Ik ben in het bezit van een AX 1.1 E. Maandag a.s. moet hij naar het APK station en nu wilde ik de banden nog even oppompen. Nu zitten alle ventieldopjes (van goedkope metalen doppen) muurvast. Links voor heb ik geprobeerd ze eraf te halen met een sleutel 10 en een waterpomptang, maar nu is het hele ventiel kapot!! Heeft iemand nog suggesties hoe ik ze zonder de andere 3 banden te vern@#$ken open kan krijgen? Via de zoekfunctie heb ik helaas niets kunnen vinden.
Stuur maar ff een PM of plaats je bericht hieronder.
Alvast bedankt voor alle hulp!!
Ik ken het probleem. Mijn motor heeft ook metalen ventieldopjes en die gaan na een tijdje muurvast zitten. Uiteindelijk krijg je ze er wel af maar dan heb je wel pijn aan je vingers!!! (gebruik liever geen tang bij mijn motor, zie maar wat er kan gebeuren in de eerste post)
Ik heb wel eens gehoord dat 2 metalen kunnen vergroeien / legeren. Ik heb het gehad met de trapper van mijn mountainbike. Die zat super vast aan de cranck - daar moest een nieuwe cranck op. Kruipolie, warm maken -> niets hielp.
Ik draai die trappers dus nu eens per jaar los en weer vast!
Ik heb ook van die aluminium sierventieldopjes. Kreeg bij aanschaf het advies om de schroefdraad van het ventiel in te vetten met wat lagervet of kopervet. Is voor jou wat aan de late kant misschien, maar voor de volgende keer. Werkt ook goed bij fietstrappers trouwens.... Heb ook problemen gehad trouwens met loshalen van het rekje onder de auto waar het reservewiel in hangt, Heb ik toen ook helemaal losgehaald, schroefdraad met een staalborstel schoongemaakt, en toen ingevet met kopervet. Na een half jaartje kreeg ik een lekke band, en probleemloos mn wiel kunnen wisselen! (soms heb je mazzel)
Oeh ik zal de mijne dan ook maar weer eens loshalen en weer vastdoen. Anders heb ik het straks ook. Heb nu hele leuke gekregen met citroenlogo erop, maar dus wel van metaal...
Helaas de dopjes waren niet los te krijgen! Toch bedankt voor jullie adviezen!!
Er zitten nu nieuwe ventielen op de banden, maar voor mij g??n metalen dopjes meer!
Ik heb nog wel een advies meegekregen van de bandenspecialist en dat is dat je de dopjes in moet smeren met kopervet en ze met regelmaat even open en dicht moet draaien, dan bestaat er een lagere kans op problemen.