1.4 16v ??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Ze leveren standaard nl. 90 pk, en voor 90 pk (of zelfs 105) kan je v??l makkelijker een 1.6 8V inbouwen.
Is dat wel makkelijker dan? een tu blok blijft een tu lijkt mij.
maar er valt inderdaad wel wat meer uit te halen uit zo'n 1.6.
Zo'n 8 klepper zal waarschijnlijk ook makkelijker te verkrijgen zijn en mischien zelfs goedkoper
ik dacht mischien heeft zo'n 1.4 16v wel een betere kop zonder koppakking ellende. en olie lekkage.
dus dat zou dan eigenlijk de hoofdreden zijn voor de aanschaf.
als ik echt veel sneller wil dan tja...1.6 [/quote]
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
The Swarm wrote:Ze leveren standaard nl. 90 pk, en voor 90 pk (of zelfs 105) kan je v??l makkelijker een 1.6 8V inbouwen.
Is dat wel makkelijker dan? een tu blok blijft een tu lijkt mij.
maar er valt inderdaad wel wat meer uit te halen uit zo'n 1.6.
Zo'n 8 klepper zal waarschijnlijk ook makkelijker te verkrijgen zijn en mischien zelfs goedkoper
ik dacht mischien heeft zo'n 1.4 16v wel een betere kop zonder koppakking ellende. en olie lekkage.
dus dat zou dan eigenlijk de hoofdreden zijn voor de aanschaf.
als ik echt veel sneller wil dan tja...1.6
Een 1.6 8V zal je zo'n 350 euro kosten bij een demontagebedrijf. Een 1.4 16V zit al snel > 800 euro lijkt me, aangezien de 1.6 16V (TU5JP4, 110pk) op 1000 zit en een goede, jonge 1.6 16V (TU5J4, 120/125pk) op +/- 1300.
Verder moet je om een 16V in te kunnen bouwen ook nog je motorsteun RV (distributiezijde) aanpassen, wat met een 8V niet of nauwelijks nodig is (als je throttlebodies monteert moet 't wel, maar goed).
Daarnaast ga ik binnenkort even meekijken bij een vriend van me, z'n vriendin heeft nl. een Saxo VTS met 180.000 km en... een lekke koppakking
Dus weet niet of je er heel veel mee opschiet om een 1.4 16V te kiezen
Dat laatste trouwens tenzij je voor een turbo gaat (ik lees net je onderschrift). De 16V TU's hebben allemaal gesmede zuigertjes en kunnen daarmee meer turbodruk hebben (1.1 bar schijnt mogelijk te zijn op originele zuigers, waar je met een 8V zo rond de 0.7 stokt). Geloof dat de TU5J4 (120/125 pk) zelfs standaard voorzien is van zuigerbodemkoeling, maar pin me er niet op vast, ik heb ze nog niet open mogen hebben
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Tja inderdaad.
dat prijsverschil is inderdaad vrij hoog ja
op zoek naar een 1.6 8v dus
wel lekker koppel onderin en dat is toch ook wat waard
en het verbruik zal denk ik ook wel meevallen met zo'n 1.6 8v in mijn lichte axje.
lijkt mij dat je om een beetje gewoon te rijden, minder gas hoeft te geven dan met mijn 1.4tje.
Maar dat licht er dan ook maar aan wat ik "gewoon" rijden vind
dat prijsverschil is inderdaad vrij hoog ja
op zoek naar een 1.6 8v dus
wel lekker koppel onderin en dat is toch ook wat waard
en het verbruik zal denk ik ook wel meevallen met zo'n 1.6 8v in mijn lichte axje.
lijkt mij dat je om een beetje gewoon te rijden, minder gas hoeft te geven dan met mijn 1.4tje.
Maar dat licht er dan ook maar aan wat ik "gewoon" rijden vind
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
- Location: Spijkenisse
- Contact:
Dat laatste trouwens tenzij je voor een turbo gaat (ik lees net je onderschrift).
Muah ik weet niet of ik ooit aan dat project ga beginnen
Ik heb nog een Mitsu colt turbo voor de deur staan en als ik dan allemaal bekijk wat er voor aanpassingen zijn gedaan al fabriek af, dan denk ik dat het eigenlijk makkelijker is gezegd dan gedaan.
dus dacht ik zo.. ken ook snel zijn met een axje zonder 6x per week te tanken
dan maar gewoon een 1600tje van maken. lijkt me zelfs met een 8v toch behoorlijk rap!!
[/quote]
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
The Swarm wrote:dan maar gewoon een 1600tje van maken. lijkt me zelfs met een 8v toch behoorlijk rap!!
als je het netjes doet: 110 pk @ 6000-6500, +/- 210 km/h, 0-100 in +/- 8
als je het h??l goed doet: 134 pk @ 7200 r/min, 229 km/h, 0-100 in +/- 7 sec.
meer pk's is mogelijk, maar dan gaat het je ook grote hopen geld kosten en ben je goedkoper uit met een 16V.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
The Swarm wrote:edwin ss50 wrote:ik heb nog wel een 1.6 8v te koop voor je, uit een 306
Echt waar
vertel er eens wat over? km-stand enz
ik heb mischien wel intresse hoor
en wat je ervoor wilt hebben iig
let wel op, het is net wat je wil
>> de TU5JP / NFZ heeft 89-90 pk (afh. van auto/motormanagement)
>> TU5J2 / NFT heeft 98-105 pk (afh. van auto/motormanagement)
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
The Swarm wrote:Toch niet te lang hoop ik
maar nu snap ik iets niet meer
is die tu5j2 nou een 8 of een 16v ]
want ik wil het dus wel betaalbaar houden en dan doe ik het netzolief met 90 pk uit een 1.6 8v
Er zijn meerdere 1600 8kleppers
En t is een 8Vtje
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79