Motor oververhit, fan slaat niet aan!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Motor oververhit, fan slaat niet aan!

Post by Buks »

Ik weet dat er al enkele topics over koeling(sproblemen) zijn, maar heb ze even doorgelezen, en het mijne is ietsje anders, vandaar een nieuwe.

Vandaag een rit gemaakt van Delft naar Amsterdam. Alles ging zoals gewoonlijk prima, echter aan het einde vd rit op ring Adam west was er file waar ik in kwam. Na ruim 10 min file viel het me op dat ik nog steeds geen fan hoorde/voelde. Na ongeveer 15 min ging mn temp lampje branden en werd ik dus behoorlijk zenuwachtig. Aangezien ik nog maar 400m van mn afrit af was, ben ik langs de file rustig richting afrit gaan rijden over de vluchtstrook, eenmaal onderaan de afrit ging het lampje weer uit. Ik heb in mn spiegel gekeken en zag op de plek waar ik een tijd stil had gestaan wat vloeistof liggen maar niet extreem veel. Ik heb inmiddels ongeveer 6dl bijgevuld tot ie weer vol was. Nu heb ik een aantal vragen:

1. Ik vroeg me af of die 6dl genoeg is, of dat dat de inhoud is van het expansie reservoir, waardoor er nu lucht in het daadwerkelijke systeem is gekomen en ik dus opnieuw moet ontluchten.

2. Om de oorzaak te vinden heb ik de aansluiting op de radiator eraf gehaald en kortgesloten. De fan ging NIET draaien (contact aan) Dit verteld mij dat het probleem OF in de fan zelf zit die kapot is, OF bijv in de kabelboom?? Heeft iemand voor mij een test waardoor ik dit kan bepalen? Ik heb een multimeter hier, maar verder geen gereedschap.

3. Wat is de beste manier om te repareren? Ik ga ervanuit dat de sender (de temp sensor in de radiator) die het signaal schakelt naar de fan het dus nog wel zal doen. De fan zelf is dus kapot gok ik? Is er een gemakkelijkere manier om dat te checken dan de complete fan meteen vervangen?

4. Is er een manier om met die multimeter bijv de kabels door te meten waardoor ik weet dat er bijv geen kabelbreuk is? Ik ben niet goed met electriek, dus als iemand weet hoe dat moet leg het me uit op de dummie-manier ;)

tnx voor jullie hulp!
Last edited by Buks on SunMar26, 2006 8:06:26 PM, edited 1 time in total.

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Precies het zelfde gehad deze winter, was een massa probleem. Leg even een losse massa aan vanaf je accu en sluit het contact nog eens kort.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Ok wat ik gedaan heb is een los kabeltje vanaf de - pool van de accu direct in de aansluiting vd stekker die op de radiator gaat geklikt. Van die aansluiting moet er 1 massa zijn en de ander signaal volgens mij. Wat er gebeurde was het volgende: in 1 vd 2 gaten hoorde ik een duidelijke klik van onder een kastje onder de motorkap (relais dus?) en in he andere gat gebeurde er niets (dat is dan de massa geweest?). De fan ging trouwens NIET draaien. Het gekke is dat ik die klik niet heb gehoord toen ik de 2 polen van de aansluiting direct op elkaar heb kortgesloten. Waar dat mij op wijst lijkt wellicht idd een massa probleem zoals tom zei, maar ook nog steeds een defecte fan ofzo?? Ben benieuwd wat jullie ervan denken??

ps is de procedure zoals ik die heb gedaan met het kabeltje direct vanaf de accu correct trouwens, of ben ik nu mn electra aan het slopen;)?

tnx alvast gr Buks

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

denk dat de fan stuk is, gebeurd wel vaker helaas.
beste wat je kunt doen is op een willekeurige sloop een fan te zoeken, neem voor de zekerheid een (bromfiets) accu mee van 12v.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik heb nog een werkende fan liggen Buks. Of jah.. stuk of 5 eigenlijk :lol:

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Je kan heel simpel uitsluiten of je een kapotte fan heb door zowel een + als een - van je accu direct op de aansluiting van je fan te plaatsten (dus niet op de aansluitingen van je schakleaar in je radiator). Er zit trouwens geen relais tussen je schakelaar in je radiator en de motor van je fan.

Uiteraard kan je motor defect zijn maar massa problemen komen 10x zoveel voor, ik zo zeggen ff checken :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je kan beter de sensor doorverbinden dat gaat sneller.
EN je weet dan gelijk of die kapot is ipv de ventilator
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Je bedoelt natuurlijk de stekkers die op de sensor zitten :wink: Maar als je dat doet kan je nog niet een eventueel massa probleem elimineren.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Weet je dat zeker dat er geen relais tussen zit?? Heb momenteel niet de middelen om die accu rechtstreeks op de fan te schakelen, doe ik morgen wel. Er vanuit gaande mn fan nog zou werken (wat ik niet verwacht) hoe zou ik dan mn massa kunnen verbeteren? Zelf een aparte kabel aanleggen? Mbt dat relais: Hoor toch echt iets klikken beetje richting het passagierscompartiment in de motorruimte aan de bestuurderszijde, iemand ervaring daarmee? En kakanox: Wat zou je voor zo'n fan willen hebben, en waar woon je? (of is opsturen slimmer)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

test eerst maar door de bedrading bij de sensor op de radiator door te verbinden het is een Citroën kwaaltje dat die dingen van 8 euro sneuvelen.

een koperdraadje van 2 cm is genoeg (zelfs een paperclip)

LETOP sleutels uit het contact voordat de vingers in de ventilator hangen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb precies hetzelfde gehad.

Bij mij waren de contactpunten van het relais zwaar geoxideerd. Maakte geen contact meer. ff opgeschuurd en opgelost. Dat kan het ook nog zijn dus.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

@joost en mark: ik heb die bedrading getest en de fan gaat NIET draaien, alleen hoor ik wel een klik....(staat allemaal al uitgebreid uitgelegd in het topic)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Jongens ff een vraagje nog:

Ik wil morgen weer terug rijden naar delft om het daar te verhelpen. Dat zal wel lukken ik zal zorgen dat ik niet op een tijdstip ga dat er files zijn. Mijn vraag is alleen: ik heb dus 6 dl bijgevuld en de radiator is weer vol tenminste het expansie deel daarvan, kan het nu zijn dat er lucht in het systeem is gekomen? Want ik wordt een beetje zenuwachtig bij de gedachte dat ik em dan morgen tijdens de terugrit zou oververhitten door die lucht en bijv een koppakking eruit blaas.... :?

Ik heb hier niet de spullen om em fatsoenlijk te ontluchten helaas als dat nodig zou zijn, dus is het verantwoord om zo terug te rijden denken jullie?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ontluchten hoef je niet te doen hoor. Er is gewoon wat water uitgegooid omdat tie te heet wordt. Dat gaat er dan bij het expansievat uit, daar issie voor.

Pas als echt het hele expansievat, of de hele radiator leeg is geblazen moet je aan ontluchten denken.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ontluchten moet wel lukken, ventieltje losgooien :D

hou de kachel in de auto aan op standje warm (blower flink aan), als die koud wordt is het niet goed! + hij koelt zo ook nog een beetje meer het systeem
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Heb em net ontlucht, er ging nog 0.5 l water erin toen ik de schroef op de radiator zelf open zette, totaal heb ik er nu ongeveer 1.1l bij gegooid. Bij de termorthaat/verwarmingsontluchting zat er geen lucht. Zegt dat iemand wat over de ernst van het warm worden van gisteren, of ben ik er goed mee weg gekomen?? wat denken jullie?

ps wie weet er bij welke temp dat lampje gaat branden?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Buks wrote:Heb em net ontlucht, er ging nog 0.5 l water erin toen ik de schroef op de radiator zelf open zette, totaal heb ik er nu ongeveer 1.1l bij gegooid. Bij de termorthaat/verwarmingsontluchting zat er geen lucht. Zegt dat iemand wat over de ernst van het warm worden van gisteren, of ben ik er goed mee weg gekomen?? wat denken jullie?


Daar kom je vanzelf achter. Zorg dat je een draaiende fan hebt, laat 'm op temperatuur komen en knijp in de slang die uit het blok komt, geef eventueel tegelijkertijd even een beetje gas (3000-4000 r/min). Keihard? Dan is 't niet goed en heb je een lekke koppakking. Nog in te knijpen? Dan HOEFT er niks aan de hand te zijn. Ook ff kijken voor sludge enzo.. ennuh, if it's not broken, don't try to fix it ;) Licht olielek boven de dynamo zou ik lekker ff laten zitten tot het flink erg wordt.

Buks wrote:ps wie weet er bij welke temp dat lampje gaat branden?


125 graden vlgs mij, maar dat weet ik niet 100% zeker. Bij m'n sport ging het iig pas branden als het koelwater al kookte :)

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

bij nader inzien zit er idd een relais voor de fan-motor. Sorry voor de verkeerde info

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

4. Met een multimeter kun je bedrading testen door de weerstand over de draad te meten. Als ie '1' aangeeft (althans de mijne; "weerstand oneindig") heb je ergens een kabelbreuk; geeft ie een re?le waarde in ohms aan dan is je draad in ieder geval niet gebroken (of ie nog goed is, is deel twee, maar gebroken is ie dan in ieder geval niet. Hoe lager de weerstand van je draad, hoe beter).
Kijk uit, een Cactussssss

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Vanmorgen zonder problemen terug gereden uit amsterdam naar Delft. De koppakking lijkt me nog in orde, iig ik zie geen mayo op de vuldop. De auto loopt normaal, en het koelwater blijft erin tot nu toe, ook geen witte rook uit de uitlaat. Dit is wel iets wat ik ZEER goed in de gaten zal houden de komende tijd. Wat was het nou: een slecht contact makend relais. Eerst de fan rechtstreeks op de accu gezet, en die deed het gewoon. Daarna het voltage gemeten wat op de voedingsstekker van de fan stond (bij kortgesloten contact bij de radiator) en daar stond een voltage op, maar niet elke keer. Heb het relais helemaal opgeschuurd en gecontactsprayd, net als alle stekkers en aansluitingen voor zover ik kon, en nu werkt het weer. Ik raad iedereen aan alle aansluitingen en contacten van het koelsysteem eens goed na te lopen, want een slecht contactje kan je dus zomaar je motor kosten!! (slechte contacten had ik kunnen verwachten in oudere auto's)

ps de koelwaterslang inknijp test heb ik gedaan, de slang wordt iig na verloop van tijd GOED warm, maar hij is met lopende motor wel harder dan met de motor uit (niet keihard trouwens) is dit normaal? Als dat bij iedereen zo is ben ik gerust...

Post Reply