stroomuitval in auto!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

stroomuitval in auto!!

Post by Buks »

Reed vanavond terug over de snelweg, en ineens ging alle verlichting flikkeren, viel de radio uit, maar de motor deed het nog wel, daarin merkte ik geen verandering of inhouden. Met de verlichting bedoel ik koplampen, dashboardverlichting en bijv ook het display vd radio. Aangezien in het boekje staat dat dit niet allemaal op 1 zekering zit weet ik eerlijk gezegd niet in welke hoek ik het moet zoeken..

Mn dynamo is recent eruit geweest, gereviseerd en doorgemeten, dus die lijkt me in orde. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik de fout kan vaststellen?

tnx alvast!

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Als je dynamo nog goed is, zou ik eens kijken naar alle massa aansluitingen e.d. Misschien zit er wel gewoon 1 los ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

tja het vervelende is dat ik vrij recent alle massa nagelopen heb. Zou het wellicht de massa op het schutbord kunnen zijn? Die vond ik wat gammel en niet echt goed te verbeteren...

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Bugs,

Als het een Valeo dynamo is heeft deze meerdere diode?s of diodebruggen in de spanningsregelaar zitten. Als deze uitvallen heeft dit mogelijk tot gevolg dat er bepaalde systemen niet meer van stroom worden voorzien, als laatste valt de motor uit.

Dit heb ik van horen zeggen, en mijn vader heeft dit fenomeen gehad met een Lada, van de 7 diodes konden er 5 uitvallen, op2 stuks liep de motor nog, echter geen accessoires meer...

Toch nog maar even doormeten, of laten nakijken door degene die het heeft gereviseerd.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

nu ik dit zo lees bedenk ik me dat ik dit ook heb gehad. eerst radio, later lampen en als laatste de motor inhouden/stoteren en vervolgens uitvallen en niet meer te starten. later nadat ik hem aan de startkabels had gehangen deed hij het weer.. en doet het nu nog steeds.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Kennisje van mij heeft dit ook met een AX gehad, een diode werkte af en toe wel en af en toe niet. Lastig, bij doormeten 14 volt laadstroom, tijdens rijden soms maar 10 volt laadstroom.

Erg frustrerend, maar was toch de dynamo, specifiek de spanningsregelaar, gebeurt vaker bij Valeo?s.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

heb die dynamo dus laten nakijken en wat daar uit kwam was dat de diodeplaat (zegt jullie wellicht meer dan mij) niet meer goed was. Die is dus vervangen. De spanningsregelaar en koolborstels leken hem nog wel in orde, dus die heeft hij laten zitten. Is het zo dat in de regelaar zelf ook nog diodes zitten en het probleem daar nog kan zitten? Ik ben zelf niet goed met electriciteit, dus wellicht kan iemand het me uitleggen "for dummies"??

Om verder problemen uit te sluiten heb ik vandaag de beide massa aansluitingen aan de voorzijde vd radiator helemaal losgehaald en weer helemaal schoon teruggezet, het kan maar schelen. Ik moet eerlijk zeggen dat zo'n diode verhaal wel het gedrag zou kunnen verklaren van de flikkerende lampen en uitvallende radio. Het gekke was dat de radio dus uitviel een aantal keer op het moment dat ik mijn richtingaanwijzer naar rechts aanzette (en niet links!), de radio kreeg dan ook meteen weer stroom dus slechts een tiende van een seconde een storing. Ik merk nu ik het teruglees dat het een beetje een warrig verhaal is, maar wellicht leest iemand het en kan diegene alle symptomen gemakkelijk herkennen en een diagnose stellen, of een test bedenken waarmee ik het zelf simpel kan vaststellen!

bedankt maar weer!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

heb jij je radio onlangs opnieuw aangesloten?

ik ken er meer bij de club die stroom gebruikt hebben van de knipperlichtspanning! (met rare gevolgen)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nee het enige wat er recent gebeurd is, is het reviseren van de dynamo. Het probleem heb ik echter voor het reviseren daarvan ook al een keer gehad. Gisteren had ik het probleem trouwens niet ofzo, dus het gebeurd ook niet altijd...?

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Met een Golf 2 gehad dat na het reviseren van de dynamo de laadstroom niet goed was en uiterst slecht starten (startmotor was gelijktijdig gereviseerd). Ik kreeg de tip om een 8 kwadraat kabel te kopen en deze van de plus (hoofdvoedingskabel) van de dynamo naar de plus van de startmotor door naar de plus van de accu te trekken. Het probleem was daarna opgelost, de originele kabel was rot of had een breuk, misschien bij jou ook het geval, kabel is namelijk los geweest en is weggebogen bij demontage en montage.

Kost je inclusief oogjes/stekkers hooguit 5 euro, proberen maar.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

misschien waardevol, maar dat weet ik niet.

Ik heb problemen met mijn contactslot waardoor de stroomuitvalt. Als je de auto gaat starten door de sleutel om te draaien hoort hij na aanslaan terug te veren. Dit doet hij niet meer helemaal en komt dus niet in het contactje terug waarin hij zelf hoort te komen. Als ik hem dan zelf even help door hem terug te draaien doet alles het weer.
Freude am Fahren.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

probleem is een tijdje weg geweest maar vandaag was het in vol ornaat terug:

Richtingaanwijzer aanzetten naar L of R betekent radio uit. Verder deed ie het ook een keer tijdens remmen (ook stroom), en op een helling met de handrem aan kun je zien dat dat lampje op je dash buitengewoon onregelmatig brand, het flikkert een beetje. Het voltage van de dynamo op de accu is ok, en ook stabiel (dus niet de spanningsregelaar kapot). Ik vermoed dat er een soort Hoofd-Massa van het gehele dashboard/inzittenden compartiment niet lekker is. Wie weet er welke punten mijn dashboard/radio/inzittenden compartiment allemaal heeft? Ik heb alle massapunten onder de kap al allemaal gedaan, maar dus niet die in de cabine!!

WIE HELPT??? (tis vrij vervelend rijden als je radio 10x per minuut uitvalt)

Post Reply