1.4 16v ??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ik heb t nagevraagd, die saxo waar ik d8 dat een 1.4 16v was, was een 1.6 8v. sorry :oops:
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

AX_Powah wrote:ik heb t nagevraagd, die saxo waar ik d8 dat een 1.4 16v was, was een 1.6 8v. sorry :oops:


niet erg, ik werd al benieuwd! :)

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Ze leveren standaard nl. 90 pk, en voor 90 pk (of zelfs 105) kan je v??l makkelijker een 1.6 8V inbouwen.


Is dat wel makkelijker dan? een tu blok blijft een tu lijkt mij.
maar er valt inderdaad wel wat meer uit te halen uit zo'n 1.6.

Zo'n 8 klepper zal waarschijnlijk ook makkelijker te verkrijgen zijn en mischien zelfs goedkoper :?:

ik dacht mischien heeft zo'n 1.4 16v wel een betere kop zonder koppakking ellende. en olie lekkage. :?
dus dat zou dan eigenlijk de hoofdreden zijn voor de aanschaf.
als ik echt veel sneller wil dan tja...1.6 :D [/quote]

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

The Swarm wrote:
Ze leveren standaard nl. 90 pk, en voor 90 pk (of zelfs 105) kan je v??l makkelijker een 1.6 8V inbouwen.


Is dat wel makkelijker dan? een tu blok blijft een tu lijkt mij.
maar er valt inderdaad wel wat meer uit te halen uit zo'n 1.6.

Zo'n 8 klepper zal waarschijnlijk ook makkelijker te verkrijgen zijn en mischien zelfs goedkoper :?:

ik dacht mischien heeft zo'n 1.4 16v wel een betere kop zonder koppakking ellende. en olie lekkage. :?
dus dat zou dan eigenlijk de hoofdreden zijn voor de aanschaf.
als ik echt veel sneller wil dan tja...1.6 :D


Een 1.6 8V zal je zo'n 350 euro kosten bij een demontagebedrijf. Een 1.4 16V zit al snel > 800 euro lijkt me, aangezien de 1.6 16V (TU5JP4, 110pk) op 1000 zit en een goede, jonge 1.6 16V (TU5J4, 120/125pk) op +/- 1300.

Verder moet je om een 16V in te kunnen bouwen ook nog je motorsteun RV (distributiezijde) aanpassen, wat met een 8V niet of nauwelijks nodig is (als je throttlebodies monteert moet 't wel, maar goed).

Daarnaast ga ik binnenkort even meekijken bij een vriend van me, z'n vriendin heeft nl. een Saxo VTS met 180.000 km en... een lekke koppakking :?

Dus weet niet of je er heel veel mee opschiet om een 1.4 16V te kiezen :)

Dat laatste trouwens tenzij je voor een turbo gaat (ik lees net je onderschrift). De 16V TU's hebben allemaal gesmede zuigertjes en kunnen daarmee meer turbodruk hebben (1.1 bar schijnt mogelijk te zijn op originele zuigers, waar je met een 8V zo rond de 0.7 stokt). Geloof dat de TU5J4 (120/125 pk) zelfs standaard voorzien is van zuigerbodemkoeling, maar pin me er niet op vast, ik heb ze nog niet open mogen hebben :)

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Tja inderdaad.
dat prijsverschil is inderdaad vrij hoog ja :(
op zoek naar een 1.6 8v dus :)

wel lekker koppel onderin en dat is toch ook wat waard
en het verbruik zal denk ik ook wel meevallen met zo'n 1.6 8v in mijn lichte axje.
lijkt mij dat je om een beetje gewoon te rijden, minder gas hoeft te geven dan met mijn 1.4tje.
Maar dat licht er dan ook maar aan wat ik "gewoon" rijden vind :lol:

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Dat laatste trouwens tenzij je voor een turbo gaat (ik lees net je onderschrift).


Muah ik weet niet of ik ooit aan dat project ga beginnen :?
Ik heb nog een Mitsu colt turbo voor de deur staan en als ik dan allemaal bekijk wat er voor aanpassingen zijn gedaan al fabriek af, dan denk ik dat het eigenlijk makkelijker is gezegd dan gedaan.

dus dacht ik zo.. ken ook snel zijn met een axje zonder 6x per week te tanken :lol:

dan maar gewoon een 1600tje van maken. lijkt me zelfs met een 8v toch behoorlijk rap!! :twisted:
[/quote]

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

ik heb nog wel een 1.6 8v te koop voor je, uit een 306

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

The Swarm wrote:dan maar gewoon een 1600tje van maken. lijkt me zelfs met een 8v toch behoorlijk rap!! :twisted:


als je het netjes doet: 110 pk @ 6000-6500, +/- 210 km/h, 0-100 in +/- 8 :)

als je het h??l goed doet: 134 pk @ 7200 r/min, 229 km/h, 0-100 in +/- 7 sec. :)

meer pk's is mogelijk, maar dan gaat het je ook grote hopen geld kosten en ben je goedkoper uit met een 16V.

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

edwin ss50 wrote:ik heb nog wel een 1.6 8v te koop voor je, uit een 306


Echt waar :?: :D
vertel er eens wat over? km-stand enz
ik heb mischien wel intresse hoor :)

en wat je ervoor wilt hebben iig :)

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

het is niet mijn motor maar van een kerel hier uit de buurt, ik zal hem wel eens vragen, hij had geloof ik nog geen ton gedraaid.
ik weet ook niet of er een kabelboom en computer bij zit, volgens mij niet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

The Swarm wrote:
edwin ss50 wrote:ik heb nog wel een 1.6 8v te koop voor je, uit een 306


Echt waar :?: :D
vertel er eens wat over? km-stand enz
ik heb mischien wel intresse hoor :)

en wat je ervoor wilt hebben iig :)


let wel op, het is net wat je wil

>> de TU5JP / NFZ heeft 89-90 pk (afh. van auto/motormanagement)
>> TU5J2 / NFT heeft 98-105 pk (afh. van auto/motormanagement)

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

liever die tu5j2 dan he :)

is er nog wel een beetje aan te komen dan :?:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ben ook al op zoek naar een tu5j2 :P

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Toch niet te lang hoop ik :(

maar nu snap ik iets niet meer :?:
is die tu5j2 nou een 8 of een 16v :?: ]
want ik wil het dus wel betaalbaar houden en dan doe ik het netzolief met 90 pk uit een 1.6 8v :)

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

The Swarm wrote:Toch niet te lang hoop ik :(

maar nu snap ik iets niet meer :?:
is die tu5j2 nou een 8 of een 16v :?: ]
want ik wil het dus wel betaalbaar houden en dan doe ik het netzolief met 90 pk uit een 1.6 8v :)


Er zijn meerdere 1600 8kleppers :P
En t is een 8Vtje
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Dat is ook een 8 klepper.. maar dan met iets meer vermogen dan die tu5jp.. die heeft iets minder vermogen..

Neuh.. ik ben pas net op zoek :P Eerst maar eens rondbellen of er wat te vinden is ;)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

wat dacht je overigens van de C4 1.4 16V

P. :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Duuuur geintje , als je er al 1 kan vinden ;)

The Swarm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: ThuMar02, 2006 8:47:06 PM
Location: Spijkenisse
Contact:

Post by The Swarm »

Ga me eens verdiepen in zo'n TU5J2.
mischien vind ik er eentje :D

Hebben ze trouwends ook last van dat zwakke punt bij de koppaking :?:
je weet wel dat oliekanaaltje op de linkerhoek :?

Ik ben namelijk bang dat dat gewoon een kwaal is van elk tu blok.
Ik hoop dan ook een vrij jong blok te vinden :D

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Dat is volgens mij idd een tu kwaal :S

Post Reply