Motor oververhit, fan slaat niet aan!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motor oververhit, fan slaat niet aan!
Ik weet dat er al enkele topics over koeling(sproblemen) zijn, maar heb ze even doorgelezen, en het mijne is ietsje anders, vandaar een nieuwe.
Vandaag een rit gemaakt van Delft naar Amsterdam. Alles ging zoals gewoonlijk prima, echter aan het einde vd rit op ring Adam west was er file waar ik in kwam. Na ruim 10 min file viel het me op dat ik nog steeds geen fan hoorde/voelde. Na ongeveer 15 min ging mn temp lampje branden en werd ik dus behoorlijk zenuwachtig. Aangezien ik nog maar 400m van mn afrit af was, ben ik langs de file rustig richting afrit gaan rijden over de vluchtstrook, eenmaal onderaan de afrit ging het lampje weer uit. Ik heb in mn spiegel gekeken en zag op de plek waar ik een tijd stil had gestaan wat vloeistof liggen maar niet extreem veel. Ik heb inmiddels ongeveer 6dl bijgevuld tot ie weer vol was. Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik vroeg me af of die 6dl genoeg is, of dat dat de inhoud is van het expansie reservoir, waardoor er nu lucht in het daadwerkelijke systeem is gekomen en ik dus opnieuw moet ontluchten.
2. Om de oorzaak te vinden heb ik de aansluiting op de radiator eraf gehaald en kortgesloten. De fan ging NIET draaien (contact aan) Dit verteld mij dat het probleem OF in de fan zelf zit die kapot is, OF bijv in de kabelboom?? Heeft iemand voor mij een test waardoor ik dit kan bepalen? Ik heb een multimeter hier, maar verder geen gereedschap.
3. Wat is de beste manier om te repareren? Ik ga ervanuit dat de sender (de temp sensor in de radiator) die het signaal schakelt naar de fan het dus nog wel zal doen. De fan zelf is dus kapot gok ik? Is er een gemakkelijkere manier om dat te checken dan de complete fan meteen vervangen?
4. Is er een manier om met die multimeter bijv de kabels door te meten waardoor ik weet dat er bijv geen kabelbreuk is? Ik ben niet goed met electriek, dus als iemand weet hoe dat moet leg het me uit op de dummie-manier
tnx voor jullie hulp!
Vandaag een rit gemaakt van Delft naar Amsterdam. Alles ging zoals gewoonlijk prima, echter aan het einde vd rit op ring Adam west was er file waar ik in kwam. Na ruim 10 min file viel het me op dat ik nog steeds geen fan hoorde/voelde. Na ongeveer 15 min ging mn temp lampje branden en werd ik dus behoorlijk zenuwachtig. Aangezien ik nog maar 400m van mn afrit af was, ben ik langs de file rustig richting afrit gaan rijden over de vluchtstrook, eenmaal onderaan de afrit ging het lampje weer uit. Ik heb in mn spiegel gekeken en zag op de plek waar ik een tijd stil had gestaan wat vloeistof liggen maar niet extreem veel. Ik heb inmiddels ongeveer 6dl bijgevuld tot ie weer vol was. Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik vroeg me af of die 6dl genoeg is, of dat dat de inhoud is van het expansie reservoir, waardoor er nu lucht in het daadwerkelijke systeem is gekomen en ik dus opnieuw moet ontluchten.
2. Om de oorzaak te vinden heb ik de aansluiting op de radiator eraf gehaald en kortgesloten. De fan ging NIET draaien (contact aan) Dit verteld mij dat het probleem OF in de fan zelf zit die kapot is, OF bijv in de kabelboom?? Heeft iemand voor mij een test waardoor ik dit kan bepalen? Ik heb een multimeter hier, maar verder geen gereedschap.
3. Wat is de beste manier om te repareren? Ik ga ervanuit dat de sender (de temp sensor in de radiator) die het signaal schakelt naar de fan het dus nog wel zal doen. De fan zelf is dus kapot gok ik? Is er een gemakkelijkere manier om dat te checken dan de complete fan meteen vervangen?
4. Is er een manier om met die multimeter bijv de kabels door te meten waardoor ik weet dat er bijv geen kabelbreuk is? Ik ben niet goed met electriek, dus als iemand weet hoe dat moet leg het me uit op de dummie-manier
tnx voor jullie hulp!
Last edited by Buks on SunMar26, 2006 8:06:26 PM, edited 1 time in total.
Ok wat ik gedaan heb is een los kabeltje vanaf de - pool van de accu direct in de aansluiting vd stekker die op de radiator gaat geklikt. Van die aansluiting moet er 1 massa zijn en de ander signaal volgens mij. Wat er gebeurde was het volgende: in 1 vd 2 gaten hoorde ik een duidelijke klik van onder een kastje onder de motorkap (relais dus?) en in he andere gat gebeurde er niets (dat is dan de massa geweest?). De fan ging trouwens NIET draaien. Het gekke is dat ik die klik niet heb gehoord toen ik de 2 polen van de aansluiting direct op elkaar heb kortgesloten. Waar dat mij op wijst lijkt wellicht idd een massa probleem zoals tom zei, maar ook nog steeds een defecte fan ofzo?? Ben benieuwd wat jullie ervan denken??
ps is de procedure zoals ik die heb gedaan met het kabeltje direct vanaf de accu correct trouwens, of ben ik nu mn electra aan het slopen;)?
tnx alvast gr Buks
ps is de procedure zoals ik die heb gedaan met het kabeltje direct vanaf de accu correct trouwens, of ben ik nu mn electra aan het slopen;)?
tnx alvast gr Buks
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Je kan heel simpel uitsluiten of je een kapotte fan heb door zowel een + als een - van je accu direct op de aansluiting van je fan te plaatsten (dus niet op de aansluitingen van je schakleaar in je radiator). Er zit trouwens geen relais tussen je schakelaar in je radiator en de motor van je fan.
Uiteraard kan je motor defect zijn maar massa problemen komen 10x zoveel voor, ik zo zeggen ff checken
Uiteraard kan je motor defect zijn maar massa problemen komen 10x zoveel voor, ik zo zeggen ff checken
Weet je dat zeker dat er geen relais tussen zit?? Heb momenteel niet de middelen om die accu rechtstreeks op de fan te schakelen, doe ik morgen wel. Er vanuit gaande mn fan nog zou werken (wat ik niet verwacht) hoe zou ik dan mn massa kunnen verbeteren? Zelf een aparte kabel aanleggen? Mbt dat relais: Hoor toch echt iets klikken beetje richting het passagierscompartiment in de motorruimte aan de bestuurderszijde, iemand ervaring daarmee? En kakanox: Wat zou je voor zo'n fan willen hebben, en waar woon je? (of is opsturen slimmer)
test eerst maar door de bedrading bij de sensor op de radiator door te verbinden het is een Citroën kwaaltje dat die dingen van 8 euro sneuvelen.
een koperdraadje van 2 cm is genoeg (zelfs een paperclip)
LETOP sleutels uit het contact voordat de vingers in de ventilator hangen
een koperdraadje van 2 cm is genoeg (zelfs een paperclip)
LETOP sleutels uit het contact voordat de vingers in de ventilator hangen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Bij mij waren de contactpunten van het relais zwaar geoxideerd. Maakte geen contact meer. ff opgeschuurd en opgelost. Dat kan het ook nog zijn dus.
Bij mij waren de contactpunten van het relais zwaar geoxideerd. Maakte geen contact meer. ff opgeschuurd en opgelost. Dat kan het ook nog zijn dus.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Jongens ff een vraagje nog:
Ik wil morgen weer terug rijden naar delft om het daar te verhelpen. Dat zal wel lukken ik zal zorgen dat ik niet op een tijdstip ga dat er files zijn. Mijn vraag is alleen: ik heb dus 6 dl bijgevuld en de radiator is weer vol tenminste het expansie deel daarvan, kan het nu zijn dat er lucht in het systeem is gekomen? Want ik wordt een beetje zenuwachtig bij de gedachte dat ik em dan morgen tijdens de terugrit zou oververhitten door die lucht en bijv een koppakking eruit blaas....
Ik heb hier niet de spullen om em fatsoenlijk te ontluchten helaas als dat nodig zou zijn, dus is het verantwoord om zo terug te rijden denken jullie?
Ik wil morgen weer terug rijden naar delft om het daar te verhelpen. Dat zal wel lukken ik zal zorgen dat ik niet op een tijdstip ga dat er files zijn. Mijn vraag is alleen: ik heb dus 6 dl bijgevuld en de radiator is weer vol tenminste het expansie deel daarvan, kan het nu zijn dat er lucht in het systeem is gekomen? Want ik wordt een beetje zenuwachtig bij de gedachte dat ik em dan morgen tijdens de terugrit zou oververhitten door die lucht en bijv een koppakking eruit blaas....
Ik heb hier niet de spullen om em fatsoenlijk te ontluchten helaas als dat nodig zou zijn, dus is het verantwoord om zo terug te rijden denken jullie?
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Ontluchten hoef je niet te doen hoor. Er is gewoon wat water uitgegooid omdat tie te heet wordt. Dat gaat er dan bij het expansievat uit, daar issie voor.
Pas als echt het hele expansievat, of de hele radiator leeg is geblazen moet je aan ontluchten denken.
Pas als echt het hele expansievat, of de hele radiator leeg is geblazen moet je aan ontluchten denken.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Heb em net ontlucht, er ging nog 0.5 l water erin toen ik de schroef op de radiator zelf open zette, totaal heb ik er nu ongeveer 1.1l bij gegooid. Bij de termorthaat/verwarmingsontluchting zat er geen lucht. Zegt dat iemand wat over de ernst van het warm worden van gisteren, of ben ik er goed mee weg gekomen?? wat denken jullie?
ps wie weet er bij welke temp dat lampje gaat branden?
ps wie weet er bij welke temp dat lampje gaat branden?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Buks wrote:Heb em net ontlucht, er ging nog 0.5 l water erin toen ik de schroef op de radiator zelf open zette, totaal heb ik er nu ongeveer 1.1l bij gegooid. Bij de termorthaat/verwarmingsontluchting zat er geen lucht. Zegt dat iemand wat over de ernst van het warm worden van gisteren, of ben ik er goed mee weg gekomen?? wat denken jullie?
Daar kom je vanzelf achter. Zorg dat je een draaiende fan hebt, laat 'm op temperatuur komen en knijp in de slang die uit het blok komt, geef eventueel tegelijkertijd even een beetje gas (3000-4000 r/min). Keihard? Dan is 't niet goed en heb je een lekke koppakking. Nog in te knijpen? Dan HOEFT er niks aan de hand te zijn. Ook ff kijken voor sludge enzo.. ennuh, if it's not broken, don't try to fix it Licht olielek boven de dynamo zou ik lekker ff laten zitten tot het flink erg wordt.
Buks wrote:ps wie weet er bij welke temp dat lampje gaat branden?
125 graden vlgs mij, maar dat weet ik niet 100% zeker. Bij m'n sport ging het iig pas branden als het koelwater al kookte
4. Met een multimeter kun je bedrading testen door de weerstand over de draad te meten. Als ie '1' aangeeft (althans de mijne; "weerstand oneindig") heb je ergens een kabelbreuk; geeft ie een re?le waarde in ohms aan dan is je draad in ieder geval niet gebroken (of ie nog goed is, is deel twee, maar gebroken is ie dan in ieder geval niet. Hoe lager de weerstand van je draad, hoe beter).
Kijk uit, een Cactussssss
Vanmorgen zonder problemen terug gereden uit amsterdam naar Delft. De koppakking lijkt me nog in orde, iig ik zie geen mayo op de vuldop. De auto loopt normaal, en het koelwater blijft erin tot nu toe, ook geen witte rook uit de uitlaat. Dit is wel iets wat ik ZEER goed in de gaten zal houden de komende tijd. Wat was het nou: een slecht contact makend relais. Eerst de fan rechtstreeks op de accu gezet, en die deed het gewoon. Daarna het voltage gemeten wat op de voedingsstekker van de fan stond (bij kortgesloten contact bij de radiator) en daar stond een voltage op, maar niet elke keer. Heb het relais helemaal opgeschuurd en gecontactsprayd, net als alle stekkers en aansluitingen voor zover ik kon, en nu werkt het weer. Ik raad iedereen aan alle aansluitingen en contacten van het koelsysteem eens goed na te lopen, want een slecht contactje kan je dus zomaar je motor kosten!! (slechte contacten had ik kunnen verwachten in oudere auto's)
ps de koelwaterslang inknijp test heb ik gedaan, de slang wordt iig na verloop van tijd GOED warm, maar hij is met lopende motor wel harder dan met de motor uit (niet keihard trouwens) is dit normaal? Als dat bij iedereen zo is ben ik gerust...
ps de koelwaterslang inknijp test heb ik gedaan, de slang wordt iig na verloop van tijd GOED warm, maar hij is met lopende motor wel harder dan met de motor uit (niet keihard trouwens) is dit normaal? Als dat bij iedereen zo is ben ik gerust...