Kan iemand mij het nut van kleppen stellen uitleggen?
Ik ben aan mijn derde ax-je bezig. Met de eerste heb ik 100.000 km gereden en met de tweede dik 50.000 zonder ooit kleppen te stellen.
Gaat de auto dan alleen meer verbruiken ofzo? heb nooit iets bijzonders gemerk.
Hoor het graag,
groeten,
Dirk
kleppen stellen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
klepzuigerrelatie :P
en als de kleppen helemaal verkeerd staan slagen ze tegen je zuigers met als gevolg dat je veel kosten gaat hebben
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Op benzine is kleppen stellen ook bijna niet nodig. Dit i.t.t. LPG rijden waar kleppen stellen regelmatig dient te gebeuren afhankelijk van de motor.
De kleppen zorgen voor de aan- en afvoer van de lucht die de motor laat ademen en dus goed is voor de prestaties van de motor.
Is de klepspeling te weinig of nihil dan zal de motor prestatievermogen gaan inleveren en steeds beroerder stationair gaan draaien.
Het meten van klepspeling is overigens snel gedaan
Heeft de auto hydraulische klepstoters dan wordt de klepspeling automatisch geregeld.
De kleppen zorgen voor de aan- en afvoer van de lucht die de motor laat ademen en dus goed is voor de prestaties van de motor.
Is de klepspeling te weinig of nihil dan zal de motor prestatievermogen gaan inleveren en steeds beroerder stationair gaan draaien.
Het meten van klepspeling is overigens snel gedaan
Heeft de auto hydraulische klepstoters dan wordt de klepspeling automatisch geregeld.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
klepspeling controleren vind ik anders erg nuttig bij onze motoren hoor Eric..
vaak gebeurd dat namelijk lange tijd niet waardoor ze door temperatuurverschil en slijtage verlopen. de klepspeling klopt vaak totaal niet en het kan echt heel erg veel schelen in je prestaties.
bij verkeerde klepspelingen kunnen er gekke dingen gebeuren (hoeft niet uiteraard) en voor die 10/15min werk zou ik het zeker niet laten..
enige wat je verder nodig hebt is een setje voelermaatjes (doehetnietzelfzaak) een ring13 en een platte schroevendraaier! owhja en een sleutel 22 om de nokkenas te draaien..
vaak gebeurd dat namelijk lange tijd niet waardoor ze door temperatuurverschil en slijtage verlopen. de klepspeling klopt vaak totaal niet en het kan echt heel erg veel schelen in je prestaties.
bij verkeerde klepspelingen kunnen er gekke dingen gebeuren (hoeft niet uiteraard) en voor die 10/15min werk zou ik het zeker niet laten..
enige wat je verder nodig hebt is een setje voelermaatjes (doehetnietzelfzaak) een ring13 en een platte schroevendraaier! owhja en een sleutel 22 om de nokkenas te draaien..
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Kleppen stellen is idd niet zo veel werk. Mijn auto wordt in de garage onderhouden, dus daar heb ik geen omkijken naar. Maar mijn motor doe ik zelf. En daar controleer ik de klepspeling iedere 12000km. En dat is volgens het boekje. Bij een auto hoeft dat niet zo vaak.
Het is ook handig om een nieuwe pakking of vloeibare pakking te hebben voor onder je klepdeksel. Dat zal toch weer terug moeten na het stellen.
Het is ook handig om een nieuwe pakking of vloeibare pakking te hebben voor onder je klepdeksel. Dat zal toch weer terug moeten na het stellen.
Die pakking van je kleppendeksel kun je volgens mij gewoon terugstoppen als ie niet gescheurd is (en dat zijn ze wel vaak na al die jaren die onze axjes hebben gehad). Vloeibare pakking extra ertussen is misschien beter. (?)
Maar toen ik de kleppen van mijn witte probeerde te stellen kreeg ik de borgmoer niet los Niet dat het stellen heel hard nodig was, maar toch; ik weet niet wie het gedaan heeft maar bij mijn auto zit altijd alles heel hard aangedraaid Ik durfde niet verder te raggen dus heb het maar zo laten zitten...
Overigens kun je 'm geloof ik ook in z'n versnelling zetten en dan rollen in plaats van de nokkenas verdraaien. Het kan in ieder geval bij eenden. Als ie in z'n versnelling staat heeft het g??n zin om aan de nokkenas te draaien (ja, ook dat heb ik geprobeerd, duurt even voor ik erachter ben bij zoiets)
En ook zoiets waar ik heel lang over heb gedaan: de klep is open als ie "naar beneden" is. Ik telkens maar wachten tot er ??n omhoog kwam
Hoop dat iemand iets kan met deze stompzinnige avonturen... heb ik ze niet voor niets beleefd
Maar toen ik de kleppen van mijn witte probeerde te stellen kreeg ik de borgmoer niet los Niet dat het stellen heel hard nodig was, maar toch; ik weet niet wie het gedaan heeft maar bij mijn auto zit altijd alles heel hard aangedraaid Ik durfde niet verder te raggen dus heb het maar zo laten zitten...
Overigens kun je 'm geloof ik ook in z'n versnelling zetten en dan rollen in plaats van de nokkenas verdraaien. Het kan in ieder geval bij eenden. Als ie in z'n versnelling staat heeft het g??n zin om aan de nokkenas te draaien (ja, ook dat heb ik geprobeerd, duurt even voor ik erachter ben bij zoiets)
En ook zoiets waar ik heel lang over heb gedaan: de klep is open als ie "naar beneden" is. Ik telkens maar wachten tot er ??n omhoog kwam
Hoop dat iemand iets kan met deze stompzinnige avonturen... heb ik ze niet voor niets beleefd
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Bij de motor draai ik altijd aan de krukas. Daar zit bij mij een moer op waar een steeksleutel op past. Maar bij de auto zul je daar wel niet zomaar bij komen.
Als je handig bent hoef je de nokkenas maar twee keer te verdraaien om alle kleppen te kunnen controleren. Waarschijnlijk staat dat wel in het Haynes werkplaatshandboek omschreven (zie F.A.Q)
Als je handig bent hoef je de nokkenas maar twee keer te verdraaien om alle kleppen te kunnen controleren. Waarschijnlijk staat dat wel in het Haynes werkplaatshandboek omschreven (zie F.A.Q)