1.5 diesel loopt de eerste 5 minuten slecht
Moderators: denny, vtspower, webmasters
1.5 diesel loopt de eerste 5 minuten slecht
Ik heb dus een 1.5 diesel. Heeft net 222000 gelopen. Als tie koud is loopt hij onregelmatig en reageerd onberekenbaar op het gaspedaal. Stilstaand gallopeerd het toerental ook wat. Is hij eenmaal warm (na ca 5 minuten) dat is het (nagenoeg) over. De dealer zei kleppen stellen = ook gebeurd (265 euro) maar het is niet over. Na het kleppenstellen laat hij nu bij de koude start een klein rookpluimpje zien, loopt even onregelmatig en dan ok?. Stationair voel je het blok nu wel meer "schudden".
Koudstart thermostaat was stuk, ook vervangen, maar dit veranderd verder niets.
Wat nu: pomp? verstuivers,? Welke brandstofpomp past nog meer op een 1.5? Want de 1.5 is niet lang gemaakt?
Koudstart thermostaat was stuk, ook vervangen, maar dit veranderd verder niets.
Wat nu: pomp? verstuivers,? Welke brandstofpomp past nog meer op een 1.5? Want de 1.5 is niet lang gemaakt?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
265 euro voor kleppen stellen? Jemig, als je een beetje vlot bent doe je dat bij een benzinemotor in een uur!
Ben niet bekend met diesels, maar lijkt me niet dat het daar zoveel vlotter kan.
Overigens is de 1.5D wel lang gemaakt, alleen niet lang in de AX.
De VJZ (dat is de code van je motorretje) is nl. ook geleverd in de 106 (zowel Ph1 als Ph2) en de Saxo (Ph1, Ph2, Ph3).
: heb jij eigenlijk al een wie=wie? zo nee..... MAKEN!!!!
Ben niet bekend met diesels, maar lijkt me niet dat het daar zoveel vlotter kan.
Overigens is de 1.5D wel lang gemaakt, alleen niet lang in de AX.
De VJZ (dat is de code van je motorretje) is nl. ook geleverd in de 106 (zowel Ph1 als Ph2) en de Saxo (Ph1, Ph2, Ph3).
: heb jij eigenlijk al een wie=wie? zo nee..... MAKEN!!!!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Ik zou zeggen ga eens wat draaien aan het stelschroefje van inspuitvervroeger. Dit zit bovenop de pomp, naast de gashandel. Grote kans dat de kabel die van je koudestartthermostaat (5x woordwaarde) naar je inspuitvervroeger gaat niet strak genoeg staat. Dan gaat de koude motor moeilijk doen.
Bij mij was dat in ieder geval het euvel bij gelijke symptomen.
Dat hij het na 10 miniuten beter doet is omdat inspuitvervroeging dan niet meer nodig is.
/edit/ hier een votoke, tis wel van een 1.4 blok maar die scheelt kwa uiterlijk weinig.
linksonder zien we de pomp, daarop zitten 2 kabels en de onderste is van de inspuitvervroeger (voor de koude start). Die kabel moet volgens mij strakker.
ps. blok op de foto heeft een lucas (CAV) injectiepomp.
Groeten en suc6!
Bij mij was dat in ieder geval het euvel bij gelijke symptomen.
Dat hij het na 10 miniuten beter doet is omdat inspuitvervroeging dan niet meer nodig is.
/edit/ hier een votoke, tis wel van een 1.4 blok maar die scheelt kwa uiterlijk weinig.
linksonder zien we de pomp, daarop zitten 2 kabels en de onderste is van de inspuitvervroeger (voor de koude start). Die kabel moet volgens mij strakker.
ps. blok op de foto heeft een lucas (CAV) injectiepomp.
Groeten en suc6!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Bedank voor zulks een snelle reactie.
Ook de gloeibougies zijn nagemeten en ??n vervangen. Overigens hebben ze niet gesteld dat het de kleppen zijn. Wel dat een 1.5 gevoelig is voor klepspeling. En diverse kleppen stonden inderdaad krap. (zeiden zij)
Het starten opzich is geen probleem, maar de eerste 5 minuten, reageert hij onberekenbaar op het gas. Ook als het boven de 10 graden is is het al beter. (hebben we nog niet veel gehad, maar...)
vr gr. Luuk
Ook de gloeibougies zijn nagemeten en ??n vervangen. Overigens hebben ze niet gesteld dat het de kleppen zijn. Wel dat een 1.5 gevoelig is voor klepspeling. En diverse kleppen stonden inderdaad krap. (zeiden zij)
Het starten opzich is geen probleem, maar de eerste 5 minuten, reageert hij onberekenbaar op het gas. Ook als het boven de 10 graden is is het al beter. (hebben we nog niet veel gehad, maar...)
vr gr. Luuk
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Luuk wrote:Bedank voor zulks een snelle reactie.
Ook de gloeibougies zijn nagemeten en ??n vervangen. Overigens hebben ze niet gesteld dat het de kleppen zijn. Wel dat een 1.5 gevoelig is voor klepspeling. En diverse kleppen stonden inderdaad krap. (zeiden zij)
Het starten opzich is geen probleem, maar de eerste 5 minuten, reageert hij onberekenbaar op het gas. Ook als het boven de 10 graden is is het al beter. (hebben we nog niet veel gehad, maar...)
vr gr. Luuk
argh, maar 1 vervangen, das niet slim, hadden ze ze beter allemaal in 1x kunnen vervangen, de ene nieuwe zal nu beter zijn dan de rest, en kan jij in de toekomst nog achterhalen welke nu de nieuwere was?
Net als normale bougies vervang je die ook ineens allemaal.
Kleppen zij nu uitgesloten, het enige dat dan nog overblijft is de inspuiting vd diesel zoals kakelbont al zei, want electronica heb je niet aan dat dieselblokkie.
dieseltje
voor dat je wat anders probeert.... ga even naar de shop en koop even forte dieselcleaner, even aan volle tank toevoegen (is eigenlijk voor 400 liter, maar geeft niets!) en luister naar een soepele diesel!
Tja, misschien heeft deze tip wel een hoog 'tel-sell' gehalte maar ik heb hier zowel prive als professioneel (truckmonteur ) goede ervaringen mee
Tja, misschien heeft deze tip wel een hoog 'tel-sell' gehalte maar ik heb hier zowel prive als professioneel (truckmonteur ) goede ervaringen mee
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm
"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm
"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: WedJan18, 2006 2:22:14 AM
- Location: Vlakbij Bobbejaanland... :-)
- Contact:
Heeft zo'n AX diesel ook een was-thermostaat om het stationair toerental te verhogen? (Zelfde idee als een choke bij een benzine)
Als dat zo is kan ie goed kapot zijn en dan wil ie koud ook niet lekker lopen.
Als dat zo is kan ie goed kapot zijn en dan wil ie koud ook niet lekker lopen.
205 1.9 GTi (project 1)
205 1.9 Rallye
205 1.6 CTi
205 1.6 GTi
205 XAD Multi
205 XA Multi (project 2)
205 1.9 Rallye
205 1.6 CTi
205 1.6 GTi
205 XAD Multi
205 XA Multi (project 2)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Den Hans wrote:Heeft zo'n AX diesel ook een was-thermostaat om het stationair toerental te verhogen? (Zelfde idee als een choke bij een benzine)
Als dat zo is kan ie goed kapot zijn en dan wil ie koud ook niet lekker lopen.
Ja dat heeft tie. Zie mijn eerdere bericht. Het heet bij een diesel een inspuit vervroeger.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)