motor vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

motor vervangen

Post by Titus »

Hoi Mensen,

Na een aantal jaren ENORM rijplezier met slechts een 'zwetend' motortje komt er nu olie in mijn koelvloeistof en lekt de auto meer en meer op straat.
Dus... hoewel ik eerst nog dacht dat het wellicht de nokkenas-keerring kon zijn geloof ik nu dat het toch echt de koppakking moet zijn. (mee eens?)

Hij lekte voorral rechts uit de motor en dat werd door de dynamo en de V-snaar fijn rondgeslingerd.

Nou biedt een heel aardige garage uit Albergen (Twente) mij een complete AX motor aan voor 100 euri. (alleen zonder dynamo, startmotor en versnellingsbak)
De motor is uit '94 en heeft er 44000km op zitten.
PRACHTMOTOR dus! Mee eens?

Als ik zoek op 'motor vervangen' of 'ombouwen' krijg ik 400 topics waar ik het antwoord op de vraag...:
----HOE DOE JE DAT----
...nog niet op heb kunnen vinden.

Zijn er dingen waar ik op moet letten? Tips?
Mijn oude dynamo is nog mooi nieuw, bak en startmotor zijn ook prima.
Ik wil meteen de distributieriem doen.

Alvast enorm bedankt en ik ga nu ook het handboek er op na slaan.

Titus
Hoeba hoeba!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dat klinkt idd als een gevalletje koppakking.

Koppakking vervangen is bij een TU niet zo moeilijk en moet ongeveer om de 100.000 km ;) Motortje vervangen... tsja.. ik zal straks eens een howto uit m'n hoofd proberen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

koppakking vervangen is niet zo moeilijk idd en iig stukken goedkoper, kan je ook gelijk de d-riem en spanrol vervangen.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Nog goedkoper dan 100 euri? Maar nieuwe spanrol+koppakkingsset+bouten is dat niet net zo duur? (en dan nog eigenlijk de koppen vlakken... of niet?)
Hoeba hoeba!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik weet niet wat nu jou km stand is maar voor het geld zou ik er dat andere blokje in gooien. (wel meer werk) maar met boeren verstand misschien nog wel makkelijker te doen ook.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Titus wrote:Nog goedkoper dan 100 euri? Maar nieuwe spanrol+koppakkingsset+bouten is dat niet net zo duur? (en dan nog eigenlijk de koppen vlakken... of niet?)


ja, ok, maar hij wil van het nieuwe blok ook de d-riem vervangen, dus dan ook de koppakking waaarschijnlijk, dus die kosten is ie zowieso kwijt.

Titus wrote:Ik wil meteen de distributieriem doen.
Last edited by Browny on WedMay17, 2006 4:28:46 PM, edited 2 times in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

d-riem vervangen HOEF je geen koppakking te doen. zie geen reden om de kopbouten los te halen als je de d-riem doet...

goedkoper dan 100 euro is het idd niet, koppakkingkje doen. eigenlijk is het nieuwe blok idd de slimste optie, mits je zeker weet dat 't in orde is.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Hmm... dus eigenlijk maakt de keus niet zo veel uit.

Het motortje klinkt erg goed (kwa km's en het feit dat ie binnen op een 'schap' ligt) en scheelt met mijn huidige 100.000km.. maar mijn huidige is naast die koppakking en een lekkende aansluiting van een (vacuum/overloop?)-slangetje op het platte plastic inlaat-gedeelte ook helemaal prima. (en zelfs nu geen merkbaar drukverlies)

Ah! Ik zou bij die 'nieuwe' dus eigenlijk ook de koppakking moeten vervangen? Wat kost een losse koppakingsset en waar koop ik die?

Overigens bedankt zover!!!

Titus
Hoeba hoeba!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kijk even op hbase.nl, daar zie je wat onderdelen ongeveer kosten.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

neeeeeeee zoals Kevin al zegt




Driem vervangen is geen koppakking vervangen andersom wel!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Joost wrote:neeeeeeee zoals Kevin al zegt

Driem vervangen is geen koppakking vervangen andersom wel!


Andersom zelfs niet altijd, al is 't wel aan te raden. Als een d-riem en spanrol er nog als nieuw uit zien en ik ben op zondag bezig (dus geen nieuwe voorhanden) durf ik ze wel opnieuw te monteren.

Ik controleer het uiterlijk van d-riem en spanrol sowieso iedere 4000-5000 km op slijtagesporen.. Iedere maand dus zo ongeveer ;)

In de praktijk monteer ik een spanrol die 10.000 km of minder gedraaid heeft tegenwoordig gewoon weer opnieuw, is het meer dan zie je vaak al wat sporen aan de binnenkant en is het op volledig risico van de eigenaar of gaat er nieuw spul op.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Okee okee, overtuigd. Geen koppakking. Dus dan hoef ik die bouten ook niet in te slaan.
Als ik dat motortje haal alleen nog nieuw: D-riem en spanrol. En misschien nieuwe olie er in en koelvloeistof. Right?
Hoeba hoeba!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Titus wrote:Okee okee, overtuigd. Geen koppakking. Dus dan hoef ik die bouten ook niet in te slaan.
Als ik dat motortje haal alleen nog nieuw: D-riem en spanrol. En misschien nieuwe olie er in en koelvloeistof. Right?


dat zal ik wel ff doen ja, vergeet niet een nieuw oliefilter en een afdichtringetje voor je carterplug. oliefilter voor montage ff insmeren met olie en handvast draaien.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Browny wrote:dat zal ik wel ff doen ja, vergeet niet een nieuw oliefilter en een afdichtringetje voor je carterplug. oliefilter voor montage ff insmeren met olie en handvast draaien.


Kee. (zo ver was ik nog wel gekomen maar altijd fijn om nog ff te horen!)
Ik heb die D-riem en spanrol even bekeken op de Hbase site:
D-riem 35,51
spanrol 39,-
Is zonder beugel doorgaans OK?
Hoeba hoeba!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

d-riem met spanrol is goedkoper gewoon bij de dealer. Koop je een distributieset, zit nog een mooi stickertje bij ook! Ik zal zo mn papieren es opzoeken, heb alle rekeningen van mijn koppakkingavonturen bewaard, dus ik kan t je tot op de cent voorrekenen.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

klepdekselpakking ?7,39
uitlaatpijppakking ?1,72
d-riem + spanrol ? 42,64
19%btw ?9,83
totaal: ?61,58
Bon van de dealer was dit.
Dan nog bij de brezan mn koppakking gehaald, ook ff om korting gevraagd daar, nee heb je, ja kan je krijgen (en die kreeg ik haha)
Pakking ?28,51
Thermostaat+pakking ?10,54
carterring ?0,21
btw over ?39,26= ?7,46
totaal ?46,72
toen ook nog ff olie en koelvloeistof van de brezan:
Olie ?12,71
koelvloeistof ?8,79
btw over ?21,50 = ?4,09
totaal ?25,59
toen bleek mn "watermondje" lek te zijn:
?5,07 inc btw.

Ik heb nog gevraagd of de kopbouten ook moesten, maar de dealer in Nieuwegein zei dat dat niet echt nodig was, tenzij ze onderling verschilden van lengte. Ik rij dus met gebruikte kopbouten.
Maar goed nu dus ff de totaalsom van mijn koppakkingsellende:
?61,58
?46,72
?25,59
? 5,07
? 8,84 (oliefilter, was ik in bovenstaand verhaaltje vergeten) +
-------------------------------------------------------------------------
?147,80

Ben er een flinke zaterdag mee bezig geweest samen met mn vader.

Kortom, als je dat ?100 euro blokje wilt inbouwen, ben je financieel net zoveel kwijt, maar je hebt er 3 x zo veel werk aan.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

....maar je houd er wel een blokje aan over die behoorlijk weinig gedraaid heeft..... ik zou aan de overbouw beginnen!
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ik heb een motortje overgebouwd in 13 uur tijd, dit was 2x motor uitbouwen uit een AX, en een keer inbouwen.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Iemand zin om me er (tegen vergoeding) mee te helpen?
(ik kan naar je toe komen met de ax, de motor, een D-riem en spanrol)

En als je wilt mag je de oude motor hebben. (1.1i uit '95, 135.000km met... lekke koppakking - joh?!)
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Niemand 200 euro verdienen of iets van die aard?
Hoeba hoeba!

Post Reply