CO gehalte te hoog (8,5%)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
CO gehalte te hoog (8,5%)
Hallo Allemaal,
Ik ben de gelukkige eigennaar van een Citroën AX 1.1 TGE 1993. Op 27 Maart moet mijn ax'sje naar de keuring. Ik heb een pre APK laten doen, deze wees uit dta mijn CO 8,5% was. Nu heb ik het motermanagement uitgelezen, deze gaf foutcode 52. Dit houd in dat er valse lucht aangezogen word, of een lek bij de knalpijp ergens. Mijn garage gaf aan dat de lambdasonde waarschijnlijk defect was. Dit zou mij 150 euro gaan kosste, maar niet met de zekerheid dat het probleem daarmee opgelost is. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
MVG
Ruud
Ik ben de gelukkige eigennaar van een Citroën AX 1.1 TGE 1993. Op 27 Maart moet mijn ax'sje naar de keuring. Ik heb een pre APK laten doen, deze wees uit dta mijn CO 8,5% was. Nu heb ik het motermanagement uitgelezen, deze gaf foutcode 52. Dit houd in dat er valse lucht aangezogen word, of een lek bij de knalpijp ergens. Mijn garage gaf aan dat de lambdasonde waarschijnlijk defect was. Dit zou mij 150 euro gaan kosste, maar niet met de zekerheid dat het probleem daarmee opgelost is. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
MVG
Ruud
Last edited by casanovar on FriMar17, 2006 2:25:26 PM, edited 1 time in total.
Ze willen mijn lambdasonde gaan vervangen. Dit zou 7/10 x het probleem moeten zijn. Is dit verstandig? Hoelang duurt het vervangen?
Daarnaast weet ik dat mijnuitlaat er scheef onder hangt, zou het zo kunnen zijn dat die valse lucht aantrekt?
Kan ik de lambdasonde doormeten, hoe haal ik die eruit, iemand een idee? Hij is 4 polig.
Daarnaast weet ik dat mijnuitlaat er scheef onder hangt, zou het zo kunnen zijn dat die valse lucht aantrekt?
Kan ik de lambdasonde doormeten, hoe haal ik die eruit, iemand een idee? Hij is 4 polig.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
De lambdasonde kan je heel makkelijk zelf vervangen. Het is ook een klusje van niks, waar woon je? Als je in Utrecht kan komen wil ik het wel ff voor je doen. Halen we er even eentje van de sloop, ben je waarschijnlijk voor 25 euro klaar, als het niet minder is
Oh, ik zie 't al, je woont in Venlo. Lambdasonde zit iig vrij makkelijk te vinden. Als je de motorkap open doet kijk je op je motorblok. Aan de voorkant komen daar vier pijpen uit, dat is je uitlaatspruitstuk.
Direct daar onder verandert het in 1 pijp en dat is je downpipe, daar zit zo'n 10cm onder het begin een dikke bout in met een draad eraan (sleutel 21 als ik me niet vergis). D?t is de lambda. Als je die dus uit een sloopauto haalt (draadje niet doorknippen, maar netjes de volgen en de stekker loshalen ) en omwisselt met die van jou (goed aandraaien zodat ie geen valse lucht trekt, maar vast=vast!), ben je al bijna klaar.
Je accupool moet even los, ga daarna even koffiedrinken ofzo.. als je terugkomt starten ZONDER gas te geven - dat hoort altijd, maar nu moet je het eerstvolgende kwartier geen gas geven. De motor moet stationair lopend op bedrijfstemperatuur komen. Zodra dat gebeurd is is je ECU opnieuw ingelezen en dus "gewend" aan de nieuwe sonde.
Ga dan die viergasmeting nog maar eens ff doen
Oh, ik zie 't al, je woont in Venlo. Lambdasonde zit iig vrij makkelijk te vinden. Als je de motorkap open doet kijk je op je motorblok. Aan de voorkant komen daar vier pijpen uit, dat is je uitlaatspruitstuk.
Direct daar onder verandert het in 1 pijp en dat is je downpipe, daar zit zo'n 10cm onder het begin een dikke bout in met een draad eraan (sleutel 21 als ik me niet vergis). D?t is de lambda. Als je die dus uit een sloopauto haalt (draadje niet doorknippen, maar netjes de volgen en de stekker loshalen ) en omwisselt met die van jou (goed aandraaien zodat ie geen valse lucht trekt, maar vast=vast!), ben je al bijna klaar.
Je accupool moet even los, ga daarna even koffiedrinken ofzo.. als je terugkomt starten ZONDER gas te geven - dat hoort altijd, maar nu moet je het eerstvolgende kwartier geen gas geven. De motor moet stationair lopend op bedrijfstemperatuur komen. Zodra dat gebeurd is is je ECU opnieuw ingelezen en dus "gewend" aan de nieuwe sonde.
Ga dan die viergasmeting nog maar eens ff doen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik heb de marnelli variant. Het probleem waar ik nog mee kamp is het volgende. Op welke manier kan ik er achter komen of het daadwerkelijk de lambdasonde is? Mijn ECU geeft code 52 als ik hem uitlees. Dus na de start van 11, dan 5, dan 2, dan 12, dus code 52. Maar dit is het mengsel. Moet ik het dan wel bij de lambdasonde zoeken?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM