motor vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Tip: Probeer of je ergens op een brug terecht kan. Dit scheelt STUKKEN tijd en ergenis.

Dan is het kwestie van alles loshalen, motor er onderuit laten zakken, bak enz er af halen, overzetten op de andere en er weer in bouwen.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ja, brug gaat nog wel. (doe het zelf garage) Maar een persoon er bij die het liefst 1x eerder heeft gedaan zou enorm schelen...
Hoeba hoeba!

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Ik heb het al eens eerder gedaan (zie mijn topic in wie is wie) en had je graag willen helpen

Maar amsterdam is een heel eind weg voor mij + dat ik naast mijn school nog fulltime werk.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Ik kan naar jou toe komen in het weekend...? Is het De Heurne bij Aalten? (133 km)
Moet toch naar Albergen (twente) voor die motor...
Hoeba hoeba!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hoe lang denk je het nog vol te houden met die koppakking? Deze maand heb ik het erg druk volgende maand nog steeds maar wel wat minder. Maakt niet echt uit waar als je maar zorgt dat er voldoende ruimte is voor smerige vloeistoffen en een motortakel. Als het weer niet te moeilijk doet kan het zelfs buiten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Sander wrote:Hoe lang denk je het nog vol te houden met die koppakking? Deze maand heb ik het erg druk volgende maand nog steeds maar wel wat minder. Maakt niet echt uit waar als je maar zorgt dat er voldoende ruimte is voor smerige vloeistoffen en een motortakel. Als het weer niet te moeilijk doet kan het zelfs buiten.


Mwa... Juni zou kunnen hoor. Kwa trekkracht voel ik nog geen verschil. Alleen n beetje de vloeistoffen goed in de gaten houden.

Of anders doe ik toch alleen de koppakking (zonder vlakken) en de D-riem... in mijn eentje... met op de bijrijders stoel... het forum!
Hoeba hoeba!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Heb dik 9000 km gereden met een gortige koppakking. Olie in de gaten houden is inderdaad het devies. Trouwens, bij demontage van de kop, konden we nergens (dus zowel op de kop als op de pakking als op het onderblok) lekken vinden van de cilinders naar het koelsysteem, of van het koelstysteem naar het oliesysteem. Het was bij mij puur het oliekanaaltje wat olie naar buiten lekte. De koelproblemen waren ontstaan door wat achteraf bleek een gortige thermostaat. Ik had in principe dus gewoon door kunnen blijven rijden......
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ach, ik heb dik 15.000 km met een lekke koppakking gereden, de mijne bouwde druk op in het koelsysteem, en gooide koelwater eruit. Gewoon bij blijven vullen en doorrijden. Het heeft me uiteindelijk wel de radiateur en kachel gekost vanwege het teveel aan druk.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Dat heb ik nu ook: Dat ie koelvloeistof er uit gooit.
Hoeba hoeba!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Titus wrote:Dat heb ik nu ook: Dat ie koelvloeistof er uit gooit.


gewoon een flinke jerrycan met water bij je hebben in de auto, zolang ie het dr niet te hard uitgooit gewoon blijven bijtanken. Is een teken dat ie zn verbrandingsgassen het koelwater in blaast, er komt dus geen of amper water de motor zelf in, en ook geen water in de olie of andersom.

Waarschijnlijk zie je in het koelsysteem weinig tot geen sludge, en ook onder het kleppendeksel zie je weinig smurrie

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Er zit wel olie bij het water. (troep!) Maar niet heel veel. Hoef ook niet echt veel bij te vullen. (als het 1x een kopje olie per tank benzine is, en koelwater nog minder, is het veel)
Hoeba hoeba!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Titus wrote:Er zit wel olie bij het water. (troep!) Maar niet heel veel. Hoef ook niet echt veel bij te vullen. (als het 1x een kopje olie per tank benzine is, en koelwater nog minder, is het veel)


gewoon ff doorrijden tot ie flink gaat blazen. weet niet of je al genoeg info hebt om het blok te vervangen maar heb hier net ff niet genoeg tijd om een howto compleet te maken. zal er eens aan beginnen.

Post Reply