doet, wordt het relais niet aangestuurd en krijgt de brandstofpomp geen stroom?

In dat geval lijkt het mij waarschijnlijk dat mijn ECU de geest heeft gegeven. Anders moeten het brandstofrelais en de injector toevallig tegelijk stuk zijn gegaan...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Als alleen het relais kapot is zou hij heel even aan moeten slaan... starten+lopen duurt nl. 3 seconden :) Het relais bepaalt nl. of de brandstofpomp gaat draaien of niet.

Als de ECU kapot is zal ie helemaal niks doen: Je ECU bepaalt nl. of je motor gaat injecteren of niet. Goeie testmogelijkheid is een andere ECU eraan prikken.

Een typ2 GT loopt ook met de ECU van een 1.1 geloof ik (Magneti-Marelli), maar zal hoogstwaarschijnlijk te weinig benzine krijgen dus alleen om ff te constateren wat er mis is doen...

Ook een GT met Bosch-injectie zal lopen op de ECU van de 1.1, maar wederom: niet lekker.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

kakanox wrote:Als alleen het relais kapot is zou hij heel even aan moeten slaan... starten+lopen duurt nl. 3 seconden :) Het relais bepaalt nl. of de brandstofpomp gaat draaien of niet.

Als de ECU kapot is zal ie helemaal niks doen: Je ECU bepaalt nl. of je motor gaat injecteren of niet. Goeie testmogelijkheid is een andere ECU eraan prikken.

Een typ2 GT loopt ook met de ECU van een 1.1 geloof ik (Magneti-Marelli), maar zal hoogstwaarschijnlijk te weinig benzine krijgen dus alleen om ff te constateren wat er mis is doen...

Ook een GT met Bosch-injectie zal lopen op de ECU van de 1.1, maar wederom: niet lekker.


Thx. Moet haast de ECU zijn. Ga vanavond mijn andere ECU ophalen, heb hem nl uitgeleend. Als het werkt laat ik het weten ;)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

andere ecu-> geen resultaat

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je weet wel zeker dat ie niet injecteert? >> in dat geval zou ik gewoon ff een andere injector proberen.
of heb jij zo'n alarmsysteem met een keerklep? ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er wel.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dus even samengevat je hebt dus toch benzine. Is de vonk wel krachtig genoeg? Dat heb ik gehad dan start ie ook niet. Kwestie van je bougiekabel lostrekken een schroevendraaier erin steken en vonken trekken tussen een massapunt (bv kleppendekselmoertje) en de schroevendraaier. Hij moet minstens vonken van 2 cm kunnen geven.

let op doe dit niet als je een zwak hart hebt. Op een gegeven moment is het voor de vonk makkelijker om via jou naar aarde te gaan als door 3cm lucht en dat prikt ietsje. Wel leuk om je hulpje te laten schrikken :D
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Is de vonk wel krachtig genoeg?


Denk dat Marc01 ook wel graag wil weten WAAROM.

Dat is heel simpel: Als een vonk moet overslaan moet die door een "mistwolk" van lucht heen. Dat gaat heel makkelijk in de buitenlucht, maar in je cilindertje ontstaat een druk van ongeveer 10:1.

Dat betekent dat de vonk over 10x zoveel lucht moet als in de motor, dus om buiten te motor te testen of ie goed vonkt moet je meer dan 10x zoveel afstand cre?ren. En zo zijn er nog wat dingetjes die ervoor zorgen dat je zo'n 3cm afstand nodig hebt om in de buitenlucht te testen.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Vonk is goed genoeg, als ik een dot remmenreiniger in de inlaat spuit loopt hij even (wel maar 2 of 3 poten).

Lijkt me gewoon zo onwaarschijnlijk dat het relais tegelijk met de injector stukgaat.

Moet morgen werken, dus overmorgen weer tijd. Ik ga denk ik eerst maar proberen uit te zoeken of er ?berhaupt wel straaom naar het relais en de ECU loopt.


BTW Thx voor alle reacties ;)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Het lijkt erop dat de ECU helemaal geen stroom krijgt. Weet iemand waar de ECU normaal zijn stroom vandaan haalt en of daar ergens een zekering tussen zit?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Marc01 wrote:Het lijkt erop dat de ECU helemaal geen stroom krijgt. Weet iemand waar de ECU normaal zijn stroom vandaan haalt en of daar ergens een zekering tussen zit?


via de kabelboom. lijkt me wel dat die afgezekerd is, misschien bij je hoofdremcilinder? daar zit bij mij nog een klein doosje..

Post Reply