Howto: Webers

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Howto: Webers

Post by betterman »

Ik zie toch nog steeds mensen vragen hoe ze webers op hun blokkie kunnen zetten, speciaal voor die mensen (en omdat ik me verveel oppe werk) een "gebruikers" howto voor webers.

Ik ga even uit van een AX GT injectie, omdat ikzelf twee van die dingen heb omgebouwd.

Benodigdheden (onderdelen):
- Kop van een AX Sport
- Spruitstuk van een AX Sport
- Koppakking
- Twee dubbele webers
- Luchtfilterhuis van een AX Sport incl. messing base plaat
- Setje nieuwe kopbouten
Extra opties:
- Distributieriem
- V-snaar
- Waterpomp
- Spanrol
- Uitlaat spruitstuk pakkingen
- Gaskabel van een AX Sport

Benodigdheden (materiaal):
- Ratelset van 6mm tot 24mm, ergens in die range
- Momentsleutel
- Klein gereedschap (schroevendraaiers etc..)
- Flex (of goeie ijzerzaag)
- Vloeibare pakking

Ok? lets begin:

- Begin met het aftappen van de koelvloeistof en het afkoppelen van de accu, als dit klaar is kun je beginnen met het demonteren van de originele onderdelen.

- De injectie spullekes moeten er eerst vanaf, haal eerst de luchtfilter slangen/pijpen los en het luchtfilterhuis, alle slangen van de injector af en denk eraan de toevoer en terugvoer brandstofslangen, markeer deze goed voor de zekerheid, en dop ze af (met een dikke bout ofzo), haal alle stekkers los van het injectiehuis.

- Als de injector vrij is kan deze worden losgeschroefd en weggepakt worden, het zal je wel duidelijk zijn welke schroeven je ervoor los moet draaien.

- het inlaatspruitstuk hoef je niet perse los te maken aangezien deze met de kop er samen af kan worden gepakt.

- Het ligt er even aan of je kop van de AX Sport is voorzien van de brandstofpomp/verdelerkap/etc.. wat je allemaal eraf moet draaien, zorg er in ieder geval voor dat de kop helemaal vrij is van slangen/kabels/onderdelen, zodat je deze eraf kunt halen, vergeet vooral het uitlaatspruitstuk niet.

- Links aan de kop zit het "tandwiel" waarover de distributieriem loopt, hierin zit een schroefgat, draai het tandwiel zodat je hierin een schroef kunt plaatsen, en je zeker weet dat ie vast zit, hiermee maakt je het jezelf makkelijker zodat je weet dat dat de "begin" positie is, ergens in het onderste "tandwiel" zit ook zo'n gat en daar kun je nu ook een schroef in draaien zodat ie niet meer draait als je de kop er afhaalt.

- Als de kop helemaal vrij gemaakt is kunnen de tien kopbouten worden losgedraaid, deze moet je van buiten naar binnen losmaken (ik heb t kruislings gedaan en werkte goed).

- Vraag iemand om je even te helpen met het eraf tillen van de kop (ik heb t in m'n eentje moeten doen en dat was geen pretje), let hierbij op dat de cilinderbussen niet aan de kop(pakking) kleven, als je deze eruit tilt heb je de poppen aant dansen (heb ik gehoord).

- Je hebt nu een redelijk kale machine in je motorruimte en kunt nu de optionele onderdelen vervangen, zoals V-snaar/distributieriem/waterpomp/spanrol

- Ik ga ervan uit dat je de oude koppakking al eraf hebt, je kijkt nu recht in het hartje van de motor en je ziet de koelkanalen, zit hier beige smurrie in, kun je die nu eruit halen, maak sowieso de bovenkant van de motor schoon met een zachte doek zodat ie klaar is voor het plaatsen van de nieuwe kop.

- De kop van de AX Sport moet helemaal uitgekleed erop gezet worden en moet ook het zelfde als de oude kop met een schroef op de beginstand staan, monteer deze dus zonder inlaatspruitstuk, doet dit ook weer met z?n twee?n, als de kop erop zit, moet deze van binnen naar buiten vastgeschroefd worden, doe dit met de moment sleutel, de kracht waarmee deze vast gezet moet worden vind je hier wel ergens op het forum, kweet t even niet meer.

- De motorsteun linksboven moet worden gemodificeerd, deze zit met drie schroeven aan het blok vast, en de schroef die het meest aan de motorkant zit moet weg, pas met het inlaatspruitstuk hoever deze weg moet en hoeveel je van de motorsteun moet af flexen.

- Het moeilijkste karwei zit er nu op, je kunt nu beginnen met uitlaatspruitstuk terug te monteren de verdelerkap, slangen, kabels etc.., en natuurlijk de distributieriem, vergeet na het monteren van de riem niet de schroeven uit de ?tandwielen? te halen, dit brengt spannende momenten mee als je de auto probeert te starten met deze er nog in.

- als alle verdere onderdelen zijn aangesloten kun je het inlaatspruitstuk op de kop schroeven, deze moet worden afgedicht met vloeibare pakking, hierna kun je de webers plaatsen en de gaskabel aansluiten, als je de originele gaskabel van een AX Sport hebt (gewoon te koop bij de dealer) kun je deze gewoon vastklikken op de webers, zoniet moet je even inventief zijn en de kabel op een andere manier vastzetten.

De kleppen moet je nog wel stellen, hiervoor staat een how to op de hoofdpagina van www.axclub.net
Het luchtfilterhuis kun je achter de messing plaat vastzetten die al op je webers zit, misschien dat je het blok even los moet pakken en de motor moet kantelen om deze erop te zetten, als je dit luchtfilterhuis gebruikt, moet je wel een manier vinden om de slangen die naar de verwarming lopen te beschermen, bij mij slijten deze altijd door, en dus heb ik deze overbrugt zodat ik geen verwarming meer heb.
Als je de rijcomputer aangesloten laat, regelt die dat de brandstofpomp stroom krijgt, als alles goed is gegaan kun je nu het koelsysteem vullen en de auto starten en moet ie na een paar keer proberen gewoon starten.

Als ik nog dingen vergeten ben, gooi t hieronder of als je handig bent in Word, knippen en plakken, en vul t lekker bij, en natuurlijk als ik een grove fout heb gemaakt, post t ff haal ik t weg. (of de moderator)

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is wat de bedoeling is, het is op veel verschillende manieren mogelijk om webers op je auto te zetten, ik vond deze het makkelijkst, aangezien ik ook met een aangepaste kop heb zitten rommelen..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Goeie shit... Keep up the good work, Betterman...

Ik vindt alleen dat je 1 belangrijk ding vergeet. Ge afstelling van de Webers. Heb jij dit zelf gedaan of laten doen?
Freude am Fahren.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

drop gezet en lopen, alleen de stationair ff afgesteld, en een half jaar later ff de webers laten afstellen bij axirally, die kan dat praktisch op gehoor :D
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

betterman wrote:drop gezet en lopen, alleen de stationair ff afgesteld, en een half jaar later ff de webers laten afstellen bij axirally, die kan dat praktisch op gehoor :D


Erg knap!
Freude am Fahren.

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

moet ik wel bij vertellen dat de webers waren afgesteld op een peugeot rally ding, dus ze stonden al vrij goed.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Webers passen toch ook op een GT kop ,als je een passend inlaatspruitstuk kan vinden?
Volgens mij worden door de firma Weber zelfs spruitstukken geleverd.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

ik heb toevallig nog een oud mailtje gevonden van de tijd toen ik zelf nog op zoek was naar onderdelen:

Hallo Johan,

Ik heb van mijn vader gehoord dat er een mailtje binnen is gekomen bij veldma citroen. (hij is daar technisch specialist en hoofd werkplaats).

We racen zelf met een ax sport en door veel zoekwerk zijn we er achter gekomen dat binnen de citroen organisatie geen spruitstuk te leveren is voor op een GT.

De Sport heeft een andere cilinderkop, de inlaat zit op een andere plaats. De gaten zitten dichter bij elkaar.
Een spruitstuk van een sport heb je dus ook niks aan, of je moet ook een kop monteren van een sport.

Ik hoop je hierbij genoeg info te hebben gegeven.

Mocht je nog eens wat vragen hebben, kijk eens op
www.axclub.net of ben je daar al bekend mee?

Groeten Geert Brookman
www.brookmanracing.nl
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Ik heb trouwens ook bij weber europe gevraagd voor een spruitstuk, maar hun leveren geen spruitstuk voor een ax GT kop..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Okay dan :P
Voor een hoop andere auto's iig wel, jammer dat ze dat voor een "normale" ax niet leveren :(
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

dat vond ik destijds ook, dan was t opbouwen van webers idd v??l gemakkelijker..
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Euhm.. wat ik me nog ff kan herinneren, dat ik ooit in een ver verleden heb horen zeggen..

De carb's van een Austin Metro, zouden incl. spruitstuk zo op een Ax koppie passen... Ik weet niet of deze man te vaak de fabeltjeskrant heeft gelezen, maar het is misschien de moeite waard het eens uit te zoeken ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

hmm, als ik er eentje tegen kom op de sloop kijk ik wel eens ff onder de kap :lol: en neem ik de zooi meteen mee naar huis natuurlijk, reserve onderdelen zijn nooit weg, kheb namelijk nog twee 1.4 koppen staan.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

okay ik zie dat er mensen zijn die van een injectie naar een carb willen gaan. Nou mijn vraag is warom? Injectie is toch veel beter? je kan meer vermogens uit persen, het is zuiniger en het is better voor het milue dus warom is het zon gewilde mod?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dat is afhankelijk van wat voor injectie je hebt.
uit monopointinjectie pers je niet veel vermogen, hooguit veel koppel.

uit multipointinjectie.. tsja.. kom je een aardig eind mee.

multipointinjectie met throttlebodies mag je vergelijken met dubbele webers oid. dan haal je er idd bakken meer power uit dan uit carbs, en het geluid is ook dikker.

helaas kost een gemiddelde throttlebody zo'n 80 euro nieuw, je hebt er 4 nodig. daarnaast heb je wat metaaltjes en dingetjes nodig en een cilinderkop incl. benzinerail en injectoren van een 106 (250 euro?).
dan heb je een goede programmeerbare ECU nodig (500 - 1000 euro), en als je erg handig bent met electronica/wiskunde kan je 'm zelf grotendeels inlezen. de laatste paar uurtjes zal ie op de rollenbank moeten spenderen en dat kost je nog een paar honderd euro.

Tel uit je winst als je voor carbs gaat... die hooguit 15 pk extra met dezelfde basis is het echt niet waard (tenzij je alles goedkoop kan krijgen en verslaafd bent aan multipointinjectie en blaffende throttlebodies, zoals ik)

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

:) Cool!

Ik ben dus bezig met een vergelijkbaar (langetermijns-)project
voor mn 106 XSi. Heb inmiddels een origineel inlaatspruitstuk
van een rallye/sport weten te bemachtigen en ben op zoek naar
een cylinderkop.. maar dat valt mij dus effe vet tegen.
Ik krijg er geen fatsoenlijke van gevonden :s

Mn XSi blokje had kromme kleppen (kogels uit de spanrol gelopen)
Maar om mn auto weer de weg op te krijgen heb ik met het idee
de webertjes in het achterhoofd een TU3S blokje (carb) uit een
205 XS (da's toch het zelfde blok als uit een GT?) gekocht en erin gehangen. Zo had ik iig al een geschikt blokje om de webers op
te schroeven.. dacht ik.

Het spruitstuk heeft maar 5 ipv 6 gaten en sluiten de kanelen niet
goed aan op de inlaatkanalen. Maar wel op de XSi-kop :D alleen
de schroeven niet. Dus dacht ik om een verloop-plaat te laten
frezen/snijden die je tussen het blok en spruitstuk zet.
En alles wat op de kop van de XS zit op de XSi-kop te schroeven
(brandstofpomp/onsteking) wat geen enkel probleem is.

De plaat zou er als volgt uit moeten zien:

Image

De onderste gaten passen gewoon. En dan in bovenste 2 van de buitenste
gaten worden schroeven met platte kop de cylinderkop in gedraaid en verzonken ipv de schroeven die eruit steken, die draai je in de gaten )voorzien van draad) die er direct onder zitten. de middelste 2 kunnen gewoon met een moertje op de kop. En door het middelste gat komt een bout om met een moertje spruitstuk op de plaat vast te zetten.

De injector-gaten dicht je af met een soort pluggen (op peugeot-forum
zit iemand met Throttle-body's op een XSi kop, die heeft ook pluggen
laten frezen).

Helaas heb ik dit verhaal zelf nog niet uit kunnen voeren. Maar dat
gaat zeker nog gebeuren. Volgens mij moet het wel werken.

mvg
Jeroen

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Das inderdaad mogelijk, zo'n plaat maken, m'n vorige kop was op dezelfde manier omgebouwd en dat werkte prima.
Je zit bij een ax dan alleen weer met het probleem dat dan de webers nog korter op het schut bord zitten, wat betekend dat er erg weinig lucht bij kan komen :(

Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een sport kop, nu ik die heb bevalt ie 100% beter dan die omgebouwde kop.

Maar t gaat dus wel zo'n adapterplaat...

owja t schiet me net te binnen, je zult ook een stuk van de kop moeten slijpen, het inlaatspruitstuk van een injectie staat onder een kleine hoe, terwijl bij de webers deze recht op de kop word gemonteerd

Ik zal binnenkort wel ff een footooke schieten van m'n aangepaste kop.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

kakanox bedankt voor je uitleg nu is me vraag kunnen die dubele webers ook op mijn 1.1i uit 94?

betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 444
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen
Contact:

Post by betterman »

Hmmm, 1.1i......

Theoretisch zou t wel kunnen denk ik, ik vermoed alleen dat je een beetje overkill word op een 1.1

Misschien beter als je een 1.4 blokkie erin goot en daar die webers op bouwd.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

nou ik zat te denken aan een hart transplantatie maar ik had eeen 1.6 in gedachten. ik had gehoord dat er een 1.6 was van de zelfde famile en ik dacht dat die er makelijk in te bouwen zou zien klopt dat?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

megator wrote:nou ik zat te denken aan een hart transplantatie maar ik had eeen 1.6 in gedachten. ik had gehoord dat er een 1.6 was van de zelfde famile en ik dacht dat die er makelijk in te bouwen zou zien klopt dat?


Met webertjes is dat idd makkelijk te doen. Zou wel zeggen: vergeet niet een viergaats onderstelletje met geventileerde schijven mee te nemen, anders ben je zo uitgetord vrees ik ;)

De 1.6 TU vind je in de P106,206,306 en Citroen Saxo/Xsara/Picasso en nog wat modelletjes van de familie.

Voor meer info zoek op het forum, je kan ook even m'n eerste wie=wie opzoeken, staat ook wel wat info in. Als je gerichte vragen hebt >> maak een nieuw topic aan, dat zoekt zich wat makkelijker in de toekomst.

Hoop wel dat je technisch en elektronisch een beetje sterk bent, anders is het geen feestje, een 1.6 inbouwen.

Oh ja, op je 1.1 blok gaat het niet passen tenzij je zelf een spruitstuk bakt. Kan je idd net zo goed meteen een 1.6 erin hangen.

Post Reply