Olie-lekkage en probleem met koppeling (geen relatie)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Olie-lekkage en probleem met koppeling (geen relatie)

Post by Didot »

Om maar gelijk met de problemen in huis te vallen: mijn AX heeft het een beetje moeilijk de laatste tijd en ik daardoor ook. Mijn technische kennis is bijna nihil, maar ik probeer wel te begrijpen waar het over gaat. Maar laat het duidelijk zijn dat iemand anders het onderhoud doet, niet ikzelf ;). Dit is mijn tweede AX en ik heb ermee leren leven dat er zo nu en dan iets mis gaat en dat het soms wat geld en geduld kost om de auto op de weg te houden. Ik heb een vrij geldige reden om een uitgebreide lidmaatschap te hebben bij de ANWB, laten we het daar maar op houden.

Paar weken geleden stierf mijn dynamo, niet erg, ding was versleten en mocht best vervangen worden, heb ik er voorlopig geen omkijken naar. Rond die tijd ontdekte ik ook een olielek en de reparateur vertelde dat de keerring lek was en vervangen kon worden. Dat is afgelopen maandag gedaan. Ik blij, totdat ik dinsdag gewoon weer olie onder de auto vond, ik minder blij. Nader onderzoek bracht de conclusie dat de koppakking lek was. Het lek zit aan de passagierskant boven het dynamo, maar dan meer naar achteren. Onder 'de kop' zit een grijs blokje en daar lekt het uit het richeltje. Dat is wat ik zie in ieder geval, ik weet niet exact hoe de onderdelen heten. En omdat ik dat allemaal niet weet, weet ik dus ook niet of het verhaal klopt.

De keerring bleek dus helemaal niet lek te zijn, ik ben er dus niet zo blij mee, want dat was geen goedkope reparatie.

De afgelopen paar weken werd het schakelen en koppelen ook steeds moeilijker, ontkoppelen lukte niet. Tenminste, bij het indrukken van het pedaal gebeurde er nog maar weinig. Uit de versnelling halen ging wel, maar in de versnelling zetten ging zo goed als niet (wel met de motor uit). Maandag is de druklager vervangen en de vork en nog iets, frictieplaat is blijven zitten omdat die er nog goed uit zou zien. Na de reparatie schakelde de auto weer superfijn en voelde je tenminste weer wat onder je linkervoet. Vanavond was het alweer wat minder prettig en is weer een en ander aangedraaid en toen ging het weer.

Heeft het nog nut om hiermee door te gaan, of moet ik zachtjes aan het idee gaan wennen dat ik beter afscheid kan nemen van Rood Vriendje? Hij heeft 140K gelopen trouwens.

Vorig jaar heeft ie nog nieuwe bandjes gekregen, nieuwe remcilinders, nieuwe remschoenen, nog iets nieuw in het remsysteem en nog wat van die dingen. Aan de waterleiding is al een en ander vervangen en gerepareerd. Aandrijfassen zijn vervangen in de afgelopen 2 jaar (loste het nokkelen niet op), hij krijgt zijn beurtjes en regelmatig peptalk natuurlijk.

Houwen of weggeven???

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

nieuwe koppakking geven voor de olie (?300)

even navragen of alle bouten geborgt zijn met loctite als je dingen na moet draaien schiet het niet op

nokkelen kan ook een wiellager zijn. (?100)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

300 euri....... :| hmz, dat is wel weer een schep geld. Of is dat een 'dealerprijs'???

Mgoed, die rooie nog maar even een kansje geven dus?

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

je kunt ook eens kijken bij 'wat kost dit onderdeel'
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... +onderdeel
als 'je reparateur' dingen roept
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Enfin, vandaag ging het ontkoppelen weer niet goed. Dan weer niet, dan weer wel, maar lijkt toch meer niet dan wel. Baal hier een beetje van, want met het vervangen van de drukgroep lijkt het probleem dus niet opgelost. De hele reparatie van afgelopen maandag is dus voor niks geweest, want en de olie lekt nog en het schakelen gaat slecht.

3e probleem, bij het intrappen van de koppeling hoor je een gierend geluid, iemand enig idee?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Heeft die garage waar je heen gaat niet een soort garantie op de reparatie dan? als ze bij mij iets vervangen zonder gegronde reden ga ik daar echt niet voor betalen, das de kwikfit style.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

klinkt alsof het geheel beetje scheef zit!
en dan vooral een beetje veel.. dus alsof de drukgroep niet goed gemonteerd is/past waardoor het druklager scheef erop drukt en gaat rommelen

en dus soms blijft haken?

mjah je had het voor de demontage/montage ook al he..

die olielekkage, waar komt die nu vandaan? volgens mij het beruchte oliekanaaltje in de koppakking he, dus boven de dynamo? mits het niet te erg is zou ik daar gewoon mee blijven rijden..

wat echter veel vaker voorkomt en voor echte lekkage zorgt, is de krukaskeerring aan bakzijde, die ze volgens werkplaats voorschrift hadden moeten vervangen toen de bak/koppeling eraf lag (volgens mijn garage) omdat je er dan b ijkan... als deze lekt, dan hangt de olie aan de onderzijde vd bak.. lekt deze veel, dan komt dit op je koppeling die daardoor gaat slippen
Image

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Browny, het gaat zwart, maar ik vind dat ik dan ook wel mag rekenen op goed werk. Daarom is het maar goed dat het gelijk mis gaat, dan kan het niet door iets anders komen.

q01z, het is inderdaad de koppakking boven het dynamo. In een poging het lek te verhelpen is er een keerring vervangen, ook in die regio, kan dat? Hij lekt per nacht een vlek van een centimeter of 10 a 15 in doorsnee. Kan mijn dynamo er wel tegen, al dat gelek? Die is nu nog maar een maandje oud, maar hoe lang gaat dat goed?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Dat is wel vrij veel olie wat ie dan verliest. Tis waarschijnlijk gewoon je koppakking en heeft dus niks met die keerring te maken. Zwart zal een koppakking vervangen niet zo duur zijn, tis niet zoveel werk bij een ax.

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Het is een klein beetje een dilemma. Maar ik ben zelf om 2 redenen v??r reparatie, te weten: dat ik het best wel aso vindt om overal olievlekken achter te laten en tweede is dat ik het eng vind om het risico te lopen, te laat te zijn met peilen.

Belangrijkste contra is wel zeker het geld. In wezen is deze auto al die reparaties niet echt meer waard, maar ik heb ook geen geld om iets anders te kopen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zo te zien is ie het juist wel waard, omdat er al heel veel is vernieuwd. Zonde om dat weg te doen en het geld krijg je er niet voor terug.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Browny wrote:zo te zien is ie het juist wel waard, omdat er al heel veel is vernieuwd. Zonde om dat weg te doen en het geld krijg je er niet voor terug.


Juist, als je dr veel kosten/reparaties aan hebt gemaakt, dan is het slim om die kosten er eerst af te rijden, ik heb met 2x koppakking en een nieuwe motor ook nog geen trek om mn dieseltje weg te doen.

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Zit wel wat in natuurlijk. Maar nu lijkt het er ook op dat de koppeling ook opnieuw moet, omdat dat probleem helemaal niet is opgelost en eigenlijk steeds erger wordt. Wat dat betreft voel ik er erg voor om wel het nieuwe onderdeel te betalen, maar ook alleen maar dat en niet meer. Het is immers niet mijn fout en ook niet mijn beslissing geweest.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dus ligt de fout bij de garage en zou ik als ik jou was toch wel verhaal gaan halen daar.. ook al is het zwart..
Image

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Met een beetje aanmoediging van jullie, moet dat gaan.

Volgens mij heb ik het lijstje verder wel afgewerkt, remmen, koppeling, de AX-koppakking-lekkage, en nog wat dingen.
Op een gegeven moment is het slijtagelijstje wel afgewerkt toch? Liefst hield ik deze nog een jaar of 2.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Didot wrote:.............. Liefst hield ik deze nog een jaar of 2.


Een AX heb je niet voor een bepaalde tijd, een AX is "A Way of Live" even doorbijten met je problemen, daarna ga je echt van hem (of is het een haar?) houden. Bij ons is dezelfde AX al meer dan 16 jaar, welliswaar als 2e auto, ingebruik.

Ik hoop dat het je gesterkt heeft om toch tot reparatie te besluiten, nogmaals sterkte met je beslissing!!!!!

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Hihi, van de CX-en hield ik, mijn vorige AX had ik een zwak voor, maar voor mijn huidige auto voel ik geen kriebels. Hij moeten rijden, dat is het belangrijkste.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Didot wrote:Hihi, van de CX-en hield ik, mijn vorige AX had ik een zwak voor, maar voor mijn huidige auto voel ik geen kriebels. Hij moeten rijden, dat is het belangrijkste.


Didot, 'k snap het, heb net je wie is wie gelezen.

Al reeds besmet met het luxe Citroen virus, ik kom uit de hoek van de 2CV's, mijn eerste was er een uit 1962, en dat was in 1965 net 18 jaar oud.

Van de oudere Citroens heb ik wel eens gereden in een Traction Avant, ID19, DS 21, GS, GSA en alle 2CV afgeleiden zoals AMI (6 en 8) en Dyane. Een zwager van mij heeft een XM moet zeggen rijdt goed maar niet als een echte Citroen van voor het PSA tijdperk.

Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on SunApr16, 2006 12:15:23 PM, edited 1 time in total.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Didot
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuApr13, 2006 11:35:49 PM

Post by Didot »

Het is een hij volgens mij. Gedraagt zich als een echte man, er is iets stuk en hij gaat in een hoekje zitten piepen en kreunt amechtig dat hij niet meer k?n.

Geintje.

Post Reply