CO gehalte te hoog (8,5%)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

CO gehalte te hoog (8,5%)

Post by casanovar »

Hallo Allemaal,

Ik ben de gelukkige eigennaar van een Citroën AX 1.1 TGE 1993. Op 27 Maart moet mijn ax'sje naar de keuring. Ik heb een pre APK laten doen, deze wees uit dta mijn CO 8,5% was. Nu heb ik het motermanagement uitgelezen, deze gaf foutcode 52. Dit houd in dat er valse lucht aangezogen word, of een lek bij de knalpijp ergens. Mijn garage gaf aan dat de lambdasonde waarschijnlijk defect was. Dit zou mij 150 euro gaan kosste, maar niet met de zekerheid dat het probleem daarmee opgelost is. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

MVG

Ruud
Last edited by casanovar on FriMar17, 2006 2:25:26 PM, edited 1 time in total.

casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Post by casanovar »

Ze willen mijn lambdasonde gaan vervangen. Dit zou 7/10 x het probleem moeten zijn. Is dit verstandig? Hoelang duurt het vervangen?

Daarnaast weet ik dat mijnuitlaat er scheef onder hangt, zou het zo kunnen zijn dat die valse lucht aantrekt?

Kan ik de lambdasonde doormeten, hoe haal ik die eruit, iemand een idee? Hij is 4 polig.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

De lambdasonde kan je heel makkelijk zelf vervangen. Het is ook een klusje van niks, waar woon je? Als je in Utrecht kan komen wil ik het wel ff voor je doen. Halen we er even eentje van de sloop, ben je waarschijnlijk voor 25 euro klaar, als het niet minder is :)

Oh, ik zie 't al, je woont in Venlo. Lambdasonde zit iig vrij makkelijk te vinden. Als je de motorkap open doet kijk je op je motorblok. Aan de voorkant komen daar vier pijpen uit, dat is je uitlaatspruitstuk.

Direct daar onder verandert het in 1 pijp en dat is je downpipe, daar zit zo'n 10cm onder het begin een dikke bout in met een draad eraan (sleutel 21 als ik me niet vergis). D?t is de lambda. Als je die dus uit een sloopauto haalt (draadje niet doorknippen, maar netjes de volgen en de stekker loshalen ;)) en omwisselt met die van jou (goed aandraaien zodat ie geen valse lucht trekt, maar vast=vast!), ben je al bijna klaar.

Je accupool moet even los, ga daarna even koffiedrinken ofzo.. als je terugkomt starten ZONDER gas te geven - dat hoort altijd, maar nu moet je het eerstvolgende kwartier geen gas geven. De motor moet stationair lopend op bedrijfstemperatuur komen. Zodra dat gebeurd is is je ECU opnieuw ingelezen en dus "gewend" aan de nieuwe sonde.

Ga dan die viergasmeting nog maar eens ff doen ;)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

en trouwens: de stekker van de lambda kan er maar op 1 manier op. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken, is alleen een kwestie van ff goed kijken.

E?n ding wat ik n?et weet: Past de lambda van een Bosch systeem op een Magneti Marelli?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

fout 51 = lambda
fout 52 = mengsel verhouding

advies volgens de haynes:

controleer de accu spanning en controleer de stekkerverbinding van de lambdasonde.

eventueel zou het idd een uitlaat lek kunnen zijn (maar dat is bij de 3.0 bosch en maranelli units)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Post by casanovar »

Ik heb de marnelli variant. Het probleem waar ik nog mee kamp is het volgende. Op welke manier kan ik er achter komen of het daadwerkelijk de lambdasonde is? Mijn ECU geeft code 52 als ik hem uitlees. Dus na de start van 11, dan 5, dan 2, dan 12, dus code 52. Maar dit is het mengsel. Moet ik het dan wel bij de lambdasonde zoeken?

casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Post by casanovar »

Gaat er bij iemand een lampje branden bij het volgende:

Auto loopt hoog stationair. Wanneer ik een CO meting uitvoer is het CO gehlate h??l wisselvallig (schommeling 0.4 - 8.0), stationait is het erg hoog, en bij hoge toeren onder de 2.

Is dit het effect van een defecte lambdasonde ?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Misschien een gaatje ergens in de inlaat? Pakkingkje lek ofzo?

Tis een gokje, pin me er niet op vast ;)

casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Post by casanovar »

Probleem opgelost.

We hebben de lambdasonde losgehaald, vijf minuten in een bak met spiritus gegooit en schoongemaakt, nu werkt alles perfect!

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

waar komt dat stekkertje van de lambda uit dan, dus waar gaat ie heen en klik je em op? Want ik wilde hem ook een keer loshalen, maar heb em toen niet helemaal gevolgd..

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Buks wrote:Want ik wilde hem ook een keer loshalen, maar heb em toen niet helemaal gevolgd..


misschien moet je dat ff wel doen dan, het is nog geen meter :lol:

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

je kan het natuurlijk ook gewoon ff uitleggen....?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Buks wrote:je kan het natuurlijk ook gewoon ff uitleggen....?


da's slecht voor je, word je lui van ;)

truth is: ik weet 't ook niet meer uit m'n hoofd.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

achter bij de bestuurderskoplamp in de buurt

de kabel loopt over het randje van de radiator ventilator
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply