Slippende koppeling (wat nu?)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Gerbrand
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: FriNov28, 2003 11:53:11 AM

Slippende koppeling (wat nu?)

Post by Gerbrand »

Hallo mensen! Een klein (?) probleem met mijn ax. De koppeling slipt in de hoogste versnelling bij een toerental van ik denk rond de 2000. Ik heb twee vragen en ben natuurlijk nieuwsgierig naar andere tips.

De vragen:

1. Is er nog wat te redden door aan de afstelling te werken?
Zo, ja, heeft iemand misschien een verwijzing naar een technische beschrijving? Dat zou mij direct een stuk verder helpen.

2. Moet de koppeling gereviseerd/vervangen worden?
Wat zullen daarvan de kosten zijn en heeft iemand misschien zin/tijd om voor een schappelijk bedrag dat erin te zetten?

Kortom volgens mij een aardige klus die koppeling. Alvast bedankt voor de tips!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Slipt hij alleen in de hoogste versnelling bij 2000 toeren? Zou kunnen, maar is een beetje apart natuurlijk. Probeer uit stilstand eens slippend weg te trekken? Als je je wielen niet aan het spinnen krijgt slipt je koppeling.

Ik zat gelijk te denken aan mijn vorige GTI. Daar lag de krukaskeering aan bakzijde uit waardoor er olie tussen mijn koppeling kwam en hij aan het slippen ging.

Mogelijkheid 2 is natuurlijk dat de koppeling op is. Dit had je al wel kunnen voelen aan een koppelingpedaal dat ver omhoog staat.

In beide mogelijkheden die ik hierboven beschrijf moet de versnellingsbak eraf. Als je zo'n klusje door de garage laat doen zijn ze een kleine dag bezig, met het huidige werkplaats tarief ben aan alleen arbeid dus al snel 300 euro lichter. Een nieuwe koppeling+drukgroep gaat ook al snel richting de 200 euro. Reken op een dikke 500 euries in het ergste geval...
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Koppeling ben je wel een tijdje mee bezig. Wel leuk klusje trouwens. Maar net wat arnie zegt hij zou ook in andere versnellingen moeten slippen. Maar meestal merk je het als eerste in zn 5.

Koppeling ?100
Versnellingsbakolie ?20
Krukaskeerring ?10
Kleine dingetjes ?20

Arbeid 4uur ?200

Totaal zo'n euro of 350 dus.

Als je koppeling slipt is er niet veel meer te redden de afstelling is de andere kant op. Dus wanneer je koppeling ontkoppelt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Prijzen kloppen wel. Ik was 1,5 jaar geleden 400E kwijt voor het vervangen van mijn koppeling bij de garage ...

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Hoe merk je eigenlijk dat de koppeling en wat doet de koppeling dan niet goed meer?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Koppeling zorgt voor de verbinding tussen de motor en de wielen. Op het moment dat je koppeling niet meer goed is dan begint ie te slippen maw je toerental van je motor stijgt en je snelheid niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Maar is dit dan alleen wanneer je de koppeling intrapt of maakt dat niet uit?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je je koppeling intrapt zorg je er voor dat er geen verbinding is tussen je wielen en je motor. Hij staat zeg maar uit. Slippen kan ie dan ook niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik snap het. Als mijn toerental dus omhoog gaat kan het ook zijn dat de koppeling slipt. Bedankt voor je uitleg!
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

first wrote:Ik snap het. Als mijn toerental dus omhoog gaat kan het ook zijn dat de koppeling slipt. Bedankt voor je uitleg!

Uhm, je toerental neemt toe doordat je gas geeft, niet doordat je koppeling slipt. Als je rijdt in een versnelling (maakt niet uit welke) en je geeft gas, dan neemt je snelheid toe samen met je toerental. Wanneer de koppeling versleten is, neemt je toerental veel sneller toe dan normaal, terwijl er met je snelheid eigenlijk niks gebeurt
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Komt er dus op neer dat wanneer de koppeling slipt cq. versleten is je toerental stijgt wanneer je gas geeft en snelheid niet....of begrijp ik het nu alsnog fout....
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Idd ja.. je hebt het goed.
Dus hij zal bij jou wel versleten zijn :S

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

nee nee, bij mijn autootje gelukkig nog niet (hoop ik) hij loopt af en toe wat hoog in toeren, das vooral op de koude motor, dus choke. Na verloopt daalt het toerental. Een keer heeft hij belachelijk hoog gelopen, maar nu alleen af en toe last met optrekken in zijn 1 op de koude motor. Dan stopt de motor ermee. Ook gehad dat ik gewoon weg kon, 50 meter later begint hij te sputteren en te bokken in zijn 2. Gas geven deed hij niet. Hij ging niet harder. Dus mss dat het zou kunnen, maar momenteel wordt er gedacht aan iets elektronisch.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Das iig niet je koppeling. Al es nieuwe bougies erin gezet en bougiekabels? Zou zomaar al heel wat kunnen schelen.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik ga zaterdag naar Icebyte en dan kijken we de auto helemaal na. Hij had vandaag weer last met optrekken. Hij gaf weer geen gas bij. Hij maakte geen snelheid als je het pedaal intrapte. Dus hoog tijd dat die auto nagekeken wordt.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Post Reply