1.5 diesel loopt de eerste 5 minuten slecht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Luuk
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan18, 2006 9:05:41 PM
Location: Hardenberg

1.5 diesel loopt de eerste 5 minuten slecht

Post by Luuk »

Ik heb dus een 1.5 diesel. Heeft net 222000 gelopen. Als tie koud is loopt hij onregelmatig en reageerd onberekenbaar op het gaspedaal. Stilstaand gallopeerd het toerental ook wat. Is hij eenmaal warm (na ca 5 minuten) dat is het (nagenoeg) over. De dealer zei kleppen stellen = ook gebeurd (265 euro) maar het is niet over. Na het kleppenstellen laat hij nu bij de koude start een klein rookpluimpje zien, loopt even onregelmatig en dan ok?. Stationair voel je het blok nu wel meer "schudden".
Koudstart thermostaat was stuk, ook vervangen, maar dit veranderd verder niets.
Wat nu: pomp? verstuivers,? Welke brandstofpomp past nog meer op een 1.5? Want de 1.5 is niet lang gemaakt?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

gloeibougies, de mijne loopt ook even heel onregelmatig als ie gestart word, vermoed gewoon de gloeibougies die wat minder zijn, zeker merkbaar met kouder weer

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

en stel dat het de gloeibougies zijn,

dan zou ik dat bedrag van de bougies terughalen op de garage, aangezien je hun al 265 euro betaald hebt voor de kleppen omdat ze jou vertelden dat dat de oorzaak was.

soort van garantie ofzo.
:roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

265 euro voor kleppen stellen? :shock: Jemig, als je een beetje vlot bent doe je dat bij een benzinemotor in een uur!
Ben niet bekend met diesels, maar lijkt me niet dat het daar zoveel vlotter kan.
Overigens is de 1.5D wel lang gemaakt, alleen niet lang in de AX.

De VJZ (dat is de code van je motorretje) is nl. ook geleverd in de 106 (zowel Ph1 als Ph2) en de Saxo (Ph1, Ph2, Ph3).

offtopic : heb jij eigenlijk al een wie=wie? zo nee..... MAKEN!!!! :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kleppen diesel benzine is heel wel degelijk anders.

Ik heb net 3 uur onder de kap gehangen van de diesel om even de gloeibougies te verwisselen.

De gloeibougies zijn een veroorzaker van slecht starten/aanslaan.
Andere problemen kunnen o.a. zijn lucht!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik zou zeggen ga eens wat draaien aan het stelschroefje van inspuitvervroeger. Dit zit bovenop de pomp, naast de gashandel. Grote kans dat de kabel die van je koudestartthermostaat (5x woordwaarde) naar je inspuitvervroeger gaat niet strak genoeg staat. Dan gaat de koude motor moeilijk doen.

Bij mij was dat in ieder geval het euvel bij gelijke symptomen.

Dat hij het na 10 miniuten beter doet is omdat inspuitvervroeging dan niet meer nodig is.

/edit/ hier een votoke, tis wel van een 1.4 blok maar die scheelt kwa uiterlijk weinig.
linksonder zien we de pomp, daarop zitten 2 kabels en de onderste is van de inspuitvervroeger (voor de koude start). Die kabel moet volgens mij strakker.
Image
ps. blok op de foto heeft een lucas (CAV) injectiepomp.
Groeten en suc6!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Luuk
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan18, 2006 9:05:41 PM
Location: Hardenberg

Post by Luuk »

Bedank voor zulks een snelle reactie.

Ook de gloeibougies zijn nagemeten en ??n vervangen. Overigens hebben ze niet gesteld dat het de kleppen zijn. Wel dat een 1.5 gevoelig is voor klepspeling. En diverse kleppen stonden inderdaad krap. (zeiden zij)

Het starten opzich is geen probleem, maar de eerste 5 minuten, reageert hij onberekenbaar op het gas. Ook als het boven de 10 graden is is het al beter. (hebben we nog niet veel gehad, maar...)

vr gr. Luuk

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Luuk wrote:Bedank voor zulks een snelle reactie.

Ook de gloeibougies zijn nagemeten en ??n vervangen. Overigens hebben ze niet gesteld dat het de kleppen zijn. Wel dat een 1.5 gevoelig is voor klepspeling. En diverse kleppen stonden inderdaad krap. (zeiden zij)

Het starten opzich is geen probleem, maar de eerste 5 minuten, reageert hij onberekenbaar op het gas. Ook als het boven de 10 graden is is het al beter. (hebben we nog niet veel gehad, maar...)

vr gr. Luuk


argh, maar 1 vervangen, das niet slim, hadden ze ze beter allemaal in 1x kunnen vervangen, de ene nieuwe zal nu beter zijn dan de rest, en kan jij in de toekomst nog achterhalen welke nu de nieuwere was?

Net als normale bougies vervang je die ook ineens allemaal.

Kleppen zij nu uitgesloten, het enige dat dan nog overblijft is de inspuiting vd diesel zoals kakelbont al zei, want electronica heb je niet aan dat dieselblokkie.

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

dieseltje

Post by Henk-1970 »

voor dat je wat anders probeert.... ga even naar de shop en koop even forte dieselcleaner, even aan volle tank toevoegen (is eigenlijk voor 400 liter, maar geeft niets!) en luister naar een soepele diesel!
Tja, misschien heeft deze tip wel een hoog 'tel-sell' gehalte :lol: maar ik heb hier zowel prive als professioneel (truckmonteur 8) ) goede ervaringen mee
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Idd Forte is erg goed spul!
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Luuk
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan18, 2006 9:05:41 PM
Location: Hardenberg

Post by Luuk »

De afstelling van de koudestart is ok?. Zit koud strak tegen de aanslag aan.

Ik zal volgende week een claener uitproberen, dank voor deze tip. Zal nog komen vertellen of het werkte.

Luuk.

(in vullen "wie is wie" volgt nog moet daar nog even tijd voor uittrekken.)

Den Hans
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedJan18, 2006 2:22:14 AM
Location: Vlakbij Bobbejaanland... :-)
Contact:

Post by Den Hans »

Heeft zo'n AX diesel ook een was-thermostaat om het stationair toerental te verhogen? (Zelfde idee als een choke bij een benzine)
Als dat zo is kan ie goed kapot zijn en dan wil ie koud ook niet lekker lopen.
205 1.9 GTi (project 1)
205 1.9 Rallye
205 1.6 CTi
205 1.6 GTi
205 XAD Multi
205 XA Multi (project 2)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

zolang ik weet niet, ken het princiepe wel (wax stat) gezien mijn mr2 er een heeft, en die is stuk wat een bekend probleem is (moter loopt dan 2k rpm koud stationair) bij de mr2.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Den Hans wrote:Heeft zo'n AX diesel ook een was-thermostaat om het stationair toerental te verhogen? (Zelfde idee als een choke bij een benzine)
Als dat zo is kan ie goed kapot zijn en dan wil ie koud ook niet lekker lopen.


Ja dat heeft tie. Zie mijn eerdere bericht. Het heet bij een diesel een inspuit vervroeger.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply